آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > سیاست و روابط بین الملل
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

سیاست و روابط بین الملل گفتگو پیرامون "علوم سیاسی" و "روابط بین الملل "

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 3 روز پيش   #1 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ronas.ara's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
از ارسال لایحه‌ای به مجلس خبر داد که در آن بحث امکان‌سنجی برابری دیه و زن و مرد مطرح است.

به گزارش «تابناک» معصومه ابتکار در گفتگو با «ایران» با اشاره به سلسله نشست‌هایی که اخیراً با همکاری مراکز دانشگاهی و حوزوی برگزار شده است، اظهار کرد: یکی از لوایحی که تقریباً آماده است و سند پشتیبان آن در حال تنظیم نهایی است، موضوع دیه است که در آن به بحث امکان‌سنجی برابری دیه زنان و مردان پرداخته شده است.

وی افزود: این لایحه به زودی به مجلس ارسال خواهد شد.


__________________
آوای عدالت - صدای یک ایرانی
#زیر_دروغ_مانده_ها احمق ترین احمق هایی هستند که تا حالا دیده ام.

آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟
ronas.ara آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #2 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ronas.ara's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟



بعد از هزاران سال
هنوز مشخص نشده است که
به چه دلیلی ، دیه و سهم ارث خانوم ها
کمتر از آقایان است .


ronas.ara آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #3 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ronas.ara's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله ammar.95 نمايش نوشته ها
سلام. گرامی، برای شما مشخص نشده، دلیل نمی شود که برای کسانی که در این به قول شما هزاران سال، زندگی کرده اند هم مشخص نشده باشد. (بگذریم که به لحاظ فقهی، ادعای شما غلط است، و شما یک وضعیت خاص را به تمام وضعیتهای ممکن تعمیم داده اید)


درود عزیز

خب علتش را شما بفرمایید
تا همه بدانند .


ronas.ara آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 3 روز پيش   #4 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
arminus's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

لوایح بعدی هم احتمالا در مورد شرایط برابر در مورد پوشش(حجاب)، آوازخوانی و غیره خواهد بود. نقطه سر خط!
arminus آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 3 روز پيش   #5 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
kousha's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله ronas.ara نمايش نوشته ها


درود عزیز

خب علتش را شما بفرمایید
تا همه بدانند .


يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 475-آیت الله مکارم شیرازی
120- چرا ديه زن نصف ديه مرد مى‏باشد؟
ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص دستور داده شده كه نبايد «مرد» بخاطر قتل «زن» مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين‏تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق، از انسانهائى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى‏دهند قصاص نشود؟!

در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مرد نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحاً بيان شده اولياى زن مقتول مى‏توانند مرد جنايتكار را به قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند.

به عبارت ديگر: منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است.

و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم‏رنگ‏تر از خون مرد است، اين توهمى است كاملًا بيجا و غير منطقى كه شايد لفظ و تعبير «خونبها» ريشه اين توهم شده است، پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه با قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى‏شود (دقت كنيد).

توضيح اينكه: مردان غالباً در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى‏شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش درمى‏آورند، بنابراين تفاوت ميان از بين رفتن «مرد» و «زن» از نظر اقتصادى و جنبه‏هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت‏ بى‏ دليلى به بازماندگان مرد مقتول و فرزندان بى‏گناه او وارد مى‏شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى‏خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى‏دهد كه به بهانه لفظ «تساوى» حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان‏آورتر از مردان باشند، ولى مى‏دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى‏زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).
__________________
آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟


اگر تاکنون نتوانسته اید با خداباوری کنار بیایید و برهانها و استدلال های مرسوم نتوانسته اند شما را قانع کنند مطالعه مطالب مطرح شده در این کتاب داروی درد شماست و پس از مطالعه، دنیایی متفاوت با گذشته را تجربه خواهید کرد.
kousha آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 3 روز پيش   #6 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
kousha's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله ronas.ara نمايش نوشته ها


بعد از هزاران سال
هنوز مشخص نشده است که
به چه دلیلی ، دیه و سهم ارث خانوم ها
کمتر از آقایان است .



يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 473
119- چرا ارث مرد دو برابر ارث زن مى‏باشد؟
با اينكه ظاهراً ارث مرد دو برابر زن است امّا با دقّت بيشتر روشن مى ‏شود كه از يك نظر ارث زنان دو برابر مردان مى‏ باشد! و اين بخاطر حمايتى است كه اسلام از حقوق زن كرده است.

توضيح اينكه‏ اسلام وظائفى بر عهده مردان گذارده كه با توجّه به آن نيمى از درآمد مردان عملًا خرج زنان مى‏ شود، در حالى كه بر عهده زنان چيزى گذارده نشده است، مرد بايد هزينه زندگى همسر خود را طبق نيازمندى او، از مسكن و پوشاك و خوراك و ساير لوازم بپردازد، و هزينه زندگى فرزندان خردسال نيز بر عهده اوست، در حالى كه زنان از هرگونه پرداخت هزينه‏ اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنابراين يك زن مى ‏تواند تمام سهم ارث خود را پس‏ انداز كند، در حالى كه مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج كند، و نتيجه آن عملًا چنين مى‏ شود كه نيمى از درآمد مرد براى زن خرج مى‏شود، و نيمى براى خودش، در حالى كه سهم زن همچنان بحال خود باقى مى‏ ماند.

براى توضيح بيشتر به اين مثال توجّه كنيد: فرض كنيد مجموع ثروت‏هاى موجود در دنيا معادل 30 ميليارد تومان باشد كه از طريق ارث تدريجاً در ميان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسيم مى‏ گردد، اكنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب كنيم، مى‏بينيم از اين مبلغ 20 ميليارد سهم مردان، و 10 ميليارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى‏ كنند،
و هزينه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همين دليل زنان مى‏توانند 10 ميليارد خود را پس‏ انداز كنند، و در بيست ميليارد سهم مردان، عملًا شريك خواهند بود، زيرا در مورد آنها و فرزندان آنها نيز مصرف مى ‏شود.
بنابراين در واقع نيمى از سهم مردان كه 10 ميليارد مى‏شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه كردن اين مبلغ به 10 ميليارد كه پس ‏انداز كرده بودند، مجموعاً صاحب اختيار 20 ميليارد- دو سوم مجموع پول دنيا- خواهند بود، در حالى كه مردان بيش از 10 ميليارد عملًا براى خود مصرف نمى ‏كنند.

نتيجه اينكه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره ‏بردارى‏ دو برابر سهم واقعى مردان است، و اين تفاوت بخاطر آن است كه معمولًا قدرت آنها براى توليد ثروت كمتر است، و اين يك نوع حمايت منطقى و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقيقى آنها را بيشتر قرار داده اگر چه در ظاهر سهم آنها نصف است.

اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به اين نكته پى مى‏بريم كه سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بيگاه از پيشوايان اسلام در اين زمينه پرسش‏هائى مى‏ كردند، و پاسخ‏هائى كه از طرف پيشوايان بزرگ (ائمه اهل بيت عليهم السلام) به اين سؤال داده شده غالباً به يك مضمون است، و آن اينكه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را بر عهده مردان گذارده است به همين جهت سهم آنها را بيشتر قرار داده».

در كتاب «معانى الاخبار» از امام‏ على بن موسى الرضا عليه السلام‏ نقل شده كه در پاسخ اين سؤال فرمود: «اينكه سهم زنان نصف سهم مردان از ميراث است به خاطر آن است كه زن هنگامى كه ازدواج مى‏كند چيزى مى‏ گيرد و مرد ناچار است چيزى بدهد، به علاوه هزينه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى كه زن در برابر هزينه زندگى مرد و خودش مسئوليتى ندارد
kousha آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #7 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
arminus's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله kousha نمايش نوشته ها
يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 475-آیت الله مکارم شیرازی
120- چرا ديه زن نصف ديه مرد مى‏باشد؟
ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص دستور داده شده كه نبايد «مرد» بخاطر قتل «زن» مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين‏تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق، از انسانهائى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى‏دهند قصاص نشود؟!

