تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > هنر و سینما > ترانه و موسیقی
ثبت نام آموزش کار با هم میهن بازی آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

ترانه و موسیقی بحث و گفتگو و تبادل اطلاعات در زمینه موسیقی

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 07-11-2007   #1 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ArashArian's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض تئوری موسیقی

تئوری موسیقی
در ابتدا بايد گفت كه هر علمي مختصات مربوط به خود را دارد .علم مورد نظر ما يعني موسيقي نيز از اين مورد مستثني نمي باشد علم موسيقي علم نت خواني مي باشد و لازمه ضروري براي هنرجوياني كه پا در راه يادگيري مي گذارند مي باشد .

الفباي موسيقي نت مي باشد

تعريف نت:
علامتي است كه بوسيله آن صداهاي موسيقايي نوشته شده ، سپس خوانده و اجرا مي شود

براي بيان نت دو نظام وجود دارد

نظام هجايي


Do Re Mi Fa Sol La Si

نظام الفبايي


C D E F G A B

سي لا سل فا مي ر دو

خطوط حامل :
پنج خط موازی و با فاصله معين و يكسان نسبت به هم مي با شد كه نت ها بر روي خطوط و ما بين خطوط قرار مي گيرند و خطوط حامل را از پايين به بالا مي شماريم.

تئوری موسیقی
خطوط حامل

درحالت كلي نت ها به چهار صورت بر روي خطوط حامل قرار مي گيرند.
  1. پنج نت بر روي خطوط قرار مي گيرد
  2. چهار نت بين خطوط قرار ميگيرد
  3. يك نت از پايين چسبيده به خط اول قرار مي گيرد
  4. يك نت از بالا چسبيده به خط پنجم قرار مي گيرد

تئوری موسیقی
همانطور كه در تصوير بالا مشاهده مي كنيد 11 نت قرار گرفته است.

خطوط اضافه :
گستره صدايي ما بيشتر از اين 11 نت مي باشد كه براي دستيابي به آن از خطوط اضاف كمك مي گيريم.

تئوری موسیقی
خطوط اضافه


كليد :
علامتي است كه سمت چپ خطوط حامل قرار مي گيرد و نام و موقعيت نت را روي خطوط حامل مشخص مي كند

انواع كليد در موسيقي:

كليد سل -كليد فا- كليد دو


کلید سل:تئوری موسیقی
در ساز گيتار تنها كليد سل است كه كاربرد دارد
هنگامي كه اين كليد اول خطوط حامل قرار مي گيرد ، نتي كه روي خط دوم حامل قرار مي گيرد سل نام دارد

كشش نت در موسيقي:

به مدت زمان ماندگاري صداي هر نت كشش نت گفته مي شود.

سكوت در موسيقي :

نبودن صدا..... كه معادل هر كشش نت سكوتي وجود دارد.

ريتم :

به كارگيري انواع كشش ها و سكوتها ( ضرب آهنگ ) به طوري كه از نظر زماني با هم هماهنگ باشند.

ضرب در موسيقي :

واحدي زماني در موسيقي مي باشد كه به كمك آن كشش ها سوكتها را در موسيقي اجرا مي كنيم . ضرب را ميتوانيم با شمارش بوسيله حركات رفت و برگشت دست يا پا نگهداريم.


ادامه دارد....

ويرايش توسط ArashArian : 07-11-2007 در ساعت 09:37 PM
ArashArian آفلاين است   پاسخ با نقل قول
5 نفر نوشته را پسندیده اند :
قديمي 08-08-2007   #2 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
wantonboy's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آموزش نت خوانی!

پس كو ادامش؟؟؟؟؟؟؟؟
__________________
بلیس پیروز مست سور عزای ما را بر سفره نشسته است،
خدای را در پستوی خانه نهان باید کرد...

wantonboy آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 09-19-2007   #3 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ArashArian's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آموزش نت خوانی!

