سرمایه گذاری گوگل روی استارتاپ ژاپنی
گوگل تابهحال سرمایهگذاریهای کمی در ژاپن انجام داده ولی حالا قصد دارد روی یک استارتاپ ژاپنی که در زمینهی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فعالیت می کند سرمایهگذاری کند.
رقم معاملهی جدید گوگل روی این استارتاپ هنوز مشخص نیست، پیشبینی میشود که بیش از ۱۰ میلیون دلار نبوده است؛ زیرا این استارتاپ جدیدا تأکید کرده که تا امروز ۶ میلیارد ین ژاپن معادل ۵۳ میلیون دلار از سرمایهگذاران دریافت کرده است. از طرفی طبق اعلام کرانچبیس در گذشته این استارتاپ سرمایهی ۴۵ میلیون دلاری جذب کرده، این یعنی هشت میلیون دلار از سرمایهی دریافتی این استارتاپ فاش نشده است. البته این مبلغ هم میتواند سرمایهگذاری جدید گوگل را پوشش دهد و هم یکی دیگر از سرمایهگذاریهای ناشناختهی این استارتاپ در سال ۲۰۱۴ را توجیه کند.
اعداد و ارقام را که کنار بگذاریم، معاملهی این دو شرکت توجه زیادی را به خود جلب کرده است، نه تنها به این دلیل که گوگل بعد از مدتها در ژاپن سرمایهگذاری کرده بلکه به دلیل ماهیت استراتژیک آن. مدیران این استارتاپ در بیانیهای اعلام کردند با گوگل در زمینهی هوش مصنوعی و راهحلهای یادگیری ماشین در بخشهای مختلف از جمله خردهفروشی و تولید، پیدا کردن راهحلهای هوش مصنوعی و رشد بخش هوش مصنوعی ژاپن همکاری خواهد کرد.
هستهی اصلی این استارتاپ ارائهی پلتفرمی برمبنای استفاده از یادگیری ماشین به بیش از ۱۵۰ شرکت در مورد تجزیه و تحلیل کسبوکار و ارائهی چشماندازی از دادههایشان کمک کند. این استارتاپ، محصولی تخصصی برای مغازههای خردهفروشی دارد که با توجه به دادههای جمعآوریشده از مشتریها و سایر دادهها، خدماتی را ارائه میدهد و تابهحال حدود ۱۰۰ شرکت از این خدمات استفاده کردهاند.
این استارتاپ ژاپنی قابلیتهای تکنیکی و یادگیری ماشین قوی با خود به همراه دارد و بهدلیل عملکرد خوب در همکاری و ارائهی راهحلهای تأثیرگذار و کاربردی در صنعت شناختهشده است. این سرمایهگذاری راه را برای همکاری با ژاپن در ارائهی راهحلهای نوآورانه در خردهفروشی، تولید و سایر جنبهها هموار کرده است.
گوگل تأکید زیادی روی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در چین داشته بهطوری که سال گذشته آزمایشگاه مخصوصی را در بیجینگ راهاندازی کرده؛ اما بخش عمدهی تمرکز آن و آزمایشگاههای اصلی گوگل در اروپا و آمریکا قرار داد. گوگل استارتاپهایی در زمینهی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از چین و هند را نیز خریداری کرده است اما همهی آنها بهمنظور گسترش تیمهای داخلی این شرکت و ایجاد خدماتی در راستای رشد بازار محلی بودهاند.