مبدع منطق ارسطو نیست - فلسفه و منطق - هم میهن
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            
آخرین موضوعات فعال (✿◕ ‿ ◕)مشاعره سنتی(✿◕ ‿ ◕)    چرا امامت حتما باید در قرآن آمده باشد؟    قاجار هم مدعی مالکیت تاج و تخت شد :)    خاطـرات روزانـه    سلام بر محمد، پیامبری که...    هر چی دلت میخواد بگو    آیا در بحران صنايع توليد شكر هم احمدي نژاد مقصر است؟!    آمریکا بانک فرانسوی را بدلیل دور زدن تحریم‌های ایران، کوبا، سودان و لیبی جریمه کرد    به چه دلایلی شیعه دوازده امامی مذهب بر حق است؟    یک باور غلط دیگر!    آيا خدا رياضي نمي دونه؟!    دعوت از روحاني براي آتش زدن كارخانه فرش!    طرز تهیه ساندویچ کالباس    ๑۩۞۩๑ . . . حـــرف آخـــر . . . ๑۩۞۩๑    طرز تهیه سالاد سزار    این عکس رو تقدیم میکنم به...    کارگر چینی سر کارگر ایرانی را شکست، پتروشیمی تعطیل شد!    ترامپ باز هم به مردم ایران توهین کرد    وصف حالتو با شعر بگو......    علی‌نژاد عامل بدبختی دختران ایرانی است +فیلم    کیمری ها (پارسیان)، عامل ترویج فرهنگ تراکی در ایران در قرن 8 ق.م.    پخش سرود شاهنشاهی در مسابقات تکواندو!    محفل شعر    $ معرفی سهام بورس $    عشق از دیدگاه روانشناسان   

مبدع منطق ارسطو نیست
قديمي 02-13-2018   #4 (لینک نوشته)
milatave
هم میهن دوست
 
milatave's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : مبدع منطق ارسطو نیست

نوشته اصلي بوسيله mojtabaw000w نمايش نوشته ها
درود و تشکر
کاشف عزیز !
مخترع یک جورایی ادم را به این مفهوم میرساند که خدای ناکرده علم قراردادیست
+
دوستانی که به اساطیر بین النهرین و اشیاء آرتا اشنایی دارند شاید نکاتی را دریابند
منظورتان از علم را نمیدانم. لفظ اختراع بر منطق صحیح است.
بله ذات منطق را می‌شود بحث کرد که وجود دارد یا ندارد اما منظور از منطق..... منطق است. نه چیز دیگری که ادعا شود اسمش منطق است و در حقیقت، فکر بشری این‌گونه عمل می‌کند و در لوح محفوظ اینگونه ثبت شده است که عمل کند.
منظورتان از قرارداد را نیز نمی‌دانم.بیشتر توضیح دهید.
اگر منظور از علم، روش انتقال شناخت، زبان و قواعد وابسته به شناخت باشد. و منظور از قرارداد، ارتکاز باشد، بله علم قراردادی‌ست.
نوشته اصلي بوسيله deepnorth نمايش نوشته ها
منطق و قوه استنتاج یک قوه غریزه و تجربی است که ارسطو آن را تدوین کرده و نمی شود گفت کسی مکتشف آن بوده. اینکه شما وقتی بوی دود حس میکنی سرت را می چرخانی ببینی از کجاست یک عمل منطقی است (باور به علت و معلول) که انسان های غارنشین نیز به طور غریزی به آن عمل می کردند و نیازی به اختراع و ابداع نداشته. یا مثلا مخترع چرخ به طور غریزی پیش خود استنتاج کرد که باید چیزی غلت بخورد تا کمترین نیرو را برای حرکت نیاز داشته باشد و به تجربه از "قیاس" برای تعمیم دایره برای چرخ استفاده کرد. یعنی اگر گردو را دیده بود که ساده غلت می خورد پس با قیاسی غریزی به ابداغ چرخ رسید. مخلص کلام اینکه مباحث منطقی در حد رفع احتیاجات معمول زندگی امری غریزی و ذاتی بوده که از طبیعت برون به حوزه و ساختار مغری انسان وارد شده. و نیازی به ابداع نداشته. مبدع آن در حقیقت طبیعت است که آن را در ذات خود دارد.
بنده فرض رو بر این گذاشتم چون این انجمن، انجمن فلسفی‌ست احتیاج به این توضیح نیست. وگرنه به این فکر کرده ام که مفاهیم ذهنی ارتکازی و التفاتی و شناخت شهودی مراد بنده و دکتر فیض و ابن سینا و دیگران نباید باشد.

مراد آن قسمتی از قواعددعقل نیست که در حقیقت وجود دارد یا ندارد. مراد قواعدی‌ست که بافته شده. ابداع شده. اینکه کل منطق را انسانها شهودا یا غریزه‌ای میدانند مطلبی‌ست که شما هم قبول ندارید.

ويرايش توسط milatave : 02-13-2018 در ساعت 07:50 AM
milatave آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند