برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه - صفحه 12
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > فلسفه و منطق > تاریخ فلسفه
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 02-18-2015  
شهروند هم میهن
 
mohiy's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

کتاب برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

در این تاپیک برگزیده هایی از گزین گویه ها و پاره نوشت های نیچه را همراه با ذکر منبع و نام کتابی که از آن نقل قول کرده ایم، قرار می دهیم.




به نقل از کتاب «تراده قدرت»:

نمی توان سلطه فضیلت را از طریق فضیلت بر قرار کرد؛ با خود فضیلت ، آدمی از قدرت روی بر می تابد؛ اراده قدرت را از دست می دهد.
پاره 305


پیروزی ارکان اخلاقی به یاری همان وسایل غیر اخلاقی تحقق یافت که هر پیروزی دیگر: زور، دروغ، بهتان، بی عدالتی.
پاره 306

اخلاق درست به همان اندازه «غیر اخلاقی» است که هر چیز دیگر بر روی زمین؛ اخلاق خود صورتی از بی اخلاقی است.
این بصیرت و درون بینی آزادی بزرگی به ارمغان می آورد. تناقض از اشیا به کنار می رود. همگونی همه رویدادها بر کرسی می نشیند.
پاره 308

کسانی هستند که در جستجوی بی اخلاقی روانند. و چون داوری می کنند که «این چیز باطل است» باورشان این است که باید آن را محو و دگرگون سازند. من برعکس تا آن زمان که هنوز نسبت به بی اخلاقی چیزی روشن نشده ام آرام نتوانم نشست. آنگاه که آن را برملا سازم، قرار و ارام خویش را باز می یابم.
پاره 309

الف) جاده هایی که به فدرت راه می برند: یک فضیلت جدید را زیر نام یک فضیلت کهن عرضه کردن – تا «علاقه و توجه» به آن را بر انگیزند. (شادمانی به عنوان پی آمد آن؛ یا بر عکس)؛ هنر بهتان زدن به آنچه بر سر راه قرار می گیرد؛ از مزایا و و رخدادها از برای تجلیل آن بهره برداری کردن؛ پیروان آن را از طریق فداکاری و جداسازی به متعصبان بدل نمودن؛ نمادگرایی عظیم.
ب) پس از کسب قدرت: (1) فضیلت به مثابه زور و نیرو؛ (2) فضیلت به مثابه افسون گری؛ (3) فضیلت به مثابه اداب دانی (درباری).
پاره 310

مقدس ترین اعتقادات ما، عناصر لایتغیر در ارزش های عالی و غایی ما ، داوری های عضلات ما هستند.
پاره 314

بیش و پیش از هر چیز باید گفت که: ای آقایان فضیلت شعار، شما فرادستان و مهتران ما نیستید؛ دوست می داریم که اندکی متواضعتر باشید؛ این یک نفع شخصی و احتیاط کاری رقت انگیز است که فضیلت را به شما القا می کند. و اگر شما از نیرومندی و دلاوری بیشتر برخوردار بودید بدین گونه خود را به لاوجودهای فضیلتمند فرو نمی کاهیدید. شما با خود می کنید آنچه نمی توانید: پاره ای آنچه شما را باید – آنچه اوضاع و احوال شما به آن وادارتان می سازد-پاره ای آنچه خوشایند شماست. پاره ای آنچه به چشمان شما سودمند می اید. اما اگر شما تنها انهایی را انجام می دهید که با تمایلات شما سازگار است یا آنچه ضرورت از شما طلب می کند، یا آنچه مفید به حال شما می باشد، آنگاه شما نه باید خود را ستایش کنید و ونه بگذارید دیگران ستایش تان کنند! اگر انسان تنها فضیلتمند باشد نوع کاملا خُردی از انسان است: در این مورد گمراه نشوید! انسان هایی که به نوعی برجسته بوده اند هرگز چنین الاغ های بافضیلتی نبوده اند: ژرف ترین غریزۀ آنان ، اگاهی از قدرت خویش، هرگز بدین گونه ارضا نمی شد: و حال آنکه یا قدرت کمینه شما، هیچ چیز عاقلانه تر از فضیلت به چشم شما نمی آید. اما شما شماره ها را در کنار خود دارید ؛ و تا آنجا که در نقش جبار بازی می کنید ، ما با شما خواهیم جنگید...
پاره 318

