*بررسي مسئله حجاب در اسلام* - صفحه 8
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > ادیان و مذاهب > قرآن و عترت
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 02-01-2012  
شهروند هم میهن
 
mohammad12's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

مسئله حجاب در اسلام چگونه مطرح شده است؟ آیا قرآن حجاب را بر زن واجب کرده است؟ اگر آری تا چه حد؟ آیا حجاب کامل و برتر چادر است؟ پوشیدن چادر به معنای تبعیت از فرهنگ عرب ها نیست؟ اگر حجاب بر مسلمانان واجب است ، غیر مسلمانانی که در ایران زندگی می کنند چرا باید حجاب داشته باشند؟ ...
این ها نمونه سوالاتی بود که قرار است در این تاپیک بحث است. امیدوارم که بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.
اگر موافق یا مخالف پدیده حجاب هستید این جا جایی است که می توانید نظرات خود را مطرح کنید.
تشکر
__________________



ويرايش توسط saleh_59 : 07-20-2012 در ساعت 11:46 PM
mohammad12 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
7 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-21-2012   #106 (لینک نوشته)
کاربر فعال تالارهای موضوعی
 
مزدك's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

مام خمینی:درباره خجاب اسلامی آقایان نصیحت بکنند،ولی هیچگاه نباید ناراحتی برای کسی به وجود بیاید.

*بررسي مسئله حجاب در اسلام*hejabx.jpg (29.27 KIB) بازدید 50 بار


*بررسي مسئله حجاب در اسلام*hijre89.jpg (29.21 KIB) بازدید 50 بار

امام خمینی:نظر آیت اله طالقانی در باره حجاب صحیح است.
*بررسي مسئله حجاب در اسلام*
__________________
خـرد، زنده ي جــاوداني شنــاس
خرد، مايه ي زنـــدگاني شنــاس
چنان دان هر آنكس كه دارد خــرد
بــه دانش روان را هــمي پـــرورد
مزدك آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-21-2012   #107 (لینک نوشته)
... و خدا همین نزدیکی است
 
saleh_59's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : حجاب ، مخالف یا موافق

نوشته اصلي بوسيله bad boy blue نمايش نوشته ها
جناب صالح عزیز اول ببخشید که پست شمارو کوتاه کردم
دوم ببخشید که دوباره این پست رو مجبور شدم بذارم مثل اینکه شلوغ بازی بعضی از دوستان باعث شده شما این پست رو نبینید این پست در صفحه 3 شماره 35 هم موجود است

در اینکه زنان در قرآن و اسلام به حجاب دعوت شده اند شکی نیست

البته فقط زنان مسلمانی که کنیز نباشند به حجاب دعوت شده اند

؟
باسمه تعالي

سلام عليكم

ببخشيد از اين كه متن قبلي شما را با دقت مطالعه نكردم.

دوست گرامي اين كه من از ابتدا عرض كردم مسئله حجاب يه مسئله درون ديني است
از همين جهت بود. فلسفه ها و حكمت‌هايي در خصوص امر حجاب از طرف
برخي از علماء و دانشمندان ارائه شده است كه همه خوب است ولي در حد
همان بيان حكمت حكم است نه علت تشريع حكم (دقت بفرمائيد)

اگر كسي خداوند را حكيم بداند
قرآن را كلام خدا بداند
و بپذيرد كه قرآن حجاب را بر زنان مسلمان آزاد واجب كرده است

بايد بپذيرد كه همين دين حجاب را بر كنيزان واجب نكرده است. علت آن هم
هر چه مي خواهد باشد. شايد شرايط ويژه آن روزگار بوده يا مسائلي كه ما از آن خبر نداريم

اين مسئله امروزه موردي ندارد كه اگر داشت ما نيز چنين عمل مي‌كرديم
و حجاب را براي آنان واجب نمي دانستيم. و نماز آن را با سر باز هم مورد قبول حق مي‌دانستيم

