وجود خدا
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > فلسفه و منطق
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

فلسفه و منطق بحث و گفتگو در باب فلسفه و منطق آشنایی با فیلسوفان و بررسی مسائل و موارد موجود

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 08-09-2017   #1 (لینک نوشته)
آغازگر برتر گفتگو
 
nasr12's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض وجود خدا

وجود خدا
وجود خدا

فردریک کاپلستون :

سلسله امور یا علت دارد یا ندارد . اگر با علت باشد ، بدیهی است باید علتی خارج از خود داشته باشد . اگر هم بی علت باشد ، پس قائم به ذات است ، من اسمش را واجب الوجود می گذارم . اما این جهان نمی تواند واجب الوجود باشد ، چون اجزایش ممکن الوجودند . همچنین ما قبول داریم کل یک مجموعه جدا از زیر مجموعه خود نیست ؛ پس این جهان واجب الوجود نیست . در نتیجه باید دارای علتی باشد و آن علت نیز خارج از خود جهان باید باشد و آن خداست .
در واقع گزاره 《جهان فقط موجود است و توجیهی برای آن وجود ندارد 》از یک استدلال منطقی نتیجه نمی شود .
__________________
وجود خدا
nasr12 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 08-09-2017   #2 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
milord's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : وجود خدا

با تشکر از مطلب خوب شما . بسیار عالی بود . استفاده کردیم .

آدمی زاد یک نگاهی به چشم - گوش - مغز - دست و...که چطور کار میکنن و هر کدام چه قدر زیبا و دقیق طراحی شدند بندازه . کاملا وجود خدا اثبات میشه سریعا .

ما ادما خدا را خوب البته نمی شناسیم . یک دفعه رفتیم باغ . یک چاه با دهانه ی 1.5 متر و عمق بسیار زیاد بود که واقعا نزدیکش می شدم دست و پام می لرزید . واقعا وحشتناک بود .اما از نتیجه اشتباهات و گناهانی که داریم اینقدر نمی ترسیم چون در حقیقت از خدا دور هستیم و وعده ی عذابی که داده سهل می گیریم .
البته خدا الغفار و بخشنده هست و می بخشه تقصیرات رو .در کل گفتم که خیلی به خدا اهمیت نمی دیم .

یکمی از بحث فاصله گرفتم ببخشید .



milord آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 08-09-2017   #3 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
nightowl's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : وجود خدا

پاراگرافی که از کاپلستون نقل قول کرده اید دارای فرضیاتی است که تا آنها اثبات نشوند نتایج شما بی اعتبار خواهند بود.
1. این جهان نمی تواند واجب الوجود باشد ، چون اجزایش ممکن الوجودند.
این جمله نه تنها کوچکترین اعتباری ندارد، بلکه دلایل علمی مناسبی وجود دارد که دقیقا خلاف این ادعا را بشود صحیح فرض کرد.
2. باید دارای علتی باشد و آن علت نیز خارج از خود جهان باید باشد و آن خداست.
حتی اگر درستی جمله ی قبلی را نشان دهید، کوچکترین دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم "علت" این جهان همان خدای مد نظر فردریک کاپلستون (که خود یک کشیش یسوعی است) خواهد بود. در واقع شما این را نیز باید جداگانه اثبات کنید.
nightowl آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 08-10-2017   #4 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
karoline's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : وجود خدا

نوشته اصلي بوسيله nightowl نمايش نوشته ها
1. این جهان نمی تواند واجب الوجود باشد ، چون اجزایش ممکن الوجودند.
این جمله نه تنها کوچکترین اعتباری ندارد، بلکه دلایل علمی مناسبی وجود دارد که دقیقا خلاف این ادعا را بشود صحیح فرض کرد.

درک اعتبارش به قدری دانش نیاز دارد. جهان بدون اجزایش نمی تواند وجود داشته باشد، یعنی اگر اجزای جهان نباشند، جهان هم وجود نخواهد داشت، یا اگر بخشی از آن نباشند، ناقص خواهد بود، لذا این جهان به همین صورت فعلی محتاج اجزایش هست برای وجود داشتن و اگر اجزای آن نباشند، این جهان هم وجود ندارد.


پس این جهان همانطور که هست، نبودنش هم ممکن است، پس ممکن الوجود است، زیرا ممکن الوجود چیزی است که هم بودنش ممکن است و هم نبودنش.


نوشته اصلي بوسيله nightowl نمايش نوشته ها
2. باید دارای علتی باشد و آن علت نیز خارج از خود جهان باید باشد و آن خداست.
حتی اگر درستی جمله ی قبلی را نشان دهید، کوچکترین دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم "علت" این جهان همان خدای مد نظر فردریک کاپلستون (که خود یک کشیش یسوعی است) خواهد بود. در واقع شما این را نیز باید جداگانه اثبات کنید.
علت این جهان، یا خودش ممکن الوجود است، یا واجب الوجود، اگر ممکن الوجود باشد، باز هم محتاج علت است، و با توجه به اینکه صفت عَرضی به یک ذات منتهی می شود، باید واجب الوجودی در جهان باشد تا به او هستی بدهد و آن علت، هستی دریافتی را به جهان بدهد؛ پس به هر حال در جهان واجبی هست.

اما وقتی شیء واجب الوجود شد، امکان در او راه ندارد، پس اگر بگوییم یک امر کمالی در او ممکن است باشد و ممکن است نباشد، حرفی غیرمنطقی زده ایم، و هر کمالی باید در او به صورت واجب، وجود داشته باشد، این همان توصیف خدای ماست.
__________________
***دانلود این کتاب رو به دوستان توصیه می کنم. حاوی مطالبی، در جهت راههای مقابله با شک در باورهای دینیه:



وجود خدا
karoline آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 08-10-2017   #5 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ramin23's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : وجود خدا

یادش بخیر..چقد گیر میدادم خدا باشه یا نباشه..الان میگم باشه یا نباشه...هوم
ramin23 هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 08-10-2017   #6 (لینک نوشته)
کاربر عضو
 
s233m's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : وجود خدا

حالاواقعا هست یا نه اگه هست پس چرا دنیای امروزاینقدخرابه چرافکری بحال اینهمه ادم بدبخت وبیچاره نمیکنه
s233m آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 08-10-2017   #7 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
aletaha's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : وجود خدا

نوشته اصلي بوسيله s233m نمايش نوشته ها
حالاواقعا هست یا نه اگه هست پس چرا دنیای امروزاینقدخرابه چرافکری بحال اینهمه ادم بدبخت وبیچاره نمیکنه
درود
نابسامانیهای این دنیا به دو اصل کلی برمیگردد:
۱.شرور ناشی از اعمال انسانها که به اصل دو بعدی بودن انسان به تبع مختار بودن بشر برمیگردد که برای صعود به مرتبه بالاتر اجتناب ناپذیر است یعنی برای تکامل انسان وجود اختیار لازم است و اختیار نیز به ناچار یک طرفش خیر و یک طرفش شر خواهد بود
۲. شرور ناشی از طبیعیات که به ذات عالم ماده برمیگردد و ذات عالم ماده سراسر تغیر و تحول و تداخل عوامل مختلف در هم است به عبارت روشن تر مرتبه عالم ماده در سلسله مراتب وجودی پایین ترین مرتبه است لذا در ان نقص و کون و فساد وجود دارد
در نتیجه چه از نظر عقل و چه از نظر قران اساسا این دنیا محل اسایش و قرار و کمال مطلق نیست بلکه مرتبه گذار است و بشر باید برای رسیدن به بقا و جایگاه مطمئن و به دور از کون و فسادو تغییر و تحول و.. باید به اختیار خود به مرتبه بالاتر برسد و تمام احکام الاهی در این راستاست که همه به نوعی به نفی خود و دیگر خواهی میرسد و از این مرتبه به خود اگاهی و سپس به خداشناسی و از خدا شناسی به تقرب به حضرت حق و رسیدن به بقا و ثبات خواهد رسید
و اگر بگویی چرا خدا انسان را کامل خلق نگرد ؟
جواب این است که در ان صورت دیگر ان موجود انسان خود اگاه نبودو خلیفه الاهی که مسجود ملائک و مورد حسد شیطان باشد نبود بلکه یک مخلوق در کنار مخلوقات دیگر بود و مخلوق بودن با خالقیت یکسان نیست و همین تفاوت است که انسان را اشرف مخلوقات کرده
در ره عقبا دنیا چون پلی است
بی بقا جایی و ویران منزلیست
فوج مخلوقند همچون موج بحر
هالک اندر قعر یا در اوج بحر


سپاس
__________________
خود بینی و خود پرستی بزرگترین حجاب درک حقیقت است و مبارزه با این بت بزرگ اساس کار ،ادیان ،عرفان و مکاتب حقگراست
https://t.me/haqh_gara/

aletaha آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 08-10-2017   #8 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
mbk1's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : وجود خدا

"بسم الله الرحمن الرحيم
..هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ 22
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ 23
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ 24.."
"به شناسه خداوند پرمهر بسیار مهربان
..او خداوند همان نه خدایی جز او دانندهء پنهانُ گواهشده او پرمهر بسیار مهربان ۲۲
او خداوند همان نه خدایی گرنه او،پاکیها بردارنده، آشتیساز دلارامساز شدهُ، نگهبان چیره شده، بسیار ارجمند، وادارساز ،چند بزرگ شده، رهاگردیِ خداوند، فرابارهء چه همبازمیگذارند ۲۳
او خداوند آفریننده، بُرِش دهنده، آواساز{".نفخ فی الصور."که مصور از صور آمده} تاش شناسه های نکوشده رهامیگردد تاش چه در آسمانهاُ زمینُ او بسیار ارجمندی بسیار فرمانروایی ۲۴.."
بینید آنچه که در سخن خداوند قرآن آمده خداوند را بهتر میشناساند،او که یکی هست، داننده ء پنهانُ گواهی شده بسیار مهربان،، کسی که نپذیردش پیوست نماز برای یاد گوییش برپا نکند میچسبد به آتشچال دوزخ،،
"خداوندا""اللهم" مرا فراگذار یادت مدار با برپایی پیوستن نماز
__________________
بسم الله الرحمن الرحیم " وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ165 البقره"
خداوندا مرا دوست داشته تر به خودت کن نه دیگری که ناگواراییت از همه سخت تر است هم توانایت از همه بیشتر
mbk1 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 12:56 AM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.