در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مرد نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحاً بيان شده اولياى زن مقتول مى‏توانند مرد جنايتكار را به قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند.

به عبارت ديگر: منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است.

و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم‏رنگ‏تر از خون مرد است، اين توهمى است كاملًا بيجا و غير منطقى كه شايد لفظ و تعبير «خونبها» ريشه اين توهم شده است، پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه با قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى‏شود (دقت كنيد).

توضيح اينكه: مردان غالباً در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى‏شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش درمى‏آورند، بنابراين تفاوت ميان از بين رفتن «مرد» و «زن» از نظر اقتصادى و جنبه‏هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت‏ بى‏ دليلى به بازماندگان مرد مقتول و فرزندان بى‏گناه او وارد مى‏شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى‏خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى‏دهد كه به بهانه لفظ «تساوى» حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان‏آورتر از مردان باشند، ولى مى‏دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى‏زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).
به مطلبی که شما بیان کردید می گویند توجیه کردن یک کار غلط، اگر چنین منطقی وجود دارد باید اساس این منطق باشد نه نتیجه ای که بر کلیت اعمال می شود، مثلا اگر زن مقتول نان آور خانه است نیازی به پرداخت نیمی از دیه نباشد یا اگر زن قاتل نان آور است خانواده او هم بتواند با همین شرایط نیمی از دیه را دریافت کند.
arminus آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #8 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ronas.ara's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله ammar.95 نمايش نوشته ها
یعنی شما تا به امروز هیچ توضیحی در این زمینه نشنیده اید و الان برای بار اوّل از من توضیح می خواهید؟ هر چند جواب من ممکن است متفاوت از جوابهای دیگران باشد!


نه نشنیده ام و
اگر هم شنیده باشم یادم رفته
خب شما بفرما


ronas.ara آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 3 روز پيش   #9 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
ater's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

جز این نیست که ارزش زن در اسلام کم تر از مرد هست
"مرد عضو مؤثر اقتصادى تری در خانواده است"
جز بهانه برای لاپوشانی تبعیض جنسیتی در رابطه با این موضوع چیز دیگه نیست
__________________
Down
With
Dictator
ater آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 3 روز پيش   #10 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ronas.ara's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله kousha نمايش نوشته ها
يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 475-آیت الله مکارم شیرازی
120- چرا ديه زن نصف ديه مرد مى‏باشد؟
ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص دستور داده شده كه نبايد «مرد» بخاطر قتل «زن» مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين‏تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق، از انسانهائى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى‏دهند قصاص نشود؟!

در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مرد نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحاً بيان شده اولياى زن مقتول مى‏توانند مرد جنايتكار را به قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند.

به عبارت ديگر: منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است.

و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم‏رنگ‏تر از خون مرد است، اين توهمى است كاملًا بيجا و غير منطقى كه شايد لفظ و تعبير «خونبها» ريشه اين توهم شده است، پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه با قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى‏شود (دقت كنيد).

توضيح اينكه: مردان غالباً در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى‏شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش درمى‏آورند، بنابراين تفاوت ميان از بين رفتن «مرد» و «زن» از نظر اقتصادى و جنبه‏هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت‏ بى‏ دليلى به بازماندگان مرد مقتول و فرزندان بى‏گناه او وارد مى‏شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى‏خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى‏دهد كه به بهانه لفظ «تساوى» حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان‏آورتر از مردان باشند، ولى مى‏دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى‏زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).