در خصوص لا اكراه في الدين نيز به نظرم نياز به تاپيك مستقلي است و وارد شدن
در آن ما را از بحث اصلي دور مي كند.
__________________

*بررسي مسئله حجاب در اسلام*

حدیث روضه نگویم ، گل بهشت نبویم **** جمال حور نجويم، دوان به سوی تو باشم.
می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان **** مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم

saleh_59 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-21-2012   #108 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
BadBoyBlue's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : حجاب ، مخالف یا موافق

نوشته اصلي بوسيله saleh_59 نمايش نوشته ها
باسمه تعالي

سلام عليكم

ببخشيد از اين كه متن قبلي شما را با دقت مطالعه نكردم.

دوست گرامي اين كه من از ابتدا عرض كردم مسئله حجاب يه مسئله درون ديني است
از همين جهت بود. فلسفه ها و حكمت‌هايي در خصوص امر حجاب از طرف
برخي از علماء و دانشمندان ارائه شده است كه همه خوب است ولي در حد
همان بيان حكمت حكم است نه علت تشريع حكم (دقت بفرمائيد)

اگر كسي خداوند را حكيم بداند
قرآن را كلام خدا بداند
و بپذيرد كه قرآن حجاب را بر زنان مسلمان آزاد واجب كرده است

بايد بپذيرد كه همين دين حجاب را بر كنيزان واجب نكرده است. علت آن هم
هر چه مي خواهد باشد. شايد شرايط ويژه آن روزگار بوده يا مسائلي كه ما از آن خبر نداريم

اين مسئله امروزه موردي ندارد كه اگر داشت ما نيز چنين عمل مي‌كرديم
و حجاب را براي آنان واجب نمي دانستيم. و نماز آن را با سر باز هم مورد قبول حق مي‌دانستيم

در خصوص لا اكراه في الدين نيز به نظرم نياز به تاپيك مستقلي است و وارد شدن
در آن ما را از بحث اصلي دور مي كند.

عرض کردم خدمتتون ما هم قبول داریم که زن آزاده مسلمان می تواند حجاب داشته باشد
بحث ما به اصطلاح مخالفان سر اجبار آن است .

آیا حدیث یا آیه قرآنی هم هست که از اجبار آن صحبت کند ؟
یعنی اینکه اگر زنی نخواست حجاب داشته باشد به زور او را دعوت به حجاب کرد ؟

درباره آیه لا اکراه فی الدین بنده چند وقت پیش تاپیکی ایجاد کردم
به اینجا مراجعه بفرمایید حجاب اجباری
__________________
گناهانم را دوست دارم!
بیشتر از تمام کارهای خوبی که کرده ام،
میدانی چرا !؟
آنها واقعی ترین انتخاب های منند ... !
BadBoyBlue آفلاين است   پاسخ با نقل قول
4 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-21-2012   #109 (لینک نوشته)
... و خدا همین نزدیکی است
 
saleh_59's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : حجاب ، مخالف یا موافق

نوشته اصلي بوسيله bad boy blue نمايش نوشته ها
عرض کردم خدمتتون ما هم قبول داریم که زن آزاده مسلمان می تواند حجاب داشته باشد
بحث ما به اصطلاح مخالفان سر اجبار آن است .

آیا حدیث یا آیه قرآنی هم هست که از اجبار آن صحبت کند ؟
یعنی اینکه اگر زنی نخواست حجاب داشته باشد به زور او را دعوت به حجاب کرد ؟
باسمه تعالي



گرامي از هر كسي انتظار چنين سخناني را داشتم ولي از شما نه.
هنجارشكني به خصوص هنجاري كه پشتوانه محكم ديني داشته باشد صحيح نيست

اكثر عبادات در دين اسلام فردي است و كسي را مجبور نمي‌كنند كه نماز بخواند يا
روزه بگيرد ولي اگر كسي بخواهد هنجار شكني كند و علنا دست به روزه خواري بزند
اينجاست كه بايد با او مقابله كرد.

چنين كارهاي اثرات نامطلوب بر جامعه مي‌گذارد و اثراتش نيز جبران ناپذير است. اينجاست
كه مسئله وجوب نهي از منكر براي حفظ و سلامت جامعه اسلامي مطرح مي شود.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ
حجاب نيز دقيقا همين طور است. تا آنجايي كه يك امري شخصي است مثلا كسي
در خانه خود، خود را براي نامحرمي مكشوف مي‌كند كسي دخالت نمي كند ولي وقتي
به يك امر اجتماعي بدل شد حكومت اسلامي و حاكم اسلامي مي‌تواند و وظيفه دارد
از باب نهي از منكر آشكار جلوي آن را بگيرد.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ
البته اين نكته هم فراموش نشه كه در مورد حجاب بايد كار فرهنگي مقدم بر
برخوردهاي تند نيروهاي امنيتي باشد. و مردان و زنان فهيم خود بهتر مي‌دانند
كه حرمت‌ها و نسب ها در پرتو حجاب بهتر رعايت مي‌شود.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـ
اين كه فقط نهي از زنا شود كافي نيست بايد زمينه فراهم شدن زنا را هم از بين برد
و يكي از چيزهايي كه زمينه فحشا را فراهم مي كند (عرض كردم زمينه فحشا را) همين
اختلاط ها و بي حجابي ها و بد حجابي هاست و بعيد مي‌دانم انسان فهيمي مثل شما
منكر زمينه ساز بودن اين امور براي كارهاي خلاف باشيد.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
نكته اي هم در جمله ابتدايي شما بود كه فرموديد كه «زن مسلمان آزاده مي تواند حجاب داشته باشد.»
عرض كنم كه كلمه مي تواند بايد به «بايد» بدل شود. زن مسلمان آزاده بايد حجاب
داشته باشد. وجوب حجاب هم از آيات قرآني قابل استفاده است و هم از احاديث شريف.
saleh_59 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 07-22-2012   #110 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
BadBoyBlue's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : حجاب ، مخالف یا موافق

نوشته اصلي بوسيله saleh_59 نمايش نوشته ها
باسمه تعالي



گرامي از هر كسي انتظار چنين سخناني را داشتم ولي از شما نه.
هنجارشكني به خصوص هنجاري كه پشتوانه محكم ديني داشته باشد صحيح نيست

اكثر عبادات در دين اسلام فردي است و كسي را مجبور نمي‌كنند كه نماز بخواند يا
روزه بگيرد ولي اگر كسي بخواهد هنجار شكني كند و علنا دست به روزه خواري بزند
اينجاست كه بايد با او مقابله كرد.

چنين كارهاي اثرات نامطلوب بر جامعه مي‌گذارد و اثراتش نيز جبران ناپذير است. اينجاست
كه مسئله وجوب نهي از منكر براي حفظ و سلامت جامعه اسلامي مطرح مي شود.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ
حجاب نيز دقيقا همين طور است. تا آنجايي كه يك امري شخصي است مثلا كسي
در خانه خود، خود را براي نامحرمي مكشوف مي‌كند كسي دخالت نمي كند ولي وقتي
به يك امر اجتماعي بدل شد حكومت اسلامي و حاكم اسلامي مي‌تواند و وظيفه دارد
از باب نهي از منكر آشكار جلوي آن را بگيرد.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ
البته اين نكته هم فراموش نشه كه در مورد حجاب بايد كار فرهنگي مقدم بر
برخوردهاي تند نيروهاي امنيتي باشد. و مردان و زنان فهيم خود بهتر مي‌دانند
كه حرمت‌ها و نسب ها در پرتو حجاب بهتر رعايت مي‌شود.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـ
اين كه فقط نهي از زنا شود كافي نيست بايد زمينه فراهم شدن زنا را هم از بين برد
و يكي از چيزهايي كه زمينه فحشا را فراهم مي كند (عرض كردم زمينه فحشا را) همين
اختلاط ها و بي حجابي ها و بد حجابي هاست و بعيد مي‌دانم انسان فهيمي مثل شما
منكر زمينه ساز بودن اين امور براي كارهاي خلاف باشيد.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
نكته اي هم در جمله ابتدايي شما بود كه فرموديد كه «زن مسلمان آزاده مي تواند حجاب داشته باشد.»
عرض كنم كه كلمه مي تواند بايد به «بايد» بدل شود. زن مسلمان آزاده بايد حجاب
داشته باشد. وجوب حجاب هم از آيات قرآني قابل استفاده است و هم از احاديث شريف.
چرا توقع همچین حرفی رو از من نداشتید !؟
مصاحبه آیت الله طالقانی 20 اسفند 1357
در مورد حجاب اجبار در کار نیست