انواع نت :



گرد سفيد سياه چنگ دولا چنگ سه لا چنگ
تئوری موسیقی تئوری موسیقی تئوری موسیقی تئوری موسیقی تئوری موسیقی
نت گرد:
واحد كشش در موسيقي مي باشد . به اين معنا كه كشش زماني نت هاي ديگر نسبت به اين نت سنجيده مي شود
نت سفيد :
اين نت از لحاظ زماني 2/1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد
نت سياه:
اين نت از لحاظ زماني4/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1 كشش زماني نت سفيد مي باشد
نت چنگ :
اين نت از لحاظ زماني8/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1 كشش زماني نت سياه مي باشد
نت دو لا چنگ :
اين نت از لحاظ زماني16/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1كشش زماني نت چنگ مي باشد
نت سه لا چنگ :
اين نت از لحاظ زماني32/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت گرد است مي باشد . البته اين نت به زباني ديگر 2/1كشش زماني نت دو لا چنگ مي باشد

درخت نت :
تئوری موسیقی

نكته :
براي كشيدن دم نت هرگاه نت از خط سوم بالاتر بود دم آن را به سمت پايين مي كشيم هنگامي كه پايين تر از خط سوم بود به سمت بالا مي كشيم


ميزان:
قطعه موسيقي را به قسمت هاي كوچكي از لحاظ زمان بندي تقسيم بندي مي كنيم كه به هر كدام از اين قسمتها ميزان مي گوئيم .
خط ميزان:
خطوطي است عمود بر خطوط حامل كه ميزان ها را از يكديگر متمايز مي كند
تئوری موسیقی
دو لا خط پايان:
نشانه پايان قطعه موسيقي مي باشد
تئوری موسیقی
دولا خط پايان

كسر ميزان:
عدد كسري مي باشد كه جلوي كليد سل قرار مي گيرد . در آن صورت كسر به معني تعداد ضربهاي داخل هر ميزان مي باشد .
مخرج كسر نشان دهنده نوع واحد ضرب مي باشد (سفيد، سياه، ،چنگ،...)
به طور مثال در كسر ميزان 4/4 صورت كسر به اين معناست كه در هر ميزان بايد چهار ضرب قرار گيرد و مخرج كسر به ما نشان مي دهد كه هر ضرب به شكل سياه مي باشد .
توضيح بيشتر:
براي رسيدن به نت تك ضرب عدد مخرج كسر را مستقيما به نت گرد نسبت مي دهيم . در اين حالت نت گرد برابر چهار ضرب مي شود . همانطور كه مي دانيد نت سفيد 2/1 نت گرد است . در نتيجه نت سفيد برابر با دو ضرب مي شود . اين نت نت تك ضرب ما نيست . پس تقسيمات را ادامه مي دهيم . نت سياه 2/1 نت سفيد است . در نتيجه برابر با يك ضرب مي شود ، اكنون نت تك ضرب كه همان نت سياه است را بدست آورده ايم . پس در ميزان 4/4 چهار نت سياه در هر ميزان خواهيم داشت.
تئوری موسیقی


نقطه كنار نت :
نقطه كنار نت نيمي از كشش زماني نت را به همان نت مي افزايد . به طور مثال : نت سفيد برابر دو ضرب است ، حال اگر نقطه كنار آن قرار گيرد نيمي از كشش زماني آن را كه يك ضرب مي شود به آن مي افزايد ، پس نت سفيد نقطه دار برابر با سه ضرب مي شود




تئوری موسیقی


ادامه دارد....

برگرفته از مطالب دوست عزیزم ؛ حميد قويدل

ويرايش توسط ArashArian : 09-19-2007 در ساعت 10:43 AM
ArashArian آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند :
قديمي 12-30-2007   #4 (لینک نوشته)
رهگذر
 
