نقد برهان اختیار برای اثبات عدم وجود خدا
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > فلسفه و منطق
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

فلسفه و منطق بحث و گفتگو در باب فلسفه و منطق آشنایی با فیلسوفان و بررسی مسائل و موارد موجود

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 04-22-2015   #1 (لینک نوشته)
مدیر تالار فلسفه
 
salmaan's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض نقد برهان اختیار برای اثبات عدم وجود خدا

نقد برهان اختیار برای اثبات عدم وجود خدا
بسم الله الرحمن الرحیم

دن بارکر (Dan barker) این طور می نویسد:

خدای مسیحیت (و اسلام) به عنوان موجودی دارای شخصیت (2) که همه چیزرا میداند (علیم است) شناخته و تعریف میشود و طبق عقیده مسیحیان یک موجود دارایشخصیت اساساً موجودی مختار است.

موجود مختار و موجود مجبور را در زمانی کهانتخاب میکنند میتوان از یکدیگر تمیز داد، شما برای اینکه مختار باشید، باید با بیشاز یک گزینه برای انتخاب کردن مواجه باشید، که عدم انتخاب هرکدام از آن چند گزینهمیسر باشد. این بدین معنی است که قبل از آنکه شما بعنوان یک شخص مختار یک انتخاب رااختیار کنید، باید یک مرحله شک (عدم یقین و اطمینان) در هنگامی که انتخاب شرایطبالقوه را دارد (در شرایطی که هنوز انتخابی صورت نگرفته است) برای شما وجود داشتهباشد، شما نمیتوانید آینده را بدانید و همچنان مختار باشید. حتی اگر فکر کنید کهمیتوانید انتخاب خود را پیش بینی کنید، اگر مدعی داشتن اختیار هستید باید لزوماًقبول کنید که باید شرایط تغییر تصمیم خود برای انتخاب را قبل از اینکه در واقعانتخاب نهایی انجام گیرد را داشته باشید و توانا (اگر نه مایل) به تغییر تصمیم واختیار خود باشید.
موجودی که همه چیز را میداند (علیم است) هیچگاه در مرحله شکقرار نمیگیرد. او از پیش، از انتخابش آگاه است (میداند که چه تصمیمی را در آیندهخواهد گرفت). این بدین معنی است که او توانا به تغییر دادن تصمیم نهایی یا اساساًعدم انتخاب خود نیست، و بنابر این از خود اختیاری ندارد و مختار نیست. و از آنجا کهیک موجود غیر مختار دارای شخصیت نیست، یک شخص علیم نمیتواند وجود داشته باشد. زیراعلیم بودن و مختار بودن در تناقض با یکدیگر هستند و دو چیز متناقض نمیتوانند بایکدیگر جمع شوند.
بنابر این خدای مسیحیت (و تمامی خدایان و موجوداتی که دارایشخصیت هستند و علیم هستند، از جمله خدای اسلام، الله) وجود ندارند.
هر چند دن بارکر، لوازم پرداختن به صفات خدا را رعایت نکرده است، یعنی مشخص نکرده که خدا چه نوع موجودی است، آیا صفاتش تماماً برای انسان قابل تحقیق است یا خیر، تا چه حد میتوانیم به صفات او بپردازیم و ....

اما یکی از ایرادات اساسی در این استدلال بارکر، خلط میان توانایی انتخاب کردن و شک کردن است. همانطور که بارکر خودش اشاره کرده، شک برای موجودی رخ میدهد که علم کافی ندارد، وقتی موجودی علم کافی را داشته باشد، برای انتخاب کردن نیاز به شک کردن ندارد.

و حتی اگر هیچگاه انتخاب خود را تغییر ندهد، به این معنا نیست که توان تغییر آن را ندارد.

هرچند این مثال کامل نیست، اما میشه بگیم مانند تمام انسانهای عاقلی که خودکشی نکرده و نمیکنند، به این معنا نیست که آنها نمی توانند خودکشی کنند.
__________________
لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم - «قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»«چنانچه در اين ادعا صادق هستيد دليل خود را بياوريد»
salmaan آفلاين است   پاسخ با نقل قول
4 نفر نوشته را پسندیده اند
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 09:20 AM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.