منطق صحیح فهم قرآن
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > ادیان و مذاهب > گفتمان دینداران و منتقدین
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

گفتمان دینداران و منتقدین بحث و گفتگو درخصوص اصول و بنيان هاي اديان از ديدگاه منتقدين و معتقدين

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 04-02-2015   #1 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض منطق صحیح فهم قرآن

منطق صحیح فهم قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
صلوات الله علی محمد و آله الطاهرین

این تاپیک به بررسی منطق صحیح فهم قرآن کریم می پردازد , گرچه این منطق ناظر به فهم هر متنی ست .
یعنی با استفاده از این روش می توانیم متون را بفهمیم .

اینطور نشود که چون یکجا قرآن کریم می گوید "لیس کمثله شیء" و در جای دیگر می گوید "یدالله فوق ایدیهم" سریع بگوییم قرآن تضاد دارد !

با این روش گزینشی معلوم است که هر متنی را می توان نقد کرد و از آن تضاد بیرون کشید !

و یا اینطور نشود که با پیش فرض های خود از معانی کلمات , متنی را بخوانیم و نخواهیم بفهمیم منظور حقیقی متن از این کلمه چیست و سپس به تضاد برسیم !

نه تنها خلاف انصاف است , بلکه علمی نیست .
هر روش را در پستی قرار می دهم و لینک آن را اینجا خواهم گذاشت .
در صورت نیاز آیاتی را نیز به عنوان مثال ذکر خواهیم کرد .
منابع :
منطق فهم قرآن - پایگاه مجلات تخصصی نور
منطق صوری فهم معنای واژه های قرآن - پایگاه مجلات تخصصی نور

بدیهی ست که این روش ها را می توان در مورد هر متنی به کار برد :
ریشه شناسی واژه
یک مثال برای ریشه شناسی واژه "حرث"
انتخاب واژه
مثالی دیگر برای ریشه شناسی واژه " برج"
توصیف بافتی
مثالي ديگر براي توصيف بافتي
توصيف جانشيني
والسلام علی من اتبع الهدی

ويرايش توسط 92sa : 08-12-2015 در ساعت 09:28 AM
92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
9 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 04-02-2015   #2 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : منطق صحیح فهم قرآن

ریشه شناسی واژه

معمولاً وقتی قرآن و یا هر متن دیگری را می خوانیم با پیش فرض هایی که از معنای کلمات داریم , از آن ها برداشت می کنیم .
برای مثال وقتی پیش فرض ما از اصل علیت این باشد که هر حادثه ای علتی دارد , طبعاً وقتی در کتب مکانیک کوانتوم می خوانیم که آزمایشاتی انجام شده که نشان می دهد اصل علیت نقض شده است ! , برداشت خواهیم کرد که حادثه ای در این آزمایشات یافت شده که دارای علت نیست !

اما اگر بدانیم مفهوم اصل علیت در فیزیک با پیش فرض ما بسیار تفاوت دارد اینگونه برداشتی نخواهیم داشت .
مفهوم علیت در فیزیک نیوتنی به معنای قابلیت پیش بینی به کار می رود و منظور از نقض آن در مکانیک کوانتوم , عدم توانایی پیش بینی برخی اطلاعات آزمایشات است .(مبسوط)

و یا اگر پیش فرض ما از اصل علیت این باشد که هر چیزی علتی دارد , وقتی در کتب کلامی و فلسفی می خوانیم چون تسلسل و دور باطل است پس باید نقطه ی آغازی به نام خدا باشد , برداشت خواهیم کرد که نقطه ی آغازین هم چیزی هست که علت ندارد و این با اصل علیت در تضاد است !

در صورتی که مفهوم علیت در کتب کلامی و فلسفی به این معناست که هر چیزی که ممکن الوجود است نیاز به علت دارد , نه هر چیزی !(مبسوط)

برای نجات از این پیش فرض ها , خاصه برای فهم قرآن کریم , باید به ریشه ی واژه مراجعه کنیم .
بلکه باید به هم خانواده های واژه نیز رجوع کنیم .