N_1369's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض مبانی موسیقی

مبانی موسیقی

تئوری موسیقی:علمی است که از قواعد و اصطلاحات موسیقی گفتگو می کند.
موسیقی چیست؟صدایی رو موسیقی میگن که دارای سه شرط زیر باشد:
1-
صدا مطبوعباشد یعنی موجب ارامش و تسکین روح و خوشایند یاشد و مورد قبول طبع واقعشود
2-
ریتمیک باشد یعنی در اجرای ان نظم و همبستگی خاصی وجود داشته باشد
3-
دارای فرکانس منظم باشدنت : برای نوشتن اصوات موسیقی احتیاج به علاماتی داریم که به وسیله انها اصوات راثبت نماییم به این علامات نت می گویند.
برای یاد گرفتننت های روی خطوط و بینخطوط حامل حتما لازم است چندین بار به صورت مشتق انها را رونویسی کنید و در حیننوشتن نام نت ها را با صدای بلند بکشید تا به خاطرتان سپرده شود
اسامی نت ها
Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si
خطوط حاملچیست؟پنج خط موازی و متساوی الفاصله که حروف موسیقی روی ان نوشته میشود واز چپبه راست رسم میشود و شمارش انها نیز از پایین به سمت بالا صورت میگیردضرب درموسیقییک ضرب در موسیقی عبارت از ثانه فرضی است که برای هر قطعه توسط اهنگسازمربوطه انتخاب میشود و میتواند تندتر یا کندتر از ثانیه ساعت باشدتعریفمیزانهر گاه یک قطعه موسیقی را به تعداد ضرب های مشخص تقسیم بندی کنیم (مثل2تا2تا ویا 3تا3تا و ...)به هر یک قسمت از انها یک میزان میگوییم که با خط هاییبه نام خط میزان از هم جدا میشوندپردهدر حالت طبیعی فاصله بین دو نت متوالیرا یک پرده گویند البته غیر از فواصل نت های سی تا دو ومی تا فا که نیمپردهاند.
فرکانسبه تعداد نوسانات انجام شده توسط یک موج مشخص در واحد زمانفرکانس گفته میشودهرچه فرکانس موجی بیشتر باشد صدای مربوط به ان زیر تر و هرچهفرکانس موجی کمتر باشد صدای مربوطه اش بم تر خواهد بود.
دیرنددیرند یعنی زمانی که هر صدای موسیقایی ادامهمی یابد.
روشن است که یک اهنگ موسیقی از صدا هایی تشکیل شده که ارزش های متفاوتزمانی دارند یعنی بعضی کوتاه تر و بعضی کشیده ترند.مثلا اگر ارشه را مدت زیادی رویسیم ویولن بکشیم صدای حاصل البته کشیده تر از صدایی است که با کشیدن ارشه به مدتیکمتر پدید میاید.
شدتصداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر ضعیف تر یا قویتر باشند.مثلا اگر با مضراب های مخصوص سنتور یک بار با ملایمت و بار دیگر به قوتروی سیم ساز ضربه بزنیم صدای دومی شدیدتر از صدای اولی خواهد بود.
طنین ورنگصدا ها از نظر طنین و رنگ نیز میتوانند با یکدیگر متفاوت باشند.در واقع بعهعلت رنگ صدای هر ساز است که ما صدایی را در سازی از صدای مشابه ان در ساز دیگر بازمیشناسیم.
گام چیست؟به هر هشت نت متوالی یک گام می گویند.
گام هایبزرگ(ماژور):
گامی را بزرگ میدانیم هر گاه فواصل ما بین درجات ان همانند وبرابرگام دو باشد به عبارتی فاصله بین درجات 3 و 4 و درجات 7 و 8 نیمپرده ای و ما بقیفواصل همگی یک پرده ای باشند.
گام های کوچک(مینور):
هر گاه از درجات سوم وششم یک گام بزرگ نیمپرده بکاهیم(بمل شوند)ان گام به یک گام کوچک تبدیل شدهاست.
گام های بالا رونده:
گام بالا رونده گامی است که از هر نتی که شروع شدما بقی نت ها به سمت زیر شدن صداها پیش برود.
گام های پایین رونده:
گام پایینرونده گامی است که از هر نتی که شروع شد ما بقی نت ها به سمت بم شدن صداها پیشبرود.
گام های مترادف:
دو گام را مترادف گویند هر گاه کلیه درجات انها با هممطابق و کلیه فواصل انها با یکدیگر برابر باشند مانند گام های سی ماژور و دو بملماژور.
همنوازیهمنوازی یا گروه نوازی همان نوازندگی هماهنگجمعی است که در اصطلاح موسیقایی به ان انسامبل گفته میشود یعنی دو یا چندین نوازندهبا سازهای مختلف به کار گروهیمی پردازندز
کلید:کلید علامتی است که سمت چپ حامل قرار دارد و نام و موقعیت صدای نت ها راتعیین می کند.
کلید هایی که در موسیقی به کار می روند عبارتند از: کلید سلکلید دو – کلید فا.
فاصله:در موسیقی اختلاف زیر و بمی (زیرایی) یا نسبتتواتر میان دو صدا را فاصله گویند.
فاصله دو نت پی در پی را متصل و غیر ان رامنفصل گویند.
بعضی از فاصله های متصل که به هم نزدیک ترند نیم پرده و انهایی کهدور ترند پرده نامیده می شوند.
فاصله را همیشه بالا رونده حساب می کنند.
هرفاصله به نام شماره ی نت های تشکیل دهنده ی ان نامیده می شود.
بدیهی است کهتعداد فاصله های میانی هر فاصله همیشه یکی کمتر از شماره نام اناست.
اکورد:
چند صدا را که در یک زمان با هم شنیده شوند اکورد مینامند.
نت های اکورد را معمولا به ترتیب از پایین به بالا حساب میکنند.
علامات عرضی یا تغییر دهنده:
1-
هر گاه علامت دیز سمت چپ نتی واقع شودصدای ان نت را نیم پرده زیر می کند.
2-
هر گاه علامت بمل سمت چپ نتی واقع شودصدای ان نت را نیم پرده بم می کند.
3-
هرگاه علامت سری سمت چپ نتی واقع شود صدایان نت را ربع پرده زیر می کند.
4-
هرگاه علامت کرن سمت چپ نتی واقع شود صدای اننت را ربع پرده بم می کند.
5-
هر گاه علامت بکار سمت چپ نتی واقع شود صدای ان نترا به حالت طبیعی اش بر می گرداند.
دانگ:هر گام را می توان به دو قسمت مساوی که هر قسمت شامل 4 درجه باشد تقسیمکرد به گونه ای که فاصله یک پرده میان ان دو قسمت وجود داشته باشد در این حالت بههر یک قسمت از انها دانگ می گوییم.
با توجه به نکته بالا می توان دریافت وقتی کهمی گویند شخصی دارای صدای شش دانگ است یعنی چه.
در واقع هر گاه شخصی از یک نت بمشروع کند و به اندازه ی سه اکتاو بالا برود تا به همان نت برسد را اصطلاحا صدای ششدانگ می گویند.

