اصول دین
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > ادیان و مذاهب > قرآن و عترت
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 4 روز پيش   #1 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض

بسم الله الرحمن الرحیم

اصول یعنی ریشه ها یا بنیان ها.
و اصول دین یعنی ریشه ها یا بنیان های دین.
درختی که ربشه نداشته باشد می سوزد و باقی نمی ماند.
و خانه یا ساختمانی که ریشه یا بنیان و پایه نداشته باشد بر پا نمی ماند.
دین هم همینطور ...
این موضوع بر مبنای احادیث شیعه به اصول دین می پردازد.

__________________


ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
4 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 4 روز پيش   #2 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّلْتِ جَمِيعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِنَّ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِي‏ يَلِي ذَلِكَ فِي الْفَضْلِ فَقَالَ الصَّلَاةُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الصَّلَاةُ عَمُودُ دِينِكُمْ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِي يَلِيهَا فِي الْفَضْلِ قَالَ الزَّكَاةُ لِأَنَّهُ قَرَنَهَا بِهَا وَ بَدَأَ بِالصَّلَاةِ قَبْلَهَا وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الزَّكَاةُ تُذْهِبُ الذُّنُوبَ قُلْتُ وَ الَّذِي يَلِيهَا فِي الْفَضْلِ قَالَ الْحَجُّ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ‏ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ‏[1]- وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَحَجَّةٌ مَقْبُولَةٌ خَيْرٌ مِنْ عِشْرِينَ صَلَاةً نَافِلَةً وَ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَيْتِ طَوَافاً أَحْصَى فِيهِ أُسْبُوعَهُ وَ أَحْسَنَ رَكْعَتَيْهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ قَالَ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ وَ يَوْمِ الْمُزْدَلِفَةِ مَا قَالَ قُلْتُ فَمَا ذَا يَتْبَعُهُ قَالَ الصَّوْمُ قُلْتُ وَ مَا بَالُ الصَّوْمِ صَارَ آخِرَ ذَلِكَ أَجْمَعَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَفْضَلَ الْأَشْيَاءِ مَا إِذَا فَاتَكَ لَمْ تَكُنْ مِنْهُ تَوْبَةٌ دُونَ أَنْ تَرْجِعَ إِلَيْهِ فَتُؤَدِّيَهُ بِعَيْنِهِ إِنَّ الصَّلَاةَ وَ الزَّكَاةَ وَ الْحَجَّ وَ الْوَلَايَةَ لَيْسَ يَقَعُ شَيْ‏ءٌ مَكَانَهَا دُونَ أَدَائِهَا وَ إِنَّ الصَّوْمَ إِذَا فَاتَكَ أَوْ قَصَّرْتَ أَوْ سَافَرْتَ فِيهِ أَدَّيْتَ مَكَانَهُ أَيَّاماً غَيْرَهَا وَ جَزَيْتَ ذَلِكَ الذَّنْبَ بِصَدَقَةٍ وَ لَا قَضَاءَ عَلَيْكَ وَ لَيْسَ مِنْ تِلْكَ الْأَرْبَعَةِ شَيْ‏ءٌ يُجْزِيكَ مَكَانَهُ غَيْرُهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْيَاءِ وَ رِضَا الرَّحْمَنِ الطَّاعَةُ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً[2]- أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَ لَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ ثُمَّ قَالَ أُولَئِكَ الْمُحْسِنُ مِنْهُمْ يُدْخِلُهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ.
[1] ( 1) آل عمران: 97.
[2] ( 2) النساء: 80.
زراره از امام باقر (ع) كه فرمود:
اسلام بر پنج چيز سازمان شده، بر نماز و زكاة و حج و روزه و ولايت.
زراره گويد:
گفتم:
كدام اين ها برتر است؟
فرمود:
ولايت برتر است، زيرا كليد همه است، و والى، رهبر بدانها است.
گفتم:
سپس كدامشان برترى دارد؟
فرمود: نماز، به راستى كه رسول خدا (ص) فرمود:
نماز عمود دين شما است.
گويد:گفتم:
سپس كدام در برترى دنبال آن است؟
فرمود:
زكاة، زيرا كه خدا آن را قرين نماز كرده و پيش از نماز آورده و رسول خدا (ص) فرمود: زكاة، گناهان را مى ‏برد.
گفتم:
آنكه در برترى آن است؟
فرمود:
حج است، خداى عز و جل فرموده است (97 سوره آل عمران): «و براى خدا است بر مردم حج خانه كعبه هر كه را بدان راهى باشد و هر كه كفر ورزد پس به راستى كه خدا بى ‏نياز است از جهانيان» و رسول خدا (ص) هم فرمود: هر آينه يك حجه مقبوله بهتر است از بيست نماز نافله و هر كه بر اين خانه كعبه طواف كند و هفت دورش را بشمارد و دو ركعت آن را
خوب بخواند، خدايش بيامرزد و در روز عرفه و روز مشعر فرموده است آنچه را فرموده است.
گفتم:
دنبال آن چيست؟
فرمود:
روزه.
گفتم:
چرا روزه در فضيلت، آخر همه است؟
فرمود:
رسول خدا (ص) فرموده: "روزه سپر آتش است".
گويد: سپس فرمود:
به راستى بهترين چيزها آن است كه چون از دست تو رفت توبه و جبران ندارد كه بدان باز گردى و خود آن را انجام دهى، به راستى نماز و زكاة و حج و ولايت چون از دست رفتند، چيزى به جاى آن ها واقع نشود جز اداى خود آن ها و چون روزه از تو فوت شد يا درباره آن كوتاهى كردى يا در آن سفر كردى و افطار كردى در جاى آن چند روز از غير ماه رمضان روزه مى ‏دارى و يا به جاى روزه، كفاره مى ‏دهى و قضاء بر تو نيست و از اين چهار تا هيچ كدام نيست كه به جاى آن چيز ديگرى جز خود آن پذيرفته شود، سپس فرمود: فراز امر دين و بلند ترين كار آن و كليد آن و در هر چيزى و خشنودى خداى رحمان طاعت امام است، پس از شناختن او، زيرا خدا عز و جل فرمايد (80 سوره نساء): «هر كه از رسول اطاعت كند محققاً خدا را اطاعت كرده و هر كه پشت دهد ما تو را نسبت به او نگهبان نفرستاديم» .
اما اگر مردى همه شب عبادت و هر روز روزه دارد و همه مالش را صدقه دهد و همه عمرش حج كند و ولايت ولى خدا را نداند تا پيرو او باشد و همه كارش به راهنمائى او باشد، او را بر خدا عز و جل حق ثوابى نيست و از اهل ايمان نباشد.
سپس فرمود:
آنان هر كدام خوش كردار باشند، خدا به فضل و رحمتش او را در بهشت در آورد.
..........................
أصول الكافي / ترجمه كمره‏اى، ج‏4، ص: 67

ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 4 روز پيش   #3 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عِيسَى بْنِ السَّرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِّثْنِي عَمَّا بُنِيَتْ عَلَيْهِ دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ إِذَا أَنَا أَخَذْتُ بِهَا زَكَى عَمَلِي وَ لَمْ يَضُرَّنِي جَهْلُ مَا جَهِلْتُ بَعْدَهُ فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الْإِقْرَارُ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ حَقٌّ فِي الْأَمْوَالِ مِنَ الزَّكَاةِ وَ الْوَلَايَةُ الَّتِي أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا وَلَايَةُ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ مَنْ مَاتَ وَ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‏[1] فَكَانَ عَلِيٌّ ع ثُمَّ صَارَ مِنْ بَعْدِهِ- الْحَسَنُ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ الْحُسَيْنُ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ثُمَّ هَكَذَا يَكُونُ الْأَمْرُ إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا بِإِمَامٍ وَ مَنْ مَاتَ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً وَ أَحْوَجُ مَا يَكُونُ أَحَدُكُمْ إِلَى مَعْرِفَتِهِ إِذَا بَلَغَتْ نَفْسُهُ هَاهُنَا قَالَ وَ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ يَقُولُ حِينَئِذٍ لَقَدْ كُنْتُ عَلَى أَمْرٍ حَسَن‏
[1] ( 2) النساء: 59.
از عيسى‏ بن السرى گويد به امام صادق (ع) گفتم:
براى من باز گو از هر آنچه دعائم اسلام بر آن استوار است كه چون من بدانها عمل كنم، كردارم پاك و درست باشد و ندانستن چيزى برايم زيان نكند بعد از آن.
در پاسخ فرمود:
آن شهادت به اين است كه شايسته پرستشى جز خدا نيست و محمد (ص) رسول خدا است و اقرار به هر آنچه او از طرف خدا آورده است و حق اموال كه زكاة است و قبول ولايت ائمه‏ اى كه خدا عز و جل به آن فرمان داده يعنى ولايت آل محمد (ص) زيرا رسول خدا (ص) فرموده: هر كه بميرد و امام خود را نشناسد، چون مردن جاهليت مرده. خدا عز و جل فرموده (59 سوره نساء): «اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد رسول را و صاحب الامر خود را» كه صاحب الامر على بود و پس از وى حسن بود و سپس بعد از او حسين و پس از او على بن الحسين و سپس دنبال او محمد بن على سپس كار بر اين روش است، زمين اصلاح نشود جز به وجود امام، هر كه بميرد و امام زمان خود را نشناسد، چون مردن جاهليت مرده است و بيشتر از همه وقت شما به معرفت امام، حاجت داريد وقتى كه نفس به اينجا رسد- گويد با دست خود اشاره به سينه ‏اش كرد- در اين هنگام است كه مى ‏گويد: من در مذهب خوبى بودم.

