نوشیدن آب هنگام غذا خوردن
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > دانشگاه ، فناوری و علوم پزشکی > پزشکی و سلامت > تغذیه و رژیم غذایی
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 01-15-2019   #1 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
mobinmaster's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض نوشیدن آب هنگام غذا خوردن

نوشیدن آب هنگام غذا خوردن
برخی از افراد بنا بر عادت در خلال صرف غذا، آب می‌نوشند و چه بسا که هر دو سه لقمه‌ای را به مدد لیوانی آب فرو می‌دهند. به تجربه دیده‌ام که این عادت به ویژه در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است و غالبا مادرانشان از این عادت، نگران که شنیده است این کار موجب سوءهاضمه می‌شود چون شیره معده را رقیق و بی‌خاصیت می‌کند و یا ممکن است موجب فربهی کودک شود. واقعیت این است که میزان ترشحات معده بر حسب قوام غذا تنظیم می‌شود و نوشیدن آب همراه غذا به هیچ روی اختلالی را در هضم معدی ایجاد نمی‌کند. اساسا هضم، مستلزم وجود محیط مایع است و نوشیدن آب با غذاهایی که بافت نسبتا سختی دارند سبب نرم شدن غذا و چه بسا تسهیل هضم آن می‌شود!
چندی پیش مادری که نگران کودک فربهش بود به من گفت که شنیده است نوشیدن آب همراه غذا، موجب تشکیل «لجن» در معده می‌شود! گفتم اگر این مدعا صحت داشته باشد قاعدتا با خوردن هر کاسه آش (که غذای رقیق شده در آب است) باید کلّی لجن در معده نشست کند! هر سه‌مان از این مثالِ لطیفه‌مانند، به خنده افتادیم.
اما نوشیدن آب همراه غذا بر وزن‌گیری چه تاثیری دارد؟
برخلاف تصور عمومی، نوشیدن آب همراه غذا موجب افزایش وزن نمی‌شود و اتفاقا (به ویژه در افرادی که تُند غذا می‌خورند) زمانی را در میان لقمه‌های غذایی فراهم می‌آورد تا علامت (سیگنال) پُری و سیری به مغز ارسال شود و بدین ترتیب ممکن است تاحدودی مانع از پُرخوی شود. در یک مطالعه ملاحظه شد افرادی که پیش از غذا پانصد میلی‌لیتر آب می‌نوشیدند طی دوازده هفته دو کیلوگرم بیش‌تر از افرادی که این کار را نمی‌کردند، کاهش وزن داشتند. در عین حال نوشیدن هر پانصد میلی‌لیتر آب میزان سوخت و ساز (متابولیسم) را اندکی (بیست و چهار کیلوکالری) افزایش می‌بخشد. البته این تاثیر عمدتا مختص آب آشامیدنی است و مصرف نوشیدنی‌های قندی (مانند نوشیدنی‌های گازدار، ماءالشعیر و آب میوه) همراه غذا ممکن است دریافت کالری روزانه را بین هشت تا پانزده درصد افزایش دهد و در ایجاد پروزنی و فربهی، پر بی‌تاثیر نباشد!
با این همه، نوشیدن آب همراه غذا برای برخی افراد توصیه نمی‌شود.
__________________
فوم بتن
mobinmaster آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
پاسخ

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 08:01 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.