درود
خب اکنون
خیلی از خانم ها نان آور خانه هستند
چه بسا که تنها نان آور خانه باشند و
با قتل شان چند نفر گرسنه می مانند
اینو چیکار کنیم ؟




ronas.ara آفلاين است   پاسخ با نقل قول
5 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #11 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
ronas.ara's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله kousha نمايش نوشته ها

يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 473
119- چرا ارث مرد دو برابر ارث زن مى‏باشد؟
با اينكه ظاهراً ارث مرد دو برابر زن است امّا با دقّت بيشتر روشن مى ‏شود كه از يك نظر ارث زنان دو برابر مردان مى‏ باشد! و اين بخاطر حمايتى است كه اسلام از حقوق زن كرده است.

توضيح اينكه‏ اسلام وظائفى بر عهده مردان گذارده كه با توجّه به آن نيمى از درآمد مردان عملًا خرج زنان مى‏ شود، در حالى كه بر عهده زنان چيزى گذارده نشده است، مرد بايد هزينه زندگى همسر خود را طبق نيازمندى او، از مسكن و پوشاك و خوراك و ساير لوازم بپردازد، و هزينه زندگى فرزندان خردسال نيز بر عهده اوست، در حالى كه زنان از هرگونه پرداخت هزينه‏ اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنابراين يك زن مى ‏تواند تمام سهم ارث خود را پس‏ انداز كند، در حالى كه مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج كند، و نتيجه آن عملًا چنين مى‏ شود كه نيمى از درآمد مرد براى زن خرج مى‏شود، و نيمى براى خودش، در حالى كه سهم زن همچنان بحال خود باقى مى‏ ماند.

براى توضيح بيشتر به اين مثال توجّه كنيد: فرض كنيد مجموع ثروت‏هاى موجود در دنيا معادل 30 ميليارد تومان باشد كه از طريق ارث تدريجاً در ميان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسيم مى‏ گردد، اكنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب كنيم، مى‏بينيم از اين مبلغ 20 ميليارد سهم مردان، و 10 ميليارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى‏ كنند،
و هزينه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همين دليل زنان مى‏توانند 10 ميليارد خود را پس‏ انداز كنند، و در بيست ميليارد سهم مردان، عملًا شريك خواهند بود، زيرا در مورد آنها و فرزندان آنها نيز مصرف مى ‏شود.
بنابراين در واقع نيمى از سهم مردان كه 10 ميليارد مى‏شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه كردن اين مبلغ به 10 ميليارد كه پس ‏انداز كرده بودند، مجموعاً صاحب اختيار 20 ميليارد- دو سوم مجموع پول دنيا- خواهند بود، در حالى كه مردان بيش از 10 ميليارد عملًا براى خود مصرف نمى ‏كنند.

نتيجه اينكه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره ‏بردارى‏ دو برابر سهم واقعى مردان است، و اين تفاوت بخاطر آن است كه معمولًا قدرت آنها براى توليد ثروت كمتر است، و اين يك نوع حمايت منطقى و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقيقى آنها را بيشتر قرار داده اگر چه در ظاهر سهم آنها نصف است.

اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به اين نكته پى مى‏بريم كه سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بيگاه از پيشوايان اسلام در اين زمينه پرسش‏هائى مى‏ كردند، و پاسخ‏هائى كه از طرف پيشوايان بزرگ (ائمه اهل بيت عليهم السلام) به اين سؤال داده شده غالباً به يك مضمون است، و آن اينكه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را بر عهده مردان گذارده است به همين جهت سهم آنها را بيشتر قرار داده».

در كتاب «معانى الاخبار» از امام‏ على بن موسى الرضا عليه السلام‏ نقل شده كه در پاسخ اين سؤال فرمود: «اينكه سهم زنان نصف سهم مردان از ميراث است به خاطر آن است كه زن هنگامى كه ازدواج مى‏كند چيزى مى‏ گيرد و مرد ناچار است چيزى بدهد، به علاوه هزينه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى كه زن در برابر هزينه زندگى مرد و خودش مسئوليتى ندارد