حالتهااز انجا که موسیقی مانند هنر های دیگر مبین احساسات متنوع و مختلفاست و موسیقی بدون ازادی در احساس همانند صدای منظم ماشین خواهد بود اصطلاحاتی بهمنظور روح دادن به ان بوجود اورده اند که بعضی معرف حالات برونی و برخی مبین حالاتدرونی هستند که در نتیجه هدف هنر را که اکسپرسیون نام دارد تحقق می بخشند و بهوسیله انهاست که موسیقی با روش زنده اجرا می شود.

حالتهای برونیقوی forte(f)
دو برابر قوی fortissimo(ff)
سه برابر قوی forte fortissimo(fff)
ملایم piane(p)
دو برابر ملایم pianissimo(pp)
سه برابرملایم piano pianissimo(ppp)
اول قوی و بلافاصله ملایم forte piano(f-p)
نیمهقوی mezzo forte(mf)
نیمه ملایم (قوی تر از p) mezzo piano(Mp.)
سبک leggiero
متصل legato
مشخص واضح marcato
مقطع staccato
دوباره قوی کردنصدا ها rinforzando(rinforz)
و ...
این حالتها در موسیقی دینامیک نام دارد کهتاثیرش ترجمه احساس و ادراک نسبی شدت و ضعف است.دینامیک نیز یکی از عوامل سه گانهاکسپرسیون است.

حالتهای درونی (کاراکتر(
مهربان Amabile
عاشقانه Amoroso
با شجاعت Ardito
با هوس Capriccioso
راحت Comodo
با لطف Con grazia
شیرین ملایم Dolce
دردناک Doloroso
مذهبی Religioso
و...