انسان با فضیلت گونه فروتری است. چرا که مشخص نیست بلکه ارزش خود را با انطباق بر الگوی انسانی ای که یک بار برای همیشه تعیین گشته کسب می کند. او ارزش خویش را به طور جداگانه در اختیار ندارد: او قابل مقایسه است، همانندان خود را دارد؛ او نباید یک فرد باشد.
ویژگی های انسان نیک را حدس بزنید: چرا این ویژگی ها خوشایند ما هستند؟ از این رو که نیازی به جنگیدن با آنها نداریم. از آن رو که هیچ بی اعتمادی ، هیچ نیاز به احتیاط، هیچ آرایش نیرو و تدارک خشونت را بر ما تحمیل نمی کنند: تنبلی، خوش طبعی و سبکسری ما روزگار خوشی می یابند. همین احساس خوشایند در ماست که از خود بیرون می افکنیم و به عنوان یک کیفیت ، بی ارزش، در آدم خوب به ودیعت می گذاریم.


فرديش نيچه، اراده قدرت
__________________




برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

ويرايش توسط mohiy : 02-18-2015 در ساعت 02:43 AM
mohiy آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 04-07-2018   #166 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

زایش تراژدی، فریدریش نیچه
__________________
زُروان بی کرانه؛
جاودان آفریننده، جاودان ویران کننده
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 04-18-2018   #167 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

«شهامت، کسی دارد که ترس را بشناسد و آن را مغلوب خود سازد.»
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-04-2018   #168 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

زایش تراژدی
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 05-09-2018   #169 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

دانش طربناک
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 05-09-2018   #170 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
mahmood976's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

نوشته اصلي بوسيله deepnorth نمايش نوشته ها
برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

دانش طربناک
بنظر منکه چرند گفته
چند خدایی بخاطر جهل انسان از علم و عوامل طبیعی بود و اینکه اگر به عامل ماوراء طبیعی هم اعتقاد داشت باز نمیتونست این همه تناقض و تضاد ظاهری رو که میدید در رفتار یک خدا با هم جمع و باور کنه. فکر میکرد لابد خدایان متفاوتی باید وجود داشته باشه که در نتیجهء رفتار و خلق و خو و استقلال اونها در طبیعت این همه اتفاقات مختلف که بعضا با هم تضاد و تناقض داشتن رخ میده. حتی این خدایان بعضا با هم دچار conflict (تعارض) میشدن و شاید جنگ و دعوا هم میکردن!!
ضمنا انسانها از این چندخدایی امید بیشتری بدست میاوردن چون فکر میکردن اگر یک خدایی نسبت بهشون خشمگین یا ظالم باشه ممکنه بتونن به خدای دیگری پناه ببرن یا پادرمیانی کنه و این حرفها!
__________________
The poorer we are inwardly, the more we try to enrich ourselves outwardly

Bruce Lee

هرچه ما از نظر درونی فقیرتر باشیم بیشتر تلاش میکنیم تا از نظر برونی خود را غنی کنیم

بروس لی

mahmood976 هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 05-09-2018   #171 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