..............................
أصول الكافي / ترجمه كمره‏ اى، ج‏4، ص: 73

ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 4 روز پيش   #4 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَجْلَانَ أَبِي صَالِحٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَوْقِفْنِي عَلَى حُدُودِ الْإِيمَانِ فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ الْإِقْرَارُ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ الْخَمْسِ وَ أَدَاءُ الزَّكَاةِ وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ حِجُّ الْبَيْتِ وَ وَلَايَةُ وَلِيِّنَا وَ عَدَاوَةُ عَدُوِّنَا وَ الدُّخُولُ مَعَ الصَّادِقِينَ.
از عجلان ابى صالح، گويد: به امام صادق (ع) گفتم:
مرا به حدود ايمان واقف كن.
در پاسخ فرمود:
شهادت به اينكه شايسته پرستشى جز خدا و به اينكه محمد رسول خدا است و اقرار بدان چه از نزد خدا آورده است و نماز پنجگانه و پرداخت زكاة و روزه ماه رمضان و حج خانه خدا كعبه و دوستى با دوست ما و دشمنى با دشمن ما و اقدام با راستگويان.

..............................
أصول الكافي / ترجمه كمره‏اى، ج‏4، ص: 65





ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 4 روز پيش   #5 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم

حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ الزِّيَادِيِ‏ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ.
از امام باقر (ع) كه فرمود:
سازمان شده است اسلام بر پنج چيز: بر نماز و زكاة و روزه و حج و ولايت، و براى چيزى فرياد نشده چنانچه براى ولايت.
...............................
أصول الكافي / ترجمه كمره ‏اى، ج‏4، ص: 63

ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 4 روز پيش   #6 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم

أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ.
از امام باقر (ع) فرمود:

سازمان شده است اسلام بر پنج: بر نماز و زكاة و روزه و حج و ولايت و فرياد نشده براى چيزى مانند فرياد براى ولايت، مردم چهار تا را گرفتند و اين يكى را رها كردند يعنى ولايت را.
...................................
أصول الكافي / ترجمه كمره ‏اى، ج‏4، ص: 65
ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 4 روز پيش   #7 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
marmarin's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

درود.
گرامی ، ابتدا بهتر است ، اصول دین را برشمرید ،سپس احادیث را بیان بفرمایید .

احادیث مذکور ، اشاره ی صریح به اصول دین ندارد
__________________
وای ازین عُـــمر ، کــه با میـــگذرد ،
میگــــذرد ..
marmarin هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 3 روز پيش   #8 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
targol1999's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

سلام. جناب یامحسن، به گمانم بهتر است عنوان تاپیک اصلاح شود. اینها ستونهای دین هستند، نه اصول دین.

اصول دین که همان توحید و نبوت و معاد است، و دو اصل مذهبی عدالت و امامت هم ما به آن می افزاییم.
__________________
مو آن دل داده یکتا پرستم
که جام شرک و خود بینی شکستم

منم طاهر که در بزم محبت
محمد را کمینه چاکرستم
targol1999 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 3 روز پيش   #9 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
marmarin's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

اصول دین ، توحید ، معاد ، نبوت در شیعه و سنی مشترک ست .
و عدل و امامت جزو اصول دین شیعه هست .

با توجه به پست اول جستار ، که اشاره دارد به دیدگاه شیعه .
پس ،
توحید ،معاد ،نبوت ،عدل ،امامت جزو اصول دین است .

