بهترین سن برای یادگیری زبان چه زمانی است؟
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > دانشگاه ، فناوری و علوم پزشکی > روانشناسی و مشاوره > مقالات
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي يك هفته پيش   #1 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
mobinmaster's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض بهترین سن برای یادگیری زبان چه زمانی است؟

بهترین سن برای یادگیری زبان چه زمانی است؟
یک روز پاییزی پر مشغله در یک مدرسه‌‌ی مهدکودک دو زبانه در شمال لندن را در نظر بگیرید. والدین به کودکان خود برای در آوردن ژاکت و کلاه‌های مخصوص دوچرخه‌سواری، کمک می‌کنند. معلمان با نوازش کردن و گفتن عبارت روز بخیر به کودکان خوشامد می‌‌گویند. در زمین بازی، دختر‌‌بچه‌‌ای می‌خواهد تا موهایش را با مدل خرگوشی ببندند، سپس توپ را می‌غلتاند و به زبان مادری فریاد می‌زند بگیر
در این دوران، کودکان زبان را یاد نمی‌گیرند؛ بلکه آن راکسب می‌‌کنند. برای بسیاری از کودکان در مدرسه دو زبانه، زبان اسپانیایی، زبان سوم یا حتی چهارم به شمار می‌‌آید. زبان مادری آن‌‌ها، ممکن است هر یک از زبان‌‌های کرواتی، عبری، کره‌ای یا هلندی باشد.
حالا این مدرسه را درمقایسه با تلاش سخت بزرگسالان در کلاس‌‌های آموزش زبان خارجی مقایسه کنید؛ احتمالا ساده‌‌ترین نتیجه‌‌گیری این است که بهترین زمان برای شروع، سنین پایین‌‌تر است.
اما علم،نظر دیگری دراین مورد در طول عمردارد و احتمالا این دیدگاه برای کسانی که دیرتر یادگیری زبان را شروع کرده‌‌اند، بسیار امیدوارکننده‌‌ خواهد بود.
به‌‌طور کلی، مراحل مختلف زندگی، مزایای مختلفی در یادگیری زبان دارد. وقتی نوزاد هستیم، ما توانایی شنوایی بهتری برای صداهای مختلف داریم؛ وقتی کودک نوپا می‌‌شویم، ما سرعت شگفت‌‌انگیزی در فراگیری لهجه‌‌های محلی داریم. در مرحله‌‌ی بزرگسالی نیز، توجه بیشتری به ظرفیت‌‌ها و مهارت‌های حیاتی خود، مانند سوادداریم که به ما امکان می‌دهد تا دایره‌‌ی واژگان خود را حتی در زبان مادری، گسترش دهیم.
درواقع، مجموعه‌‌ای عواملی فراتر از سن و سال (شامل شرایط اجتماعی، روش‌های تدریس و حتی عشق و دوستی) می‌تواند بر تعداد و همچنین کیفیت زبان‌‌هایی که صحبت می‌‌کنیم، مؤثر باشد.
این نکته را بدانید که با بالا رفتن سن، همه‌چیز رو به افول نمی‌‌گذارد.
کودکان در یادگیری صریح، بسیار بد عمل می‌کنند؛ آن‌ها کنترل شناختی و قابلیت‌هایی مانند توجه و حافظه را ندارند؛ اما بزرگسالان در این نوع یادگیری بسیار بهتر هستند؛ پس این را می‌توان قابلیتی در نظر گرفت که با افزایش سن، بهبود می‌‌یابد.
بزرگسالان، در درک یک قاعده‌‌ی ساختگی زبان و استفاده از آن برای کلمات جدید، عملکرد بهتری داشتند. سه گروه مجزا مورد تحقیق قرار گرفتند: کودکان ۸ ساله، کودکان ۱۲ ساله و جوانان بالغ. بالغین، نسبت به هر دو گروه دیگر، امتیاز بالاتری کسب کردند و بچه‌های ۱۲ ساله هم از بچه‌های کوچک‌تر، عملکرد بهتری داشتند.
این نتایج با نتایج یک مطالعه‌‌ی بلندمدت در جایی دیگر برروی تقریباً ۲۰۰۰ زبان‌‌آموز انگلیسی‌اسپانیایی بسیار شبیه بهم بودند؛به طور کلی افرادی که دیرتر شروع به یادگیری زبان دیگری می‌‌کنند، با سرعت بیشتری نسبت به جوان‌‌ترها،آن را می آموزند.
شرکت‌‌کنندگان مسن‌تر از مهارت‌هایی بهره‌مند هستند که با فرا رسیدن بلوغ در آنها پدید می‌‌آید؛ مانند استراتژی‌های پیشرفته‌‌ی حل مسئله و تجربه‌‌ی زبان‌‌شناسی بیشتر. به‌عبارت دیگر، دانش‌آموزان بزرگ‌تر، از قبل چیزهای زیادی درمورد خودشان و جهان می‌دانند و می‌توانند از این دانش برای پردازش اطلاعات جدید استفاده کنند.