منبع : تئوری بنیادی موسیقی(نوشته پرویز منصوری)
تئوری موسیقی ( مصطفی کمال پورتراب)
مبانی موسیقی (مهندس محسن جوکار).
N_1369 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 02-04-2008   #5 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
Naakas's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : تئوری موسیقی

دو جستار «مبانی موسیقی» و «آموزش نت خوانی» با هم ترکیب و نام آن به «تئوری موسیقی» تغییر کرد.
این پست را زدم تا دوباره جستار بالا بیاید. دوستان می توانند در این جستار پیرامون تئوری موسیقی به صحبت بنشینند
__________________
صحرا می‌بالد: وای بر آنکس که صحرا‌ها در نهان دارد!
Naakas آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 02-07-2008   #6 (لینک نوشته)
رهگذر
 
samia's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : تئوری موسیقی

متاسفانه درهم و برهمی و شتاب نوشته های بالا در خصوص تئوری موسیقی و نت خوانی به حدی زیاد است که نه تنها مطلبی نمی آموزد بلکه تنها گمراه می کند.
هنرجویان و علاقه مندان گرامی جهت رفع هر گونه گمراهی و نامفهومی که از نوشته های بالا برآمده است رجوع کنید به کتاب تئوری بنیادین موسیقی از پرویز منصوری.
__________________
همه روزه، روزه بودن همه شب نمازكردن

همه ساله حج نمودن سفرحجازكردن

شب جمعه ها نخفتن طلب نياز كردن

زوجود بي نيازش طلب نياز كردن

به مساجد و معابد همه اعتكاف جستن

زمناهي وملاهي همه احترازكردن

زمدينه تا به كعبه سروپا برهنه رفتن

دولب ازبراي لبيك به وظيفه بازكردن

به خداكه هيج يك را ثمرآنقدرنباشد


كه به روي نااميدي دربسته بازكردن
samia آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 02-15-2008   #7 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
Naakas's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : تئوری موسیقی

درود بر شما
من هم با شما موافقم، کسی که از موسیقی سر رشته‌ای نداشته باشد از خواندن این مطالب با این سرعت چیزی نمی‌آموزد. برای جستار تئوری موسیقی باید فکر بهتری کرد
Naakas آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 02-28-2008   #8 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
alimetallica_2's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : تئوری موسیقی

جناب سامیا یکی از آهنگ سازان این مرز و بوم هستند.
زمانی که بنده در تالار ایران بی بی فعالیت مختصری داشتم ایشان مدیریت تالار موسیقی را به خوبی برعهده داشتند.
درواقع اداره تالار موسیقی در زمان بنده برگرفته از شیوه مدیریت ایشان در آن فاروم بود.
امیدوارم بتوانیم از اطلاعات مفید ایشان کمال استفاده را بکنیم.

اما در باب موسیقی و راه های آموزش آن به صورت تئوری در فاروم.
به اعتقاد بنده نه تنها به این روش بلکه با دیدن فیلمهای آموزشی هم نمیتوان موسیقی را آموخت. (البته برای کسی که سرشته ای از آن ندارد) در واقع این نوع مطالب اثر خاصی ندارند و به نظر بنده هم نمیتوانند مفید واقع شوند.
مگر سوالهای تخصصی برای متخصص که شاید یک پاسخ کوتاه هم کفایت کند.
alimetallica_2 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 06-08-2008   #9 (لینک نوشته)
رهگذر
 