در پست بعدی مثالی از قرآن کریم را خواهیم آورد ...
92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
6 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 04-09-2015   #3 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : منطق صحیح فهم قرآن

یک مثال ساده را بررسی می کنیم , واژه ی حرث در آیات قرآن کریم را در نظر بگیرید :

1-قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَ‌ةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ‌ الْأَرْ‌ضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْ‌ثَ ... (بقره : 71)
گفت: «وى مى‌فرمايد: در حقيقت، آن ماده گاوى است كه نه رام است تا زمين را شخم زند؛ و نه كشتزار را آبيارى كند... .

2-وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْ‌ضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْ‌ثَ وَالنَّسْلَ... (بقره : 205)
و چون برگردد [يا رياستى يابد] كوشش مى‌كند كه در زمين فساد نمايد و كِشت و نسل را نابود سازد ... .

3-...وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْ‌ثِ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ... (آل عمران : 14)
... و دامها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده اين جمله، مايه تمتّع زندگى دنياست... .

4-مَثَلُ مَا يُنفِقُونَ فِي هَـٰذِهِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَثَلِ رِ‌يحٍ فِيهَا صِرٌّ‌ أَصَابَتْ حَرْ‌ثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ... (آل عمران : 117)
مثَل آنچه [آنان‌] در زندگى اين دنيا [در راه دشمنى با پيامبر] خرج مى‌كنند، همانند بادى است كه در آن، سرماى سختى است، كه به كشتزار قومى كه بر خود ستم نموده‌اند بوزد ... .

5-وَجَعَلُوا لِلَّـهِ مِمَّا ذَرَ‌أَ مِنَ الْحَرْ‌ثِ وَالْأَنْعَامِ ... (انعام : 136)
و [مشركان،] براى خدا از آنچه از كِشت و دامها كه آفريده است سهمى گذاشتند ... .

6-وَقَالُوا هَـٰذِهِ أَنْعَامٌ وَحَرْ‌ثٌ
حِجْرٌ‌... (انعام : 138)
و به زعم خودشان گفتند: «اينها دامها و كشتزار[هاى‌] ممنوع است... .

7-وَدَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِي الْحَرْ‌ثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ ... (انبیاء : 78)
و داوود و سليمان را [ياد كن‌] هنگامى كه در باره آن كشتزار داورى مى‌كردند ... .

8-أَنِ اغْدُوا عَلَىٰ حَرْ‌ثِكُمْ إِن كُنتُمْ صَارِ‌مِينَ (قلم : 22)
كه: «اگر ميوه مى‌چينيد، بامدادان به سوى كشت خويش رويد.» .

9-
أَفَرَ‌أَيْتُم مَّا تَحْرُ‌ثُونَ (واقعه : 63)
آيا آنچه را كشت مى‌كنيد، ملاحظه كرده‌ايد؟

در این آیات حرث به معنای کشت و کشتزار و کاشتن به کار رفته است , در مورد زمینی که چیزی در آن می کاریم و محصول آن را برداشت می کنیم , یعنی مزرعه .
اما آیا همه جا حرث به معنای مزرعه است ؟ آیا حرث مطلقاً به معنای زمینی است که چیزی در آن بکاریم ؟! اگر با این پیش فرض آیات دیگر را بخوانیم ...

10-
مَن كَانَ يُرِ‌يدُ حَرْ‌ثَ الْآخِرَ‌ةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْ‌ثِهِ ۖ وَمَن كَانَ يُرِ‌يدُ حَرْ‌ثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَ‌ةِ مِن نَّصِيبٍ (شوری : 20)
كسى كه كِشت آخرت بخواهد، براى وى در كِشته‌اش مى‌افزاييم، و كسى كه كِشت اين دنيا را بخواهد به او از آن مى‌دهيم و[لى‌] در آخرت او را نصيبى نيست.

11-نسَاؤُكُمْ حَرْ‌ثٌ لَّكُمْ ... (بقره : 223)
زنان شما كشتزار شما هستند ... .

مشاهده می کنید که حرث برای آخرت و دنیا و زن هم به کار رفته است , آیا باید گفت آخرت و دنیا و زن زمینی هستند که چیزی در آن ها بکاریم و برداشت کنیم ؟! آیا به همان معنای مزرعه به کار رفته اند و یا منظور دیگری در کار است ؟!