این زمانی بود که همه یِ زندگی انسان ها
مبتنی بر قوانین اسلام بود و خانوم ها
کار نمی کردند ، در صورتی که
ما امروز می بینیم خیلی از خانوم ها
پا به پای مردان کار می کنند و بعضی وقتا
حتی بیشتر .
خیلی از دختر خانوم ها را دیده ام که
برای تامین شهریه دانشگاه به صورت
پاره وقت کار می کنند
خیلی از خانوم ها پای دار قالی به اندازه
مردان کار می کنند و خانوم های کشاورز و غیره .


ronas.ara آفلاين است   پاسخ با نقل قول
4 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 3 روز پيش   #12 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
ater's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله ammar.95 نمايش نوشته ها
مشکل شما در پس همین واژه تبعیض خوابیده است! نگاه شما به صورت مسئله اشتباه است.
به قول taksis
دیگه از یه جایی به بعد باید فقط سکوت کنی بگی آره باشه ! چون چیزی واسه گفتن باقی نمی مونه.
آره شما درست میگید ، تبعیض توی اسلام اصلا وجود نداره
ater آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 2 روز پيش   #13 (لینک نوشته)
شمع جمع
 
athen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

کسانیکه که امروز بدنبال برابری زن و مرد و فردا بدنبال ازدواج همجنسگرایان هستید شما ابتدا باید ثابت کنید که زن و مرد برابرند آن موقع می توان برای آه و ناله‌هایتان کمی اهمیت قائل شد وسلام.
__________________
بزارید دستم بیرون از قبر باشه
athen آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 2 روز پيش   #14 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
rezarashty's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله kousha نمايش نوشته ها
يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 475-آیت الله مکارم شیرازی
120- چرا ديه زن نصف ديه مرد مى‏باشد؟
ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص دستور داده شده كه نبايد «مرد» بخاطر قتل «زن» مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين‏تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق، از انسانهائى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى‏دهند قصاص نشود؟!

در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مرد نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحاً بيان شده اولياى زن مقتول مى‏توانند مرد جنايتكار را به قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند.

به عبارت ديگر: منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است.

و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم‏رنگ‏تر از خون مرد است، اين توهمى است كاملًا بيجا و غير منطقى كه شايد لفظ و تعبير «خونبها» ريشه اين توهم شده است، پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه با قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى‏شود (دقت كنيد).

توضيح اينكه: مردان غالباً در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى‏شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش درمى‏آورند، بنابراين تفاوت ميان از بين رفتن «مرد» و «زن» از نظر اقتصادى و جنبه‏هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت‏ بى‏ دليلى به بازماندگان مرد مقتول و فرزندان بى‏گناه او وارد مى‏شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى‏خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى‏دهد كه به بهانه لفظ «تساوى» حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان‏آورتر از مردان باشند، ولى مى‏دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى‏زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).
نوشته اصلي بوسيله kousha نمايش نوشته ها

يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 473
119- چرا ارث مرد دو برابر ارث زن مى‏باشد؟
با اينكه ظاهراً ارث مرد دو برابر زن است امّا با دقّت بيشتر روشن مى ‏شود كه از يك نظر ارث زنان دو برابر مردان مى‏ باشد! و اين بخاطر حمايتى است كه اسلام از حقوق زن كرده است.

توضيح اينكه‏ اسلام وظائفى بر عهده مردان گذارده كه با توجّه به آن نيمى از درآمد مردان عملًا خرج زنان مى‏ شود، در حالى كه بر عهده زنان چيزى گذارده نشده است، مرد بايد هزينه زندگى همسر خود را طبق نيازمندى او، از مسكن و پوشاك و خوراك و ساير لوازم بپردازد، و هزينه زندگى فرزندان خردسال نيز بر عهده اوست، در حالى كه زنان از هرگونه پرداخت هزينه‏ اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنابراين يك زن مى ‏تواند تمام سهم ارث خود را پس‏ انداز كند، در حالى كه مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج كند، و نتيجه آن عملًا چنين مى‏ شود كه نيمى از درآمد مرد براى زن خرج مى‏شود، و نيمى براى خودش، در حالى كه سهم زن همچنان بحال خود باقى مى‏ ماند.