ـــ ـــ
روزه ،زکات ،نماز ،جهاد و ... که ذکر فرمودید ، فروع دین میباشد و جزو اصول نیست
marmarin هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 3 روز پيش   #10 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ السِّنْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَمِعْتُهُ يَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخْبِرْنِي عَنِ الدِّينِ الَّذِي افْتَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ مَا لَا يَسَعُهُمْ جَهْلُهُ وَ لَا يُقْبَلُ مِنْهُمْ غَيْرُهُ مَا هُوَ فَقَالَ أَعِدْ عَلَيَّ فَأَعَادَ عَلَيْهِ فَقَالَ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ ص وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ وَ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ ثُمَّ سَكَتَ قَلِيلًا ثُمَّ قَالَ وَ الْوَلَايَةُ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ قَالَ هَذَا الَّذِي فَرَضَ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ وَ لَا يَسْأَلُ الرَّبُّ الْعِبَادَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَقُولَ أَلَّا زِدْتَنِي‏ عَلَى مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْكَ وَ لَكِنْ مَنْ زَادَ زَادَهُ اللَّهُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص سَنَّ سُنَناً حَسَنَةً جَمِيلَةً يَنْبَغِي لِلنَّاسِ الْأَخْذُ بِهَا.
از على بن ابى حمزه گويد:
من شنيدم كه ابى بصير از امام صادق (ع) مى ‏پرسيد، به او گفت:
قربانت، به من خبر ده از دينى كه خدا عز و جل به مردم فرض كرده، آنچه كه برايشان روا نيست ندانند و جز آن از آن ها پذيرفته نيست، آن دين چيست؟
در پاسخ فرمود:
دوباره بگو.
دوباره براى او گفت.
در پاسخ فرمود:
شهادت به اينكه جز خدا شايسته پرستشى نيست و محمد رسول خدا (ص) است و بر پا داشتن نماز و پرداخت زكاة و حج خانه كعبه براى هر كه تواند بدان راه يابد و روزه ماه رمضان، سپس اندكى خاموش شد و دوباره فرمود:
و ولايت.
سپس فرمود:
اين است كه خدا به بنده‏ ها فرض كرده است. پروردگار در روز رستاخيز از بنده ‏ها بازپرسى نكند و بفرمايد چرا بر آنچه بر شما فرض كردم نيفزوديد، ولى هر كه بر آن افزايد، خدا به پاداشش بيفزايد، به راستى رسول خدا روش هاى نيكو و زيبا نهاد كه شايسته است مردم بدانها عمل كنند.
................................
أصول الكافي / ترجمه كمره ‏اى، ج‏4، ص: 77
ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 3 روز پيش   #11 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ السِّنْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ مَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ يَوْمَ الْغَدِيرِ.
از امام باقر (ع):
اسلام بر پنج پايه استوار است: نماز و زكاة و روزه و حج و ولايت، و براى هيچ چيز آنچنان فرياد نشد كه براى ولايت در روز غدير.
...............
أصول الكافي / ترجمه كمره ‏اى، ج‏4، ص: 73

ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #12 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم
نوشته اصلي بوسيله marmarin نمايش نوشته ها
درود.
گرامی ، ابتدا بهتر است ، اصول دین را برشمرید ،سپس احادیث را بیان بفرمایید .
احادیث مذکور ، اشاره ی صریح به اصول دین ندارد
اصول دین در احادیث به صراحت و روشنی بیان شده اند.
کامل بخوانید ...
ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #13 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم
نوشته اصلي بوسيله targol1999 نمايش نوشته ها
سلام. جناب یامحسن، به گمانم بهتر است عنوان تاپیک اصلاح شود. اینها ستونهای دین هستند، نه اصول دین.

اصول دین که همان توحید و نبوت و معاد است، و دو اصل مذهبی عدالت و امامت هم ما به آن می افزاییم.
اگر جایی اینطور آمده که اصول دین توحید و نبوت و معاد است حدیثش را بگذارید و مطلب را مستند ذکر کنید.
اما چه ستون دین و چه اصول دین چندان فرقی ندارند. منکر نماز و روزه و حج و زکات و ولایت ( ائمه علیهم السلام ) از دین خارج است.
ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #14 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

بسم الله الرحمن الرحیم
نوشته اصلي بوسيله marmarin نمايش نوشته ها
اصول دین ، توحید ، معاد ، نبوت در شیعه و سنی مشترک ست .
و عدل و امامت جزو اصول دین شیعه هست .

با توجه به پست اول جستار ، که اشاره دارد به دیدگاه شیعه .
پس ،
توحید ،معاد ،نبوت ،عدل ،امامت جزو اصول دین است .

ـــ ـــ
روزه ،زکات ،نماز ،جهاد و ... که ذکر فرمودید ، فروع دین میباشد و جزو اصول نیست
شما هم مطلب را مستند ذکر کنید ...
ya-mohsen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #15 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
targol1999's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اصول دین

نوشته اصلي بوسيله ya-mohsen نمايش نوشته ها
بسم الله الرحمن الرحیم

اگر جایی اینطور آمده که اصول دین توحید و نبوت و معاد است حدیثش را بگذارید و مطلب را مستند ذکر کنید.
اما چه ستون دین و چه اصول دین چندان فرقی ندارند. منکر نماز و روزه و حج و زکات و ولایت ( ائمه علیهم السلام ) از دین خارج است.
سلام. از حدیث معتبرتر، خود قرآن است. شما بفرمایید که در قرآن مرز ایمان و کفر، نماز و روزه و زکات و حج و ولایت است، یا توحید و نبوت و معاد؟

وقتی شخص بدون یکی از توحید و نبوت و معاد، اهل کفر است، و از اسلام خارج، مشخصاً بالاترین اصالت را در اسلام، خود توحید و نبوت و معاد دارند.

شما آیا هیچ حدیثی سراغ دارید که صراحتاً این مناسک را «اصل دین» بنامد؟
targol1999 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
پاسخ

برچسب ها
نماز, ولایت, اصول دین, روزه, زکات

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 04:05 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.