آنچه که کودکان در آن برتری دارند، یادگیری به‌‌صورت ضمنی است: گوش دادن به گویندگان بومی و تقلید از آن‌ها. اما این نوع یادگیری، نیاز به صرف زمان زیادی در میان گویندگان بومی دارد
ما در دوره‌‌ی نوزادی، تمامی ۶۰۰ صامت و ۲۰۰ مصوت ساختاری زبان‌‌های جهانی را تشخیص می‌دهیم. در سال اول، مغز شروع به تخصص یافتن در صداهایی می‌‌کند که اغلب می‌شنود. در ابتدا، نوزادان با زبان مادری خود، پچ‌پچ می‌کنند. حتی لهجه‌‌ی گریه کردن نوزادان، نیز تقلیدی از گفتگوهایی است که قبلاً در رحم مادر شنیده‌‌اند. این یادگیری، همچنین به معنای کنار گذاشتن مهارت‌هایی است که دیگر به آن‌ها نیاز نداریم. نوزادان ژاپنی به‌‌راحتی می‌توانند بین صداهای l و r تمایز قائل شوند؛ در حالیکه افراد بالغ ژاپنی در این مورد، با مشکل مواجه هستند.
هیچ شکی نیست که سال‌‌های اول برای فراگیری زبان ما، حیاتی هستند. مطالعات روی کودکان رهاشده یا منزوی نشان داده است که اگر ما حرف زدن را زودتر یاد نگیریم، بعدها نیز نخواهیم توانست به‌‌راحتی، از پس آن برآییم.
مهلت زمانی برای یادگیری زبان خارجی، به‌همین اندازه نیست.
مهم‌ترین موضوعی که باید درک کنیم، این است که همزمان با افزایش سن، بسیاری از چیزهای دیگر هم در ما دستخوش تغییر می‌‌شود. زندگی بچه‌ها کاملاً با افراد بزرگسال تفاوت دارد. پس وقتی مهارت‌های زبانی در کودکان و بزرگسالان را مقایسه می‌کنیم، در حقیقت، هرگز در حال مقایسه دو مفهوم مشابه نیستیم.
اگر یک خانواده به یک کشور غریبه سفرکرده وقصد ادامه زندگی در آن کشور را داشته باشند، معمولا، کودکان زبان را بسیار سریع‌تر از والدین خود یاد خواهند گرفت. اما این ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها دائما آن را در مدرسه، این زبان را می‌شنوند؛ در حالی که والدین آن‌ها ممکن است به‌‌تنهایی مشغول به کار باشند. کودکان همچنین ممکن است احساس اجبار بیشتری داشته باشند؛ چرا که تسلط بر زبان جدید برای بقای اجتماعی آن‌ها حیاتی است؛ مانند نیاز آن‌ها به یافتن یک دوست، پذیرفته شدن و یافتن یک جایگاه.
بزرگسالان نیز می‌توانند این پیوند عاطفی را ایجاد کنند و جالب اینجا است که ایجاد این پیوند، تنها به عشق‌‌ورزی یا دوستی با یک گوینده بومی، محدود نمی‌‌شود. یک مطالعه روی بزرگسالان انگلیسی شرکت‌کننده در یک دوره‌‌ی مبتدی زبان ایتالیایی در سال ۲۰۱۳، نشان داد که آن‌هایی که سماجت به خرج می‌‌دهند، معمولاً با برقراری ارتباط از سوی معلم و دانش‌آموزان دیگر، کمک بیشتری دریافت خواهند کرد.
اگر شما افرادی را بیابید که مانند شما مصمم به یادگیری باشند، احتمالاً تمرکز و پشتکار شما برای فراگیری زبان نیز افزایش خواهد یافت. این نکته بسیار مهم است. شما مجبور خواهید بود که سال‌های زیادی را صرف یادگیری کنید؛ مگر اینکه یک انگیزه‌‌ی اجتماعی برای آن داشته باشید و البته حفظ این انگیزه نیز، بسیار مهم ومشکل خواهد بود.
برای یادگیری خوب یک زبان در حد گویندگان محلی، بهتر است از سن ۱۰ سالگی، شروع کرد؛ چرا که بعد از این سن، توانایی فرد رو به کاهش می‌‌گذارد. با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که ما می‌توانیم به یادگیری بهتر زبان (از جمله زبان مادری خودمان)، در طول زمان همچنان ادامه دهیم. ما در حدود ۳۰ سالگی، دستور زبان خود را به‌‌طور کامل یاد می‌‌گیریم.
اما بزرگ‌ترین فایده‌‌ی یادگیری زبان‌های خارجی چیست؟ آیا تاثیری بر در آمد یا هوش یا سالم بودن بدن ما دارد؟در واقع، بزرگ‌ترین مزیت آشنایی با زبان‌های خارجی، این است که می‌‌توانید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید.
در مهدکودک اسپانیایی، جایی که معلمان در حال خواندن ترانه‌‌ی «تولدت مبارک») هستند؛ درمی‌یابیم که خود مدیر هم از جمله زبان‌‌آموزانی بوده که در سنین بالاتر، فراگیری را آغاز کرده است.
__________________
فوم بتن
mobinmaster آفلاين است   پاسخ با نقل قول
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 02:01 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.