نهج البلاغه ارزشمند ترین کتاب فلسفی جهان - فلسفه و منطق - هم میهن
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            
آخرین موضوعات فعال ايران ،دهه پنجاه جايي كه دغدغه حجاب نبود/عكس    ايران ،دهه پنجاه جايي كه دغدغه حجاب نبود/عكس    انواع مختلف ایمپلنت دندان چیست؟    هویت بختیاری ها بر اساس آزمایشات ژنتیک    **صلوات برای سلامتی وظهور امام عصر(عج)**    به نیت شهیدان دشت کربلا 72 صلوات ختم میکنیم    سفره صلوات    سید الشهداء امام حسین علیه السلام    جنةالماوی وفردوس اعلی پرتوی از خاک کربلای توست یا حسین    یا علی    کربلا    تمسخر پيرمرد توسط وزير بهداشت:خودت بمال!    آقا اجازه میدید به صورت زیبای خانمتون نگاه کنم؟!    چین واردات نفت از ایران را کاهش میدهد    نظر بدید این کار برم یا ن    مجموعه اشعار یغما گلرویی    علم الهدي:ايران زير نظر حجت خدا اداره ميشود    پیدا کردن همسر (همسریابی) در آداب و رسوم ایران امروز    دکتر زیباکلام: با شاخه زیتون به نیویورک بروید نه با تفنگ    پرویز پرستویی و تروریسم و آناهیتا همتی    فیلم زیبا از شکار تروریستها توسط ac130آمریکایی    حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز    آثار موسیقی با اجرای محمد امیدوار تهرانی    دیالوگهای ماندگار    یه عکس به نفرِ قبلیت هدیه کن   

نهج البلاغه ارزشمند ترین کتاب فلسفی جهان
قديمي 05-19-2018   #11 (لینک نوشته)
nasr12
آغازگر برتر گفتگو
 
nasr12's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : نهج الباغه ارزشمند ترین کتاب فلسفی جهان

علم شیمی
در بخش دوم کتاب منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه آمده است که از حضرت علی(علیه السلام) در مورد کیمیا سؤال شد. فرمود: کیمیا آب جامد، هوای راکد، آتش گردان و زمین سیال است. بار دوم از حضرت پرسیده شد، کیمیا از چیست؟ فرمود: از جیوه، سرب، زاج([30])، آهن و رنگار مس سبز می باشد.
در کتاب عجائب الکیمیاء، تألیف اوت مکدوچل، ترجمه دکتر احمد ریاض و دکتر یوسف صلاح الدین آمده است: این چیزها اجسام اولیه و مواد خام کیمیاست.
دکتر زکی نجیب محمود در کتاب جابر بن حیان، دانشمند شیمیدان، ص 46 می گوید: «جابر بن حیان در چند جا تصریح می کند که منبع علم او پیامبر(صلی الله علیه وآله)و علی بن ابی طالب و جعفر صادق و یا سایر اعضای این خاندان شریف است.([31]) او می گوید: از کتب من دانش پیامبر و علی و مولایم امام صادق و سایر فرزندان این خاندان شریف از علم سابق و حال و آینده تا قیامت را برگیرید.»
شکی نداریم که جابر بن حیان اولین کیمیاگر عرب و شاگرد امام جعفر صادق، نوه علی(علیه السلام)، است و در این علم بیش از سیصد کتاب دارد که بسیاری از آن ها به لاتین و آلمانی ترجمه شده و غرب از این کتاب ها استفاده های زیادی کرده است. خود جابر تصریح می کند و قسم می خورد که هر چه از علم کیمیا دارد، از امام علی(علیه السلام) و فرزندان او دارد.
علم نحو
علما اتفاق نظر دارند که امام علی(علیه السلام)نخستین پایه گذار علم نحو است. ابوالقاسم زجاجی در امالی به نقل از ابوالاسود دوئلی می گوید: «امام علی(علیه السلام)صحیفه ای به من داد که در آن چنین آمده بود: به نام خداوند بخشنده مهربان. کلام یا اسم است یا فعل و یا حرف. اسم بیانگر خود مسمّاست، فعل بیانگر حرکت و کار مسمّاست و حرف از معنایی خبر می دهد که نه اسم است و نه فعل ... و بدان ای ابوالاسود، چیزها سه قسم است: ظاهر، ضمیر و آنچه نه ظاهر است و نه ضمیر.
اخلاق
امام علی(علیه السلام) معتقد است که اخلاق مردم به اختلاف کشورها و شهرها مختلف می شود و این کاملاً موافق نظریه ای است که می گوید: تحقیق و بررسی کامل در مورد هر انسانی مستلزم بررسی و تحقیق محیط و سرزمینی است که در آن زندگی کرده؛ زیرا محیط هر کس در اخلاق و روش او تأثیرزیادی دارد و در او شعور خاصی ایجاد می کند که گرایش خاصی به وی می دهد و هر قدر هم اخلاق مردم یک سرزمین، متفاوت باشد، قدر مشترکی خواهند داشت.
امام علی(علیه السلام) می فرماید: «انّما فَرَّقَ بینهم مبادِیءُ وَطَنِهم و ذلکَ اَنّهم کانوا فِلْقهً مِنْ سَبَخِ ارض و عَذْبِها و حَزْنِ تُرْبه وَسهِلها فَهمُ علی حَسَبِ قُرْبِ ارضِهم یتَقاربونَ و علی قدرِ اختلافِها یتفاوَتون»؛ آنچه بین مردم تفاوت به وجود آورده آغاز سرزمین آن هاست؛ چه این که آن ها از قطعه ای از زمین شور و شیرین، سفت و سست ترکیب یافته اند و بر حسب نزدیک بودن خاکشان با هم نزدیکند و به مقدار فاصله خاکشان با یکدیگر متفاوتند.
علم و علما
علی(علیه السلام) در تقسیم و تصنیف و بیان موضوعات علوم زمان خود می فرماید: «الفقهُ للادیانِ و الطبُّ لِلابدانِ و النحوُللّسانِ و النّجومُ لمعرفهِ الزّمانِ»؛ فقه برای ادیان، طب برای بدن ها، نحو برای زبان و نجوم برای شناخت زمان است. اما علما را به سه قسم تقسیم می نماید:
امّا الاول، فانّکَ تَراهُ مُماریاًلِلرّجالِ فی اندیه المقالِ قد تَسربل بالتَّخشع و تَخلّی عنِ الورعِ فَدقَّ اللّهُ خیز و مَهُ و قطَعَ مِنه خَیشومَه.
و اَمّا الثانی فاِنّه یستطیلُ علی اشباهِه مِن اَشکالِه و یتواضعُ لِلاغنیاءِ مِن دُونِهم فَهو لِحلوائهم هاضمٌ ولدینه حاطمٌ فاَعمی اللّهُ بَصرهُ و محی مِن العلماءِ اَثرهُ.
اَمّاالثالث، فتراهُ ذاکآبه و حزن،قامَ للَّیل فی حندسِهوانحنی فی بُرنُسهِ،یعملُویخشی، فشَدَّ اللّهُ ارکانَه و اَعطاهُ یومَ القیامهِ اَمانه»؛
عده ای علم را برای بحث و جدل فرا می گیرند، گروهی علم را برای برتری جویی و حیله گری فرا می گیرند گروهی علم را برای فهم و عمل فرا می گیرند.
گروه اول را می بینی که در گفتوگو با افراد، بحث و جدل می کنند، اظهار خشوع می نمایند و از تقوا خالی اند، خداوند سینه آن ها را می کوبد و بینی شان را قطع می کند.
گروه دوم بر هم قطاران خود برتری می جویند و برای ثروتمندان غیردانشمند

.................................................. .......... معرفت » شماره 37 (صفحه 63)

تواضع می کنند، حلوای شیرین آنان را می بلعند و دین خود را می سوزانند، خداوند چشمان آنان را کور و اثر آن ها را در بین علما محو می کند.
گروه سوم را می بینی که با حزن و اندوهند، در تاریکی شب به پا می خیزند و با شب کلاهشان رکوع می کنند، عمل می نمایند و می هراسند. خداوند ارکان آن ها را محکم نموده، در روز قیامت در امان خود قرار می دهد.
سخنان امام(علیه السلام) در این باب قابل احصا نیست. غرض ما در مثال هایی که در این فصل ذکر کرده ایم، صرفاً اشاره به این بود که امام(علیه السلام) به زندگی و مسائل آن نظری کلی و جامع نموده و همانند فلاسفه به دنبال اسباب و انگیزه ها بوده است، اگرچه است که شمارش همه جهاتی را که کلام امام(علیه السلام)شامل آن است،بسیارسخت می نماید.
برای اثبات این که علی(علیه السلام) پیشوای فیلسوفان و نخستین مرجع آن ها بوده همین کافی است که هر فیلسوف مسلمانی ادعا می کند که به نظر علی(علیه السلام)اشاره کرده است.
استاد عقّاد در کتاب عبقریه الامام می گوید: «علی(علیه السلام) دارای ویژگی منحصر به فردی است که هیچ امامی غیر او دارا نیست و آن این که او به هر مذهبی از مذاهب فرقه های اسلامی (از بدو پیدایش آن ها در صدر اسلام) مرتبط است؛ او پایه گذار یا محور این فرقه هاست و به ندرت فرقه ای در اسلام یافت می شود که علی(علیه السلام) از بدو پیدایش، معلم آن یا موضوع و محور مباحث آن نباشد. بین او و بین علمای کلام و توحید و نیز بین او و علمای فقه و شریعت و علمای ادب و بلاغت زنجیره ای متصل برقرار است. بنابراین، او استاد همه آن هاست.»
استادعقّاد درجای دیگری می گوید: «در توحیداسلامی، قضای اسلامی،فقه اسلامی، علم نحو عربی و فن کتابت عربی نخستین هدایت و جهت دهی از آنِ علی(علیه السلام) است؛ به گونه ای که می توانیم او را شالوده و بنیانی شایسته برای دائره المعارف علوم اسلامی در همه اعصار یا دائره المعارفی برای همه علوم اسلامی در صدر اسلام بنامیم. در عین حال، علی(علیه السلام)دارای حکمت های نابی است که موجب می شود نه تنها فرهنگ امّت اسلام در اعصار گوناگون، بلکه فرهنگ همه امّت های دیگر نیز به نام او ثبت گردد. n
پی نوشت ها
* این مقاله از کتاب فلسفات اسلامیه، چاپ مکتبه الهلال، 1421 هـ. ق گرفته شده و زیر نظر «واحد ترجمه عربی» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)ترجمه شده است.
1ـ این را از باب مسامحه می گوییم؛ چرا که کلمه «فیلسوف» و مانند آن بر کسی اطلاق می شود که حقایق را از طریق عقل و تجربه بشناسد، اما امام، که علومش برخاسته از وحی از طریق پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله) است، فوق همه فلاسفه می باشد.
2 و 3ـ سیدکاظم محمدی، المعجم المفهرس الالفاظ نهج البلاغه، چاپ دوم، نشر امام علی، 1369، خطبه 189، ص 109 / خطبه 152، ص 78
4 الی 8ـ همان، خطبه 186، ص 106 / ص 105 ـ ص 78 / همان / کلمات قصار، ش. 295
9ـ مرحوم صدرالمتألهین شیرازی در تفسیر آیه «جعل لکم الارْضَ فراشا»، از بعضی فیلسوفان نقل می کند که «فلک، از همه اطراف، زمین را به یک میزان به طرف خودجذب می کند» وملاّصدرا،متوفای سال 1050 ق، بیش از دویست سال پیش از نیوتن که نظریه جاذبه را به او منسوب می کنند، می زیسته است.
10 و 11ـ سیدکاظم محمدی،پیشین، خطبه 186، ص 105 / خطبه 1، ص 2
12ـ به دلیل اهمیت علمی این کتاب، به آن اعتماد کردیم؛ زیرا در تألیف آن سه تن از دانشمندان بزرگ غربی ـ اوربون، وهیس، و مونت گمری ـ همکاری نموده، دو نفر به نام های دکتر احمد حماد حسینی و دکتر صلاح الدین عبدالسلام، آن را ترجمه کرده اند، دکتر عبدالحلیم منتصر به بررسی و تحقیق آن پرداخته و «مکتبه النهضه المصریه» با همکاری «مؤسسه فرانکلین» آن را منتشر کرده است.
13ـ خواجه نصیرالدین طوسی، متوفای 672 ق و بهاءالدین عاملی، متوفای سال 1301 ق گفته اند: «هیچ مانعی از این که زمین متحرک باشد، وجود ندارد.» (شهرستانی، الهیئه والاسلام) عجیب تر از آن، این که احمد امین مصری در کتاب یوم الاسلام، چاپ 1958 م، ص 89 می گوید: خواجه نصیرالدین طوسی در فهم زمینه از انیشتین سابقه دارتر است؛ یعنی نظریه نسبیت که شکاف اتم مبتنی بر آن است. خواجه نصیرالدین طوسی پیش از انیشتین به نظریه نسبیت که شکستن و خرد کردن اتم را براساس آن بیان داشته، پی برده است.
14الی16ـ سیدکاظم محمدی، پیشین، خطبه 211، ص 130 / خطبه 91، ص 39 / خطبه 91
17ـ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، چاپ 1305 ق، ج 14، ص 113
18ـ آنچه را دانشمندان از ماهواره های فضایی دریافت کرده اند حاکی از آن است که درجه حرارت در زهره به 425 درجه سانتیگراد می رسد. بنابراین، زندگی در آن جا محال است.
19 و 20ـ سیدکاظم محمدی، پیشین، خطبه 83 / همان، خطبه 108
21ـ ادیب معاصر فرانسوی، هنری لوفیفر، تعبیر دیگری از این معنا دارد؛ می گوید: انسان همانند جامعه ای که در آن زندگی می کند، مجموعه ای از متناقضات است و همان گونه که جامعه متناقضی که فرد در آن زندگی می کند، باید تجزیه گردد، ترکیب فردی نیز باید تجزیه شود. پاسکال می گوید: انسان موجود نادر و عجیب الخلقه ای است که راهی برای شناخت او نیست.
22 و 23ـ سیدکاظم محمدی، پیشین، کلمات قصار، ش. 454
24ـ همان، کلمات قصار، ش. 419
25ـ محمدباقرمجلسی، پیشین، ج السماء والعالم، ص381؛ فؤاد ادیب خلیفه به من گفت: حامله شدن زن به چهار فرزند، بسیار اتفاق افتاده است.
26ـ سیدکاظم محمدی، پیشین، قصار، ش. 171
27ـ28ـ همان، کلمات قصار، ش. 8 / ش. 128
29ـ این تقسیم بر اساس مذهب اهل سنّت که قایل به تعصیب هستند، صحیح است، نه بر اساس مذهب شیعه؛ زیرا شیعه با وجود دختران و مادر به برادران ارثی نمی دهند و در این مسأله 81 را به زوجه و 61 را به مادر و بقیه را به دو دختر می دهند.
30ـ زاج نوعی نمک است
__________________
nasr12 آفلاين است   پاسخ با نقل قول