shadmehr@'s Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : مبانی موسیقی

نوشته اصلي بوسيله N_1369 نمايش نوشته ها
مبانی موسیقی


تئوری موسیقی:علمی است که از قواعد و اصطلاحات موسیقی گفتگو می کند.
موسیقی چیست؟صدایی رو موسیقی میگن که دارای سه شرط زیر باشد:
1-صدا مطبوعباشد یعنی موجب ارامش و تسکین روح و خوشایند یاشد و مورد قبول طبع واقعشود
2-ریتمیک باشد یعنی در اجرای ان نظم و همبستگی خاصی وجود داشته باشد
3- دارای فرکانس منظم باشدنت : برای نوشتن اصوات موسیقی احتیاج به علاماتی داریم که به وسیله انها اصوات راثبت نماییم به این علامات نت می گویند.
برای یاد گرفتننت های روی خطوط و بینخطوط حامل حتما لازم است چندین بار به صورت مشتق انها را رونویسی کنید و در حیننوشتن نام نت ها را با صدای بلند بکشید تا به
خطوط حاملچیست؟پنج خط موازی و متساوی الفاصله که حروف موسیقی روی ان نوشته میشود واز چپبه راست رسم میشود و شمارش انها نیز از پایین به سمت بالا صورت میگیردضرب درموسیقییک ضرب در موسیقی عبارت از ثانه فرضی است که برای هر قطعه توسط اهنگسازمربوطه انتخاب میشود و میتواند تندتر یا کندتر از ثانیه ساعت باشدتعریفمیزانهر گاه یک قطعه موسیقی را به تعداد ضرب های مشخص تقسیم بندی کنیم (مثل2تا2تا ویا 3تا3تا و ...)به هر یک قسمت از انها یک میزان میگوییم که با خط هاییبه نام خط میزان از هم جدا میشوندپردهدر حالت طبیعی فاصله بین دو نت متوالیرا یک پرده گویند البته غیر از فواصل نت های سی تا دو ومی تا فا که نیمپردهاند.
فرکانسبه تعداد نوسانات انجام شده توسط یک موج مشخص در واحد زمانفرکانس گفته میشودهرچه فرکانس موجی بیشتر باشد صدای مربوط به ان زیر تر و هرچهفرکانس موجی کمتر باشد صدای مربوطه اش بم تر خواهد بود.
دیرنددیرند یعنی زمانی که هر صدای موسیقایی ادامهمی یابد.
روشن است که یک اهنگ موسیقی از صدا هایی تشکیل شده که ارزش های متفاوتزمانی دارند یعنی بعضی کوتاه تر و بعضی کشیده ترند.مثلا اگر ارشه را مدت زیادی رویسیم ویولن بکشیم صدای حاصل البته کشیده تر از صدایی است که با کشیدن ارشه به مدتیکمتر پدید میاید.
شدتصداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر ضعیف تر یا قویتر باشند.مثلا اگر با مضراب های مخصوص سنتور یک بار با ملایمت و بار دیگر به قوتروی سیم ساز ضربه بزنیم صدای دومی شدیدتر از صدای اولی خواهد بود.
طنین ورنگصدا ها از نظر طنین و رنگ نیز میتوانند با یکدیگر متفاوت باشند.در واقع بعهعلت رنگ صدای هر ساز است که ما صدایی را در سازی از صدای مشابه ان در ساز دیگر بازمیشناسیم.
گام چیست؟به هر هشت نت متوالی یک گام می گویند.
گام هایبزرگ(ماژور):
گامی را بزرگ میدانیم هر گاه فواصل ما بین درجات ان همانند وبرابرگام دو باشد به عبارتی فاصله بین درجات 3 و 4 و درجات 7 و 8 نیمپرده ای و ما بقیفواصل همگی یک پرده ای باشند.
گام های کوچک(مینور):
هر گاه از درجات سوم وششم یک گام بزرگ نیمپرده بکاهیم(بمل شوند)ان گام به یک گام کوچک تبدیل شدهاست.
گام های بالا رونده:
گام بالا رونده گامی است که از هر نتی که شروع شدما بقی نت ها به سمت زیر شدن صداها پیش برود.
گام های پایین رونده:
گام پایینرونده گامی است که از هر نتی که شروع شد ما بقی نت ها به سمت بم شدن صداها پیشبرود.
گام های مترادف:
دو گام را مترادف گویند هر گاه کلیه درجات انها با هممطابق و کلیه فواصل انها با یکدیگر برابر باشند مانند گام های سی ماژور و دو بملماژور.
همنوازیهمنوازی یا گروه نوازی همان نوازندگی هماهنگجمعی است که در اصطلاح موسیقایی به ان انسامبل گفته میشود یعنی دو یا چندین نوازندهبا سازهای مختلف به کار گروهیمی پردازندز
کلید:کلید علامتی است که سمت چپ حامل قرار دارد و نام و موقعیت صدای نت ها راتعیین می کند.
کلید هایی که در موسیقی به کار می روند عبارتند از: کلید سلکلید دو – کلید فا.
فاصله:در موسیقی اختلاف زیر و بمی (زیرایی) یا نسبتتواتر میان دو صدا را فاصله گویند.
فاصله دو نت پی در پی را متصل و غیر ان رامنفصل گویند.
بعضی از فاصله های متصل که به هم نزدیک ترند نیم پرده و انهایی کهدور ترند پرده نامیده می شوند.
فاصله را همیشه بالا رونده حساب می کنند.
هرفاصله به نام شماره ی نت های تشکیل دهنده ی ان نامیده می شود.
بدیهی است کهتعداد فاصله های میانی هر فاصله همیشه یکی کمتر از شماره نام اناست.
اکورد:
چند صدا را که در یک زمان با هم شنیده شوند اکورد مینامند.
نت های اکورد را معمولا به ترتیب از پایین به بالا حساب میکنند.
علامات عرضی یا تغییر دهنده:
1- هر گاه علامت دیز سمت چپ نتی واقع شودصدای ان نت را نیم پرده زیر می کند.
2- هر گاه علامت بمل سمت چپ نتی واقع شودصدای ان نت را نیم پرده بم می کند.
3- هرگاه علامت سری سمت چپ نتی واقع شود صدایان نت را ربع پرده زیر می کند.
4- هرگاه علامت کرن سمت چپ نتی واقع شود صدای اننت را ربع پرده بم می کند.
5- هر گاه علامت بکار سمت چپ نتی واقع شود صدای ان نترا به حالت طبیعی اش بر می گرداند.
دانگ:هر گام را می توان به دو قسمت مساوی که هر قسمت شامل 4 درجه باشد تقسیمکرد به گونه ای که فاصله یک پرده میان ان دو قسمت وجود داشته باشد در این حالت بههر یک قسمت از انها دانگ می گوییم.
با توجه به نکته بالا می توان دریافت وقتی کهمی گویند شخصی دارای صدای شش دانگ است یعنی چه.
در واقع هر گاه شخصی از یک نت بمشروع کند و به اندازه ی سه اکتاو بالا برود تا به همان نت برسد را اصطلاحا صدای ششدانگ می گویند.