نوشته اصلي بوسيله mahmood976 نمايش نوشته ها
بنظر منکه چرند گفته
چند خدایی بخاطر جهل انسان از علم و عوامل طبیعی بود و اینکه اگر به عامل ماوراء طبیعی هم اعتقاد داشت باز نمیتونست این همه تناقض و تضاد ظاهری رو که میدید در رفتار یک خدا با هم جمع و باور کنه. فکر میکرد لابد خدایان متفاوتی باید وجود داشته باشه که در نتیجهء رفتار و خلق و خو و استقلال اونها در طبیعت این همه اتفاقات مختلف که بعضا با هم تضاد و تناقض داشتن رخ میده. حتی این خدایان بعضا با هم دچار conflict (تعارض) میشدن و شاید جنگ و دعوا هم میکردن!!
ضمنا انسانها از این چندخدایی امید بیشتری بدست میاوردن چون فکر میکردن اگر یک خدایی نسبت بهشون خشمگین یا ظالم باشه ممکنه بتونن به خدای دیگری پناه ببرن یا پادرمیانی کنه و این حرفها!
نیچه دارد به بررسی ریشه های روانی آن می پردازد که خود فرد هم خودآگاه از آن مطلع نیست. مثلا کسی که در راه خدا آدم می کشد فکر میکنی دروغ می گوید که به خدا باور دارد؟. نه. او واقعا خیال میکند برای خداست، اما در باطن او دارد غریزه برتری و حس حسادت و خوی کینه جویی خودش را با یک مفهوم خارجی که زاده تمایلات درونی او است فرو می نشاند. ممکن است کسی با همان اعتقاد چون حسود نیست و به داشته های دیگران بدچشمی ندارد آدمی صلح جو باشد؛ و صلح جویی اش درست به طرز ناخودآگاه به خدا ربط بدهد. اگر به تفاوت در رفتار آدم های مذهبی توجه کنیم می بینیم که نیچه کاملا درست می گوید و ظهور "داعش" و "عرفان" آن هم در یک دین نشان می دهد اصل، خواست خود انسان است. ما در اسلام هم یک خدا نداریم، و به تعداد آدم هایی که با گرایش مختلف درونی وجود دارند خدای اسلام هم رنگ عوض میکند. اما اهل عرفان این را درک می کنند اما داعشی ها از درک آن بخاطر رذایل درونی خود مانند حسادت و عقده و سلطه طلبی عاجز اند.

عارف می گوید: مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

داعشی می گوید: و إذبحوا الکفار بلا حنو و لا رحمه...

ويرايش توسط deepnorth : 05-09-2018 در ساعت 04:03 PM
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 05-09-2018   #172 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
mahmood976's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

نوشته اصلي بوسيله deepnorth نمايش نوشته ها
نیچه دارد به بررسی ریشه های روانی آن می پردازد که خود فرد هم خودآگاه از آن مطلع نیست. مثلا کسی که در راه خدا آدم می کشد فکر میکنی دروغ می گوید که به خدا باور دارد؟. نه. او واقعا خیال میکند برای خداست، اما در باطن او دارد غریزه برتری و حس حسادت و خوی کینه جویی خودش را با یک مفهوم خارجی که زاده تمایلات درونی او است فرو می نشاند. ممکن است کسی با همان اعتقاد چون حسود نیست و به داشته های دیگران بدچشمی ندارد آدمی صلح جو باشد؛ و صلح جویی اش درست به طرز ناخودآگاه به خدا ربط بدهد. اگر به تفاوت در رفتار آدم های مذهبی توجه کنیم می بینیم که نیچه کاملا درست می گوید و ظهور "داعش" و "عرفان" آن هم در یک دین نشان می دهد اصل، خواست خود انسان است. ما در اسلام هم یک خدا نداریم، و به تعداد آدم هایی که با گرایش مختلف درونی وجود دارند خدای اسلام هم رنگ عوض میکند. اما اهل عرفان این را درک می کنند اما داعشی ها از درک آن بخاطر رذایل درونی خود مانند حسادت و عقده و سلطه طلبی عاجز اند.

عارف می گوید: مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

داعشی می گوید: و إذبحوا الکفار بلا حنو و لا رحمه...
البته این مطالب شما واقعا جالب و درسته، ولی در این مورد خاص مورد بحث دلایلی که بنده آوردم در درجهء اول واقع میشن و عوامل روانی تنها بعدش و در صورتی که با عوامل اصلی در تضاد آشکار نباشن میتونن، و البته ضرورت ندارن، که موجود باشن.
من میگم برای چند خدایی همینطوریش دلایل روشن و محکم تری وجود داشته. بعضی اش از نوع همان روانی. اون چیزهایی که نیچه گفته ضرورتی ندارن و شواهد روشن و محکمی وجود نداره که صحت داشته باشن. صرفا استنباط و دریافت خودش بوده بنظرم. حکایت هرکس از ظن خود شد یار من!
mahmood976 هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 05-10-2018   #173 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
mbk1's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

"اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
باسم اَللّه اَلرّحمن اَلرّحیم
...ﻣَﺜَﻠُﻬُﻢْ ﻛَﻤَﺜَﻞِ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺍﺳْﺘَﻮْﻗَﺪَ ﻧَﺎﺭًﺍ ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﺃَﺿَﺎﺀَﺕْ ﻣَﺎ ﺣَﻮْﻟَﻪُ ﺫَﻫَﺐَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺑِﻨُﻮﺭِﻫِﻢْ ﻭَﺗَﺮَﻛَﻬُﻢْ ﻓِﻲ ﻇُﻠُﻤَﺎﺕٍ ﻻ ﻳُﺒْﺼِﺮُﻭﻥَ ‏ 17.."
"پناه میبرم به خداوند از پرسرکش بسیارپرتابنده
به شناسه خداوند پرمهر بسیار مهرآور
...نمونه شان، جورِنمونهء همان، خواهد افروزد سوزاننده ای، وارتاچه روشن کند چه دیوارشده اش، رفت خداوند به سویشانُ جاگذاشتشان در تاریکیهایی نه میبینند ۱۷.."
بینید دشمنی برخی سخت پوشاننده کار با آیینِ "اَللّه""خداوند" برای دلارام ها بهش تنها سود دارد، اینست که توان خداوند هم آیینش بیشتر نمایان میشود،، نمونه از فرجام کار بیهودهُ تلخشان شان میآموزیم که راهی که گزینش کردیم،به خواست "اَللّه" هست،هم او این هستیِ ما که در آنیم، دست هامان، چشم هامان، دمُ بازدم ها، جفتها، آسمانهاُ زمین را گذاشت، استوارُ با برنامهء روشن،،ما را اگر خواهد درخور این راهبرده شدن تا پایان راه گذارد،،نه چپ شده به دیوارُ گذرنده از مرز، نه بیهوده خاموش شده در میان راه، نه افتنده به دره ها در میان گذر،،
"اَللّهم""خداوندا" ما دلارام ها را استوار دلارام به خودت گذار، دوست دار خودت نه دگری، با بیمُ ترس از خشمت که همباز گذاری های دردناک هست،جامانده در تاریکیهایی نه میبینند،همیشه افتنده ترسان برایت دار، برپاساز پیوست نماز دوخته شدهء یادت
__________________
بسم الله الرحمن الرحیم " وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ165 البقره"
خداوندا مرا دوست داشته تر به خودت کن نه دیگری که ناگواراییت از همه سخت تر است هم توانایت از همه بیشتر
mbk1 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 05-14-2018   #174 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