براى توضيح بيشتر به اين مثال توجّه كنيد: فرض كنيد مجموع ثروت‏هاى موجود در دنيا معادل 30 ميليارد تومان باشد كه از طريق ارث تدريجاً در ميان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسيم مى‏ گردد، اكنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب كنيم، مى‏بينيم از اين مبلغ 20 ميليارد سهم مردان، و 10 ميليارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى‏ كنند،
و هزينه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همين دليل زنان مى‏توانند 10 ميليارد خود را پس‏ انداز كنند، و در بيست ميليارد سهم مردان، عملًا شريك خواهند بود، زيرا در مورد آنها و فرزندان آنها نيز مصرف مى ‏شود.
بنابراين در واقع نيمى از سهم مردان كه 10 ميليارد مى‏شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه كردن اين مبلغ به 10 ميليارد كه پس ‏انداز كرده بودند، مجموعاً صاحب اختيار 20 ميليارد- دو سوم مجموع پول دنيا- خواهند بود، در حالى كه مردان بيش از 10 ميليارد عملًا براى خود مصرف نمى ‏كنند.

نتيجه اينكه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره ‏بردارى‏ دو برابر سهم واقعى مردان است، و اين تفاوت بخاطر آن است كه معمولًا قدرت آنها براى توليد ثروت كمتر است، و اين يك نوع حمايت منطقى و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقيقى آنها را بيشتر قرار داده اگر چه در ظاهر سهم آنها نصف است.

اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به اين نكته پى مى‏بريم كه سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بيگاه از پيشوايان اسلام در اين زمينه پرسش‏هائى مى‏ كردند، و پاسخ‏هائى كه از طرف پيشوايان بزرگ (ائمه اهل بيت عليهم السلام) به اين سؤال داده شده غالباً به يك مضمون است، و آن اينكه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را بر عهده مردان گذارده است به همين جهت سهم آنها را بيشتر قرار داده».

در كتاب «معانى الاخبار» از امام‏ على بن موسى الرضا عليه السلام‏ نقل شده كه در پاسخ اين سؤال فرمود: «اينكه سهم زنان نصف سهم مردان از ميراث است به خاطر آن است كه زن هنگامى كه ازدواج مى‏كند چيزى مى‏ گيرد و مرد ناچار است چيزى بدهد، به علاوه هزينه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى كه زن در برابر هزينه زندگى مرد و خودش مسئوليتى ندارد
خواستم پاسخی به این نوشته ها بدهم
اما دیدم پاسخ بهتر اینست که این نوشته ها
را چند بار در این تاپیک کپی کنم تا دوستان
بارها و بارها ببینند
این نوشته ها خود به روشنی پاسخ خود هستند
بی شک کسانی که می اندیشند پاسخ درست را خواهند دانست !!!
__________________
پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت
آفرین بر نظر پاک و خطا پوشش باد
rezarashty آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 2 روز پيش   #15 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
kousha's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

نوشته اصلي بوسيله ronas.ara نمايش نوشته ها
آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟

درود
خب اکنون
خیلی از خانم ها نان آور خانه هستند
چه بسا که تنها نان آور خانه باشند و
با قتل شان چند نفر گرسنه می مانند
اینو چیکار کنیم ؟

آیا دیه زن و مرد برابر می‌شود ؟


نوشته اصلي بوسيله arminus نمايش نوشته ها
به مطلبی که شما بیان کردید می گویند توجیه کردن یک کار غلط، اگر چنین منطقی وجود دارد باید اساس این منطق باشد نه نتیجه ای که بر کلیت اعمال می شود، مثلا اگر زن مقتول نان آور خانه است نیازی به پرداخت نیمی از دیه نباشد یا اگر زن قاتل نان آور است خانواده او هم بتواند با همین شرایط نیمی از دیه را دریافت کند.
در متن
پاسخ این اشکال آمده بود:
البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان‏آورتر از مردان باشند، ولى مى‏دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى‏زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).
kousha آفلاين است   پاسخ با نقل قول
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 05:06 AM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.