حالتهااز انجا که موسیقی مانند هنر های دیگر مبین احساسات متنوع و مختلفاست و موسیقی بدون ازادی در احساس همانند صدای منظم ماشین خواهد بود اصطلاحاتی بهمنظور روح دادن به ان بوجود اورده اند که بعضی معرف حالات برونی و برخی مبین حالاتدرونی هستند که در نتیجه هدف هنر را که اکسپرسیون نام دارد تحقق می بخشند و بهوسیله انهاست که موسیقی با روش زنده اجرا می شود.

حالتهای برونیقوی forte(f)
دو برابر قوی fortissimo(ff)
سه برابر قوی forte fortissimo(fff)
ملایم piane(p)
دو برابر ملایم pianissimo(pp)
سه برابرملایم piano pianissimo(ppp)
اول قوی و بلافاصله ملایم forte piano(f-p)
نیمهقوی mezzo forte(mf)
نیمه ملایم (قوی تر از p) mezzo piano(Mp.)
سبک leggiero
متصل legato
مشخص واضح marcato
مقطع staccato
دوباره قوی کردنصدا ها rinforzando(rinforz)
و ...
این حالتها در موسیقی دینامیک نام دارد کهتاثیرش ترجمه احساس و ادراک نسبی شدت و ضعف است.دینامیک نیز یکی از عوامل سه گانهاکسپرسیون است.

حالتهای درونی (کاراکتر(
مهربان Amabile
عاشقانه Amoroso
با شجاعت Ardito
با هوس Capriccioso
راحت Comodo
با لطف Con grazia
شیرین ملایم Dolce
دردناک Doloroso
مذهبی Religioso
و...

منبع : تئوری بنیادی موسیقی(نوشته پرویز منصوری)
تئوری موسیقی ( مصطفی کمال پورتراب)
مبانی موسیقی (مهندس محسن جوکار).
slam atlaate darbary honarstan musigi mekhastam[FOREY]L]
shadmehr@ آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 06-08-2008   #10 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ArashArian's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : تئوری موسیقی

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ زیر مراجعه کنید.
http://www.only-guitar.blogfa.com

در آرشیو موضوعی قسمت آموزش. به آموزش نت خوانی پرداخته شده است.
ArashArian آفلاين است   پاسخ با نقل قول
پاسخ

برچسب ها
موسیقی, تئوری

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 08:07 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.