نوشته اصلي بوسيله mahmood976 نمايش نوشته ها
البته این مطالب شما واقعا جالب و درسته، ولی در این مورد خاص مورد بحث دلایلی که بنده آوردم در درجهء اول واقع میشن و عوامل روانی تنها بعدش و در صورتی که با عوامل اصلی در تضاد آشکار نباشن میتونن، و البته ضرورت ندارن، که موجود باشن.
من میگم برای چند خدایی همینطوریش دلایل روشن و محکم تری وجود داشته. بعضی اش از نوع همان روانی. اون چیزهایی که نیچه گفته ضرورتی ندارن و شواهد روشن و محکمی وجود نداره که صحت داشته باشن. صرفا استنباط و دریافت خودش بوده بنظرم. حکایت هرکس از ظن خود شد یار من!
به نظر من و البته مطالعات علمی اسطوره شناسانه دلیل شما دلیل اصلی نیست: اینکه افراد برای خدایان خودشان پدر و مادر و دختر پسر تصور می کردند ریشه خانوادگی داشته. مثلا وقتی اتوریته پدر را مشاهده می کردند به خدای پدر معتقد می شدند و رئیس خدایان. اصلا خدای واحد و مقتدر از همین پدر و ریش سپید در جوامع قبیله ای گذشته ناشی شده. و البته خدایانی هم که به عوامل طبیعی ربط می دادند هر کدام قدرت مطلق نداشتند و معمولا یک رئیس بالای سرشان بوده و فقط در جوامعی که در آنها با کاهش قدرت سیاسی حکام مانند یونان رو به هستیم مشاهده می شود که قدرت خدا به هم نزدیک می شود، اما باز هرگز برابر نمی شوند. به عبارتی هر چه اتوریته سیاسی یا خانودگی یا جمعی بیشتر رشد می کرد میزان تکثر خدایان هم کمتر می شد و هر چی آزادی و توازن قدرت در یک جامعه بیشتر می شد میزان قدرت خدای رئیس کمتر می شد؛ اوج آن را در یگانگی پرستی می بینیم که زاییده پادشاهی های مصری و ایرانی و عبری است. داریوش شدیدا یکتاپرست است، و در کتیبه های خود مرتباً قدرت خود را کنار قدرت خدای واحد ذکر میکند. شاهان ساسانی هم همین طور، چون چنین تلقی به نوعی به اتوریته آنها که مشروعیت خود را از یک رئیس بالاتر دریافت کرده موجویت می دهد.

اما از سویی می بینیم که شمار خدایان اسطوره ای و حتی حیوانی در جوامع روستایی و دهقانی بیشتر است، چون در آنجا بحث اتوریته بخصوص در قبایل آریایی که نان بازوی خودشان را از زمین در طبیعت وحشی کسب می کردند کمتر است؛ نمونه آن الوهیت های متکثر آسیای صغیر و فلات ایران است که هر چی به جنوب نزدیک تر می شویم با رشد شخوخیت از قدرت آنها کاسته و به قدرت خدای واحد آسمانی که تجلی اتوریته پدر و ریش سپید قبیله است افزوده می شود. توجه کن که در قضیه سقیفه هم همین مساله ریش سپیدی و شخوخیت بود که علی را در برابر ابوبکر بی اعتبار کرد.
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 05-17-2018   #175 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

«از زمانی که بشر بوده‌است، رمه‌های انسانی و پیوستهٔ جماعتِ پرشمارِ فرمانبران، در مقایسه با اندک فرماندهان نیز وجود داشته‌است. به خصوص با توجه به اینکه بهترین و طولانی‌ترین فرمانبری را انسان‌ها به انجام رسانده‌اند و در پرورش آن کوشیده‌اند، به راحتی می‌توان فرض کرد که اکنون تقریباً در نهاد هر انسانی نیاز به پیرویِ مادرزادی و به گونه‌ای وجدان ظاهری وجود دارد که فرمان می‌دهد. [...] این نیاز می‌خواهد به نهایت برآورده و قالبِ ظاهری آن از درونمایه‌ای آکنده شود. این نیاز به دلیل شدت، ناشکیبایی و هیجان کمتر، دست به انتخاب می‌زند و بیشتر میلی خشن است که هر چه را فرماندهان (والدین، آموزگاران، قوانین، پیش داوری‌های اجتماعی و آرای عمومی) به گوشش می‌خوانند می‌پذیرد. محدودیتِ شگفت‌انگیزِ تکاملِ انسان، آن تردیدها، دودلی‌ها و بازگشت‌ها و چرخش‌ها به این دلیل است که غریزهٔ رمه‌ای و فرمانبری به بهترین وجه و فن فرماندهی به صورت ارثی منتقل می‌شود.»

تبارشناسیِ اخلاق، بند ۱۹۹
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-06-2018   #176 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي يك هفته پيش   #177 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
deepnorth's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : برگزیده سخنان و اندیشه های نیچه

سلیقۀ من آن است که به جای داشتن مترسک در اطراف خود، بگذاریم غارت شویم. باز هم پای سلیقه در میان است، فقط سلیقه.

دانش طربناک، کتاب سوم، پاره 184
deepnorth آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 11:28 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.