منطقی نیست بگوییم حرث به معنای کاشتن است و از این رو که در مزرعه چیزی را می کاریم تا محصولی برداشت کنیم به آن حرث می گوییم ؟
نگوییم حرث به معنای زمین مزرعه است و از این رو هر جا به کار رفت منظور دیگری در کار نیست .
پس باید گفت حرث فقط راجع به مزرعه به کار نمی رود , بلکه هر جا و در هر مقامی اگر سرمایه گذاری کردیم , بها دادیم و محصولی برداشت کردیم , سود کردیم , می توانیم حرث را به کار ببریم .
با این معنا حرث را می توان برای آخرت و دنیا و زن و مرد هم به کار برد .

با نگاهی به روایات می توان مویداتی برای این معنا به کار برد :

-...إِنَّ اَلْمَالَ وَ اَلْبَنِينَ حَرْثُ اَلدُّنْيَا وَ اَلْعَمَلَ اَلصَّالِحَ حَرْثُ اَلْآخِرَةِ... .(لینک)

و در روایت دیگر :اَلْمالُ وَ اَلْبَنُونَ زِينَةُ اَلْحَياةِ اَلدُّنْياَ اَلْعَمَلُ اَلصَّالِحُ حَرْثُ اَلْآخِرَةِ .(لینک)

یعنی اموال و هم فرزندان حرث هستند , محصول تلاش ما هستند , سرمایه ی ما هستند , در عین حال زینت ما هم هستند .
همینطور عمل صالح ما در آخرت برای ما سرمایه خواهد بود .
پس اینطور برداشت نشود که اگر برای زن و فرزند حرث به کار رفت به معنای مزرعه به کار رفته و توهین شده باشد , روش صحیح تحقیق این است .


92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
7 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 04-10-2015   #4 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : منطق صحیح فهم قرآن

انتخاب واژه

نویسنده ی کتاب همواره دقت می کند که در جملات خود واژه ی مناسبی را انتخاب کند , که البته اگر واژه ی هم معنای آن را جایگزین کنیم ممکن است معنای جمله تغییر کند و منظور نویسنده را نرساند .
در مورد قرآن کریم , که نویسنده ی آن کامل مطلق است و بر همه ی جنبه های قرآن عالم است و واژه ای را به کار می برد که جایگزینی ندارد , این امکان وجود ندارد .
یعنی امکان نخواهد داشت که کلمه ای در قرآن کریم را جایگزین کنیم و منظور متن تغییر نکند .
گرچه ممکن است در برخی موارد فلسفه آن را ندانیم .

برای مثال :
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ‌ (1) حَتَّىٰ زُرْ‌تُمُ الْمَقَابِرَ‌ (تکاثر : 2)

تفاخر به بيشترداشتن، شما را غافل داشت.
تا كارتان [و پايتان‌] به گورستان رسيد.

به جای کلمه ی "زرتم" می توانست کلمات "سکنتم" و "ملاتم" و "حللتم" بیاید .

اما باید توجه داشت که کلمات جایگزین برای سکونت استمراری به کار می رود و مفید است , اما کلمه ی "زرتم" برای وقوف موقتی و گذرا به کار می رود و از آن جهت که به دیدار مقابر می رویم از کلمه ی زیارت استفاده می کنیم و نمی گوییم به ساکن شدن نزد مقابر می رویم !

92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
5 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-04-2015   #5 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : منطق صحیح فهم قرآن

مثالی دیگر برای ریشه شناسی واژه

آیات زیر را در نظر بگیرید :

1-وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُ‌وجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِ‌ينَ (حجر : 16)
و به يقين، ما در آسمان بُرجهايى قرار داديم و آن را براى تماشاگران آراستيم.

2-تَبَارَ‌كَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاءِ بُرُ‌وجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَ‌اجًا وَقَمَرً‌ا مُّنِيرً‌ا (فرقان : 61)
[فرخنده و] بزرگوار است آن كسى كه در آسمان برجهايى نهاد، و در آن، چراغ و ماهى نوربخش قرار داد.

3-وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُ‌وجِ (بروج : 1)
سوگند به آسمان آكنده ز برج , .

از ظاهر این آیات فقط این را می فهمیم که در آسمان (حال معلوم نیست آسمان زمین یا منظور تمام کائنات است) برج هایی وجود دارد .

برج در اصل به معنای ظاهر شدن است (لینک) .
با رجوع به آیات دیگر این معنا مورد تایید قرار خواهد گرفت :

4-أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِ‌ككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُ‌وجٍ مُّشَيَّدَةٍ ...(نساء : 78)
هر كجا باشيد، شما را مرگ درمى‌يابد؛ هر چند در بُرجهاى استوار باشيد... .


5-وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْ‌جُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ‌ مُتَبَرِّ‌جَاتٍ بِزِينَةٍ ... (نور : 60)
و بر زنان از كار افتاده‌اى كه [ديگر] اميد زناشويى ندارند گناهى نيست كه پوشش خود را كنار نهند [به شرطى كه‌] زينتى را آشكار نكنند... .

6-وَقَرْ‌نَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّ‌جْنَ تَبَرُّ‌جَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ... (احزاب : 33)
و در خانه‌هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد... .

قلعه ها و خانه های بزرگ را از آن جهت که آشکارتر از دیگر اماکن بودند , برج نامیده اند . چون این ساختمان ها از دیگر اماکن ظاهرتر بودند برج نامیده شده اند , از دور مشخص تر بودند , این است علت برج نامیدن آن ها .

پس هر جا برج آمد به معنای خانه و یا قلعه نیست که امروزه آن را برج می نامند , بلکه قلعه و ستاره و یا هر چیز دیگری که در آسمان باشد و آشکارتر از اشیای دیگر باشد را برج می نامند .

پس در آیات مد نظر منظور از برج , چیزهایی ست که آشکارتر و ظاهرتر از دیگر اشیاء باشد .
92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
4 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-06-2015   #6 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : منطق صحیح فهم قرآن

توصیف بافتی

روش دیگر فهم قرآن کریم این است که ممکن است برخی لغات قرآن کریم , در آیات دیگر شرح داده شده باشد , مثلاً وقتی بگوید اعمال نیک انجام بدهید , ممکن است در آیات دیگر برخی اعمال نیک را توضیح دهد , قید بیاورد و یا شرح دهد , یا اگر جایی بگوید با مشرکین مبارزه کنید , در آیات دیگر طرز مبارزه و شرایط و حدود را توضیح دهد .

مثال زیر را در نظر بگیرید :

1-أَتَأْمُرُ‌ونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ‌ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ ... (بقره : 44)
آيا مردم را به نيكى فرمان مى‌دهيد و خود را فراموش مى‌كنيد ... .

2-... وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ‌ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ...(مائده : 2)
... و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد، و در گناه و تعدّى دستيار هم نشويد ... .

در این آیات به نیکوکاری توصیه شده است و مصادیق نیکوکاری و حدود و شرایط آن بیان نشده است , اما در آیات دیگر :

3- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّ‌سُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ‌ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُ‌ونَ (مجادله : 9)
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چون با يكديگر محرمانه گفتگو مى‌كنيد، به [قصد] گناه و تعدى و نافرمانى پيامبر با همديگر محرمانه گفتگو نكنيد، و به نيكوكارى و پرهيزگارى نجوا كنيد، و از خدايى كه نزد او محشور خواهيد گشت پروا داريد.

در این آیه یکی از مصادیق نیکوکاری , دوری از گناه و نافرمانی پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) در گفتگوها بیان شده است .

4-لَّيْسَ الْبِرَّ‌ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِ‌قِ وَالْمَغْرِ‌بِ وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ‌ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ‌ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْ‌بَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّ‌قَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِ‌ينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّ‌اءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (بقره : 177)
نيكوكارى آن نيست كه روى خود را به سوى مشرق و [يا] مغرب بگردانيد، بلكه نيكى آن است كه كسى به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب [آسمانى‌] و پيامبران ايمان آورد، و مال [خود] را با وجود دوست داشتنش، به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راه‌ماندگان و گدايان و در [راه آزاد كردن‌] بندگان بدهد، و نماز را برپاى دارد، و زكات را بدهد، و آنان كه چون عهد بندند، به عهد خود وفادارانند؛ و در سختى و زيان، و به هنگام جنگ شكيبايانند؛ آنانند كسانى كه راست گفته‌اند، و آنان همان پرهيزگارانند.

در این آیه ایمان به خدا و معاد و عالم غیب و موجودات عالم غیب و کتب آسمانی و کمک کردن به یتیمان و ...و نماز خواندن و زکات و وفا به عهد , از مصادیق نیکوکاری شمرده شده است .

5-يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ‌ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِ‌هَا وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ‌ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (بقره : 189)
در باره [حكمت‌] هلالها[ى ماه‌] از تو مى‌پرسند، بگو: «آنها [شاخص‌] گاه‌شمارى براى مردم و [موسم‌] حجّ‌اند.» و نيكى آن نيست كه از پشت خانه‌ها درآييد، بلكه نيكى آن است كه كسى تقوا پيشه كند، و به خانه‌ها از در [ورودى‌] آنها درآييد، و از خدا بترسيد، باشد كه رستگار گرديد.

6-وَلَا تَجْعَلُوا اللَّـهَ عُرْ‌ضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّ‌وا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (بقره : 226)
و خدا را دستاويز سوگندهاى خود قرار مدهيد، تا [بدين بهانه‌] از نيكوكارى و پرهيزگارى و سازش‌دادن ميان مردم [باز ايستيد]، و خدا شنواى داناست.

7-لَن تَنَالُوا الْبِرَّ‌ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّـهَ بِهِ عَلِيمٌ (آل عمران : 92)
هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد؛ و از هر چه انفاق كنيد قطعاً خدا بدان داناست.

8-لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّـهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِ‌جُوكُم مِّن دِيَارِ‌كُمْ أَن تَبَرُّ‌وهُمْوَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (ممتحنه : 8)
[اما] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‌اند، باز نمى‌دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد، زيرا خدا دادگران را دوست مى‌دارد.

به همین ترتیب , مصادیق و حدود و شرایط نیکوکاری با غیر مسلمانان نیز بیان شده است .
پس با خواندن برخی لغات می توان توضیح و شرح لغات را در قرآن کریم یافت .
در پست بعدی مثال دیگری را بیان خواهیم کرد .
92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 08-12-2015   #7 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : منطق صحیح فهم قرآن

مثالي ديگر براي توصيف بافتي

يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرً‌ا كَثِيرً‌ا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ‌ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ (بقره : 269)

(خدا) به هر کس بخواهد حکمت می‌دهد و به هر کس حکمت داده شود، بی‌گمان، خیری فراوان داده شده است. و جز خردمندان ژرف‌نگر کسی پند نمی‌گیرد.

خداوند به انسان ها اموري را مي دهد كه يا خير هستند و يا شر ، همينطور اين امور يا اندك هستند يا فراوان .
خداوند اعطاي حكمت را يكي از چهار حالت فوق ، يعني خير فراوان معرفي مي كند .


ويرايش توسط 92sa : 08-12-2015 در ساعت 09:34 AM
92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 08-12-2015   #8 (لینک نوشته)
فعال هم میهن
 
92sa's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : منطق صحیح فهم قرآن

توصيف جانشيني

در اين روش با قرار دادن واژه هاي مشابه در آيات در كنار يكديگر ارتباط معنايي وسيعي بين اين آيات پيدا خواهيم كرد ، مثلاً :


... وَاسْتَكْبَرْ‌تَ وَكُنتَ مِنَ الْكَافِرِ‌ينَ (زمر : 59)

... و تکبر ورزیدی و از کافران بوده‌ای.

...فَاسْتَكْبَرُ‌وا وَكَانُوا قَوْمًا مُّجْرِ‌مِينَ (اعراف : 133)

پس سرکشی کردند و گروهی مجرم بودند.

... فَاسْتَكْبَرُ‌وا وَكَانُوا قَوْمًا عَالِينَ (مؤمنون : 46)

پس تکبر نمودند و مردمی سلطه‌گر و بلندپرواز بودند.

... لَقَدِ اسْتَكْبَرُ‌وا فِي أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرً‌ا(فرقان : 21)

بی‌گمان همواره در خودهاشان کبر و برتری جستند، و سرکشی بزرگی کردند.

از اين چهار آيه متوجه مي شويم كه "كبر" و "استكبار" در مقابل ايمان و هم نشين كفر است ، همچنين كبر با غرور و علو و برتري جويي انسان در ارتباط است و با جرم هم نسبتي دارد .

هر چه تعداد آيات را افزايش دهيم ، شبكه ي معنايي پيوسته ي وسيع تري خواهيم داشت .


ويرايش توسط 92sa : 08-12-2015 در ساعت 09:34 AM
92sa آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 03:00 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.