مبدع منطق ارسطو نیست - فلسفه و منطق - هم میهن
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            
آخرین موضوعات فعال مشهور ترین نام های خانوادگی بهائی    آیا خانه پیامبر به عائشه ارث رسیده بود؟    تبلیغ بهائیت جرم نیست؟ بهاییت دین است؟    ریلی اصلی انقلاب/خودزنی!    هر کی زبانش خوبه لطفا وارد بشه    سنگ اندازی در مقابل فعالیت دفتر عدالتخواه دانشجویی در یاسوج    وقتی بی بی سی هم توئیت های انگلیسی احمدی نژاد را دنبال میکند و رسانه های داخلی سانسور    دکتر احمدی نژاد تولد مارتین لوترکینگ را تبریک گفت    ⭕️ دستمزد کنونی کارگران فقط کفاف ۱۰ روز آنان را می‌دهد!    زاکانی:در مورد حمله به سفارت عربستان از داخل خود سفارت به من زنگ زدند!    اثبات درستی اخراج برخی توسط دکتر احمدی‌نژاد/محاکمه با کت و شلوار!    ملک سعد آباد آزاد شد؟/پیروزی دیگر برای عدالتخواهان    خاطـرات روزانـه    ادعای خنده دار دختر هاشمی/امید مردم به پدر من بود!/یادآوری    مُختَصــر ...    برای patriotmanدعا کنید    پیشنهادات جالب امام جمعه عدالتخواه به دستفروشان    حسین محب اهری درگذشت    توهین بازیگر مست ترکیه به زنان محجبه    توکلی: سه قوه با تبانی با یکدیگر موضوع برخورد با حقوق‌های نجومی را بر زمین گذاشتند    صحبت های تامل برانگیز بنی صدر در مورد بردگی جنسی زنان در فرهنگ غرب    لــِذت هایِ کوچکــِ زنـــدِگی    آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟    بررسی وضعیت یک عضو شورا    بعد از آقازاده ها حالا نوبت استاد زاده هاست؟!   

مبدع منطق ارسطو نیست
قديمي 02-13-2018   #4 (لینک نوشته)
milatave
هم میهن دوست
 
milatave's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : مبدع منطق ارسطو نیست

نوشته اصلي بوسيله mojtabaw000w نمايش نوشته ها
درود و تشکر
کاشف عزیز !
مخترع یک جورایی ادم را به این مفهوم میرساند که خدای ناکرده علم قراردادیست
+
دوستانی که به اساطیر بین النهرین و اشیاء آرتا اشنایی دارند شاید نکاتی را دریابند
منظورتان از علم را نمیدانم. لفظ اختراع بر منطق صحیح است.
بله ذات منطق را می‌شود بحث کرد که وجود دارد یا ندارد اما منظور از منطق..... منطق است. نه چیز دیگری که ادعا شود اسمش منطق است و در حقیقت، فکر بشری این‌گونه عمل می‌کند و در لوح محفوظ اینگونه ثبت شده است که عمل کند.
منظورتان از قرارداد را نیز نمی‌دانم.بیشتر توضیح دهید.
اگر منظور از علم، روش انتقال شناخت، زبان و قواعد وابسته به شناخت باشد. و منظور از قرارداد، ارتکاز باشد، بله علم قراردادی‌ست.
نوشته اصلي بوسيله deepnorth نمايش نوشته ها
منطق و قوه استنتاج یک قوه غریزه و تجربی است که ارسطو آن را تدوین کرده و نمی شود گفت کسی مکتشف آن بوده. اینکه شما وقتی بوی دود حس میکنی سرت را می چرخانی ببینی از کجاست یک عمل منطقی است (باور به علت و معلول) که انسان های غارنشین نیز به طور غریزی به آن عمل می کردند و نیازی به اختراع و ابداع نداشته. یا مثلا مخترع چرخ به طور غریزی پیش خود استنتاج کرد که باید چیزی غلت بخورد تا کمترین نیرو را برای حرکت نیاز داشته باشد و به تجربه از "قیاس" برای تعمیم دایره برای چرخ استفاده کرد. یعنی اگر گردو را دیده بود که ساده غلت می خورد پس با قیاسی غریزی به ابداغ چرخ رسید. مخلص کلام اینکه مباحث منطقی در حد رفع احتیاجات معمول زندگی امری غریزی و ذاتی بوده که از طبیعت برون به حوزه و ساختار مغری انسان وارد شده. و نیازی به ابداع نداشته. مبدع آن در حقیقت طبیعت است که آن را در ذات خود دارد.
بنده فرض رو بر این گذاشتم چون این انجمن، انجمن فلسفی‌ست احتیاج به این توضیح نیست. وگرنه به این فکر کرده ام که مفاهیم ذهنی ارتکازی و التفاتی و شناخت شهودی مراد بنده و دکتر فیض و ابن سینا و دیگران نباید باشد.

مراد آن قسمتی از قواعددعقل نیست که در حقیقت وجود دارد یا ندارد. مراد قواعدی‌ست که بافته شده. ابداع شده. اینکه کل منطق را انسانها شهودا یا غریزه‌ای میدانند مطلبی‌ست که شما هم قبول ندارید.

ويرايش توسط milatave : 02-13-2018 در ساعت 07:50 AM
milatave آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند