خلبان کوه دنا را ندید !
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > سیاست و روابط بین الملل
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

سیاست و روابط بین الملل گفتگو پیرامون "علوم سیاسی" و "روابط بین الملل "

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 03-13-2018   #1 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
pioneer's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض خلبان کوه دنا را ندید !

خلبان کوه دنا را ندید !



اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج اعلام شد/ خلبان کوه دنا را ندیده بود!/ بی توجهی هواپیمایی آسمان به عمل قلب خلبان +توضیحات تکمیلی





به گزارش «تابناک»؛ در فاصله یک روز پس از دریافت اطلاعات دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی، برخی یافته های اولیه به شرح زیر قابل بیان است؛


خلبان کوه دنا را ندید !

متن کامل گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری را اینجا ببینید.

– اطلاعات جعبه های سیاه شامل ضبط صدای کاکپیت (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی (FDR) با موفقیت استخراج شده است.
اطلاعات تا زمان برخورد هواپیما به کوه در دستگاه ها ثبت شده اند.

– هواپیما در زمان عبور از نقطه OBTUX در حال پرواز بر مسیر W144 و ارتفاع ٢١ هزار پا قرار داشته و خلبان خودکار نیز فعال بوده است.
پرواز برای نزول به ارتفاع ١٧ هزار پا توسط مرکز کنترل تهران مجاز شده و تحویل واحد اطلاعات مراقبت پرواز یاسوج می شود.
خلبانان پرواز، با انتخاب ارتفاع ١٥ هزار پا، تنزل از ارتفاع ١٧ هزار پا را آغاز می کنند.

در هنگام کاهش ارتفاع و در زمان گذر از ارتفاع ١٥٦٠٠ پا، سیستم یخ زدایی هواپیما توسط عوامل پروازی برای ٢ دقیقه و ٢٦ ثانیه روشن و پس از آن خاموش می شود.

– پس از رسیدن به ارتفاع ١٥ هزار پا، ارتفاع سنج هواپیما با فشار ١٠٢١ هکتو پاسگال تنظیم می‌شود.
هواپیما در ارتفاع ١٥هزار پا تثبیت می‌شود. تا زمان یک دقیقه، در حالی که اهرم موتور بسته می‌شود (تُرک موتور در حدود ١٠% ) سرعت هوپیما در حدود ٢٠٠ نات و وضعیت گردش طول محور افقی (pitch) منفی و بیشتر در حدود ٥- درجه قرار دارد. بعد از یک دقیقه ، سرعت هواپیما شروع به کاهش و زاویه حمله شروع به افزایش می کند.
اهرم های موتور به تدریج پیش برده شده و تُرک موتور افزایش می یابد.

– در زمان ٠٩:٣٠:٤٤ یعنی ٢٥ ثانیه پس از تنظیم اهرم موتور، سرعت هواپیما به ١٢٩ نات می‌رسد (در شرایط عادی، کمترین سرعت مناسب مانور و گردش مختصر هواپیما با این وزن ١٣٢ نات است)، وضعیت گردش حول محور افقی (pitch) در حدود ١٥+ درجه و تُرک هر دو موتور ٦٧% بوده است.
سپس هواپیما آغاز به تنزل به ارتفاع تنظیم شده ١٥ هزار پا و با نرخ نزول ٦٠٠- پا در دقیقه می‌نماید.

– در زمان ٠٩:٣١:١٤، سرعت هواپیما به مقدار حداقلی ١١٧ نات میرسد. یک ثانیه بعد از دریافت اخطار واماندگی (Stall)، خلبان خودکار توسط عوامل پرواز غیر فعال شده و هواپیما آغاز به پیچش به چپ در حدود ٢٠درجه کرده و زاویه حمله به ٩- درجه کاهش می‌یابد.

-در زمان ٠٩:٣١:٢٣ در ارتفاع ١٤٢٠٠ پا و سرعت ١٣٧ نات، خلبان خودکار مجدداً فعال می شود. زاویه حمله ٥- درجه افزایش یافته و هواپیما به زاویه ١٢ درجه راست پیچش می‌کند.

– در زمان ٠٩:٣١:٢٤ هشدار EGPWS آغاز می‌شود (!Terrain Ahead!, Pull Up).

– در زمان ٠٩:٣١:٣٣ خلبان خودکار غیر فعال می‌شود و هشدار EGPWS تا زمان انتهای ثبت اطلاعات که١٢ ثانیه دیگر است ادامه می یابد و هواپیما با کوه برخورد می‌نماید.

– هواپیما تا آخرین لحظه در اختیار خلبانان بوده و مکانیزم های مختلف آن مطابق اقدامات و هدایت گروه پروازی عمل می کرده اند.

سیستم های هواپیما نیز اطلاعات صحیح را در اختیار خلبان قرار می داده‌اند. لذا نقص فنی هواپیما تا کنون منتفی است.
لازم به ذکر است موتورهای هواپیما نیز مطابق با خواست خلبان عمل کرده‌اند.

خلبانان تا ثانیه‌ای پیش از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبه رو نشده‌اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است.

– خلبانان تنزل به ارتفاع ١٧٠٠٠ پا را مطابق با طرح تعریف شده پروازی انجام داده اند، لیکن تنظیم ارتفاع ١٥٠٠٠ پا و بعد از آن ١٤٠٠٠ پا بر روی سیستم خلبان خودکار مغایر با ضوابط پروازی مجاز بوده است.

– ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده است.

– خلبانان پرواز دارای صلاحیت لازم برای پرواز با هواپیما بوده‌اند، لیکن به دلیل وجود محدودیت پزشکی برای خلبان [که در گزارش تصریح شده عمل قلب باز در سال 88 است]، ایشان مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و موضوع باید مورد دقت ایشان و واحد عملیات شرکت قرار می‌گرفت.

– سیستم های ضد یخ در بال و بدنه هواپیما مطابق با استانداردهای طراحی در اروپا بوده و چنانچه خلبان درزمان زم نسبت به فعال نمودن سیستم ضد یخ (Anti-Ice) در بال و بدنه اقدام نماید توانایی کنترل هواپیما محتمل می‌باشد، لیکن عدم انجام آرایش فنی برای استقرار سیستم هشدار به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (C-check) در آبان ١٣٩٦ انجام می‌گرفت.

عدم ارائه آموزش مؤثر و اصلاح دستورالعمل ها برای طراحی، دریافت تأییدیه و اجرای راه حل جایگزین امریه فنی توسط شرکت بهره بردار، قابل چشم پوشی نیست.

– براساس گزارش هواشناسی تحویلی به خلبان در واحد دیسپچ، ایشان مجاز به پرواز بوده، لیکن باتوجه به پبش بینی هواشناسی و دریافت اطلاعات جدید هواشناسی از برج فرودگاه یاسوج مطابق با دستورالعمل عملیاتی شرکت ایشان مجاز به کاهش ارتفاع به زیر ١٧٠٠٠ پا و فرود در فرودگاه یاسوج نبوده است.

– خلبانان باید ضمن حفظ ارتفاع حداقل ١٧٠٠٠ پا تا روی فرودگاه پرواز نموده و با کسب اطلاع از آخرین وضعیت هوا، تصمیم برای فرود یا رفتن به فرودگاه های جایگزین اصفهان یا شیراز را می‌گرفتند.

مکالمات خلبان، وجود لایه های ابر را تا ١٥٠٠٠ پا تأیید می‌کند یعنی اطلاعات هواشناسی تقریباّ دقیق بوده است.
هرچند میزان دید فرودگاه بیش از ١٠ کیلومتر بوده و احتمالاً خلبان با اعتماد به این موضوع، از شرایط بصری منطقه (VMC) صحبت کرده است.

موارد فوق، تنها بیان یافته های اولیه بوده و لزوماً به عنوان دلیل اصلی بروز سانحه تلقی نمی شود و ممکن است در ادامه روند رسیدگی، اطلاعات دیگری از طریق تحلیل داده ها به دست آید.

نتیجه گیری


هم اکنون تیم بررسی سانحه نمی تواند نتیجه گیری قطعی خود از سانحه را اعلام نماید و نتیجه گیری نهایی این سانحه منوط به بررسی های دقیق و مضاعف کارشناسان گروه های تخصصی بررسی سانحه خواهد بود.

توضیحات شرکت هواپیمایی آسمان:

در پی درج این خبر، روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان توضیحاتی ارائه کرد که عینا درج می‌گردد:

به اطلاع میرساند نظر به ابهام ایجاد شده در گزارش مقدماتی بررسی سانحه پرواز یاسوج از سوی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری توضیح ذیل ضروری میباشد:

براساس گزارش صفحه ۹ سانحه هوایى، از ٢٤ خرداد ماه سال ١٣٨٩ زنده یاد خلبان فولاد پس از عمل قلب، مجاز بوده تا با یک کمک خلبان بدون محدودیت پزشکى و عملیاتى پرواز نماید که این امر توسط شرکت هواپیمایى آسمان کاملاً رعایت شده است.

همچنین زنده یاد خلبان فولاد از اردیبهشت ماه ١٣٩٦ معلم خلبان بوده و از ١٣٩٦/٧/٢ معلم خلبان منتخب سازمان هواپیمایى کشورى بوده است و مشکلى براى پرواز نداشته است. خلبانان منتخب سازمان TRE اساتیدى هستند که مجاز به ارزیابى سایر خلبان‌ها در حین پرواز مى‌باشند.
__________________
.
.

...Pioneer
.
.
.

pioneer آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #2 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
pioneer's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

خلاصش اینکه مثله تمامی سقوط های این 40 سال اخیر این خلبان بوده که مقصر بوده...البته در این موارد سالیان اخیر خود کوه هم مقصر بوده!!
pioneer آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 03-13-2018   #3 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
asef110's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

ابر بوده کوه رو ندیده

در این صورت شب ها چطور کوه رو میبینند؟
__________________





ذخیره‌ای بنه از رنگ و بوی فصل بهار

که می‌رسند ز پی رهزنان بهمن و دی
asef110 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #4 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
hosseincheraghi's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

چه مزخرفاتی تحویل ملت میدن خیلی زشته اگر ملت متوجه بشن ما مسعول و مدیر درست و حسابی نداریم و جان مردم براتون مهم نبوده ؟
وگرنه عمر این هواپیما تمام شده بود و بارها دچار مشکلات فنی شده اونطور که در سایت ها امده چند وقت پیش هم وسط راه برگشته بخاطر نقص فنی
حالا طوری گزارش دادن که هواپیما هیچ مشکلی نداشته!
دیگه ما دست این‌مسعولین رو خوندیم
همیشه کارشون دور زدن هست
hosseincheraghi هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #5 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
hosseincheraghi's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

برای تحویل جعبه سیاه پیشناد های ۱۵۰ میلیونی داده بودن که هر کسی پیدا کرد تحویل بده!
و کلا یک درگیری سر این موضوع بوجود امد که عده ای میخواستن جعبه سیاه رو قبل از اینکه به دادستانی برسه به تهران منتقل کنن
متن خبر
پشت پرده جعبه سیاه هواپیما تهران به یاسوج
https://www.rokna.net/بخش-حوا...ن-یاسوج
hosseincheraghi هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
5 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #6 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
mohammadkkk's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

خوبه اينبار مقصر رو ابر تشخيص دادند!!!
+
خيلي خوشحالم از اينكه كوه تقصيري نداشته!
mohammadkkk هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
7 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #7 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
maryam634's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

خب اینم از این ...
تا اتفاق بعد و تشخیص مقصر، خدانگهدار
maryam634 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
7 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #8 (لینک نوشته)
تن تشنه مثل خورشید
 
hamed1988's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

...و دریغ از یک عذرخواهی خشک و خالی از مردم.
استعفا و رسیدگی و جلوگیری پیشکش
__________________
کاش سردارِ بی‌سرِ جنگل،
روی پاهاش به رشت برمی‌گشت.
کاش هر کس که سالِ هشتاد و هشت،
رفتش و برنگشت، برمی‌گشت...

hamed1988 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
8 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #9 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
erteash's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

نحسی اخوندی گرفته ایران رو
دیگه هواپیمای ترکیه ای رو چی بگیم .
دنا هم باید یکم قد بلندی میکرد دیده مبگیشد ، نشسته بود یکدفعه بلند شد خورد به هواپیما
erteash آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #10 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
aramy's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

نوشته اصلي بوسيله hamed1988 نمايش نوشته ها
...و دریغ از یک عذرخواهی خشک و خالی از مردم.
استعفا و رسیدگی و جلوگیری پیشکش

خلبان فوت شده ، ابر توانایی حرف زدن نداره ، نمیتونن عذرخواهی کنن
شما مگه مقصر دیگه ای می بینید ؟
aramy آفلاين است   پاسخ با نقل قول
6 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #11 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
narges70's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

کاش یه دادگاه داشتیم دادگاه شکایت از شرایط جوی ،بلایای طبیعی ،وطبیعت ناسازگار که همشون بکشونیم دادگاه ببینم چرا اینا همه عامل بدبختی مردم ایران شدن ...راحت میشد این کوهه رو ببریم دادگاه ببینم چرا جون این همه آدم رو گرفت واقعا جای این دادگاه تو ایران خالیه
__________________

روزی از این روزها ،
دل را به دریا میزنم 
شهریارت میشوم ،
دار و ندارم‌ میشوی


...


narges70 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
4 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #12 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
canary's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

نوشته اصلي بوسيله maryam634 نمايش نوشته ها
خب اینم از این ...
تا اتفاق بعد و تشخیص مقصر، خدانگهدار
یعنی بازرسینی که جعبه سیاه رو بررسی کردن دروغگو هستن؟
__________________
هذا تفعله الاعاجـم بملـوکها و لست بملک انمـا انـا رجل منکـم
canary آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 03-13-2018   #13 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
canary's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

Thumbs up پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

نوشته اصلي بوسيله hosseincheraghi نمايش نوشته ها
چه مزخرفاتی تحویل ملت میدن خیلی زشته اگر ملت متوجه بشن ما مسعول و مدیر درست و حسابی نداریم و جان مردم براتون مهم نبوده ؟
وگرنه عمر این هواپیما تمام شده بود و بارها دچار مشکلات فنی شده اونطور که در سایت ها امده چند وقت پیش هم وسط راه برگشته بخاطر نقص فنی
حالا طوری گزارش دادن که هواپیما هیچ مشکلی نداشته!
دیگه ما دست این‌مسعولین رو خوندیم
همیشه کارشون دور زدن هست
چرا اینقدر دوست داری همه چیزو گردن مسولیین حکومتی بندازی؟
+به نقص فنی هم اشاره شده.
canary آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 03-13-2018   #14 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
schumpeter's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

اصولا این هواپیما نه برای شرایط آب و هوایی بد ساخته شده نه برای عبور از ارتفاعات و رشته کوه ها . حضور این هوایپما در آن مسیر اشتباه بود حال دنا خودش را بالاتر گرفت ، خلبان کوه را ندید ، یا آسمان نامردی کرد . به هرحال نمیشه همیشه انتظار داشته باشیم که خداوند معجزه کنه . مقصر اول و آخر همان شرکت هواپیمایی آسمان است . هوایپما و خلبان و مسیر و زمان پرواز همگی توسط این هواپیمایی تعیین شده بود پس باید جوابگوی این فاجعه هم باشند .

ويرايش توسط schumpeter : 03-13-2018 در ساعت 07:29 PM
schumpeter آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 03-13-2018   #15 (لینک نوشته)
تیم رادیو هم میهن
 
alone_composer's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : خلبان کوه دنا را ندید !

یکی نیست از خود بپرسد پس هواپیماها در شب چطور به کوه ها نمی خورند! یکی نیست به سنسور های پیشرفته ای اشاره کند که وجود هر جسمی را از فاصله ی خیلی دور آلارم می دهند... چقدر زود باور می کنیم همه چیز را
alone_composer آفلاين است   پاسخ با نقل قول
7 نفر نوشته را پسندیده اند
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 03:02 AM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.