*بررسي مسئله حجاب در اسلام*

نقل قول از آیت الله طالقانی :

«حتی برای زن‌های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت‌های مذهبی...ما نمی‌گوییم زنها به ادارات نروند و هیچ کس هم نمیگوید...زنان عضو فعال اجتماع ما هستند...اسلام و قرآن و مراجع دین میخواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگی می‌کردند؟ مگر چادر می‌پوشیدند؟...کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ این‌ها خودشان احساس مسئولیت کردند. اما حالا اینکه روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچکس در آن اجباری نکرده است.»

این حرف هایی که شما می زنید بعد از 1391 سال شمسی در اسلام 30 سال است
که به وجود آمده است .
شما حدیثی رو از امامی دارید که زنی را
مجبور به حجاب کرده باشند ؟


البته این حرف شما

بايد بپذيرد كه همين دين حجاب را بر كنيزان واجب نكرده است. علت آن هم
هر چه مي خواهد باشد. شايد شرايط ويژه آن روزگار بوده يا مسائلي كه ما از آن خبر نداريم
پس به من هم اجازه بدهید بگویم که حجاب برای زنان مسلمان شاید بخاطر شرایط ویژه آن
زمان بوده است

من فکر میکنم نمی تونیم بگیم شرایط ویژه و خاص ، این احکام اسلام است
1- زنان آزاده مسلمان حجاب داشته باشد
2- زنان کنیز مسلمان بدون حجاب هم نمازشان قبول است

پس به زعم این بنده حقیر اگر نداشتن حجاب باعث هنجار شکنی و داشتن حجاب بخاطر تحریک نشدن مردان بود کنیزان
مسلمان که در بعضی از موارد شاید از زنان عرب هم زیبا تر بودند به حجاب دعوت می شدند حتی به زور !

و اینکه من فکر می کنم هنجار شکنی و زنا ربطی به حجاب ندارد و به فرد مربوط می شود
همانطور که هم در ایران با حجاب تجاوز هست هم در آمریکای بی حجاب هست شاید
حتی و متاسفانه در ایران بد تر از آنجا
سری به صفحه حوادث روزنامه ها بزنید

ويرايش توسط BadBoyBlue : 07-22-2012 در ساعت 06:35 AM
BadBoyBlue آفلاين است   پاسخ با نقل قول
6 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-22-2012   #111 (لینک نوشته)
... و خدا همین نزدیکی است
 
saleh_59's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

باسمه تعالي


چيزي كه اختلاف بنده با شماست همان طور كه مستحضريد

مسئله اجبار به حجاب است. كه آيا چنين اجباري واجب است يا خير؟ و
براي تاييد سخن خود از سخن مرحوم آيه الله طالقاني استفاده كرده و
مطالبه دليل كرديد


يك. حضرتعالي مستحضر هستيد كه منابع احكام شرعي شامل قرآن ،

سنت، اجماع و عقل است و در هيچ كجا اشاره نشده است كه
حكم يك فقيه مستند فقهي است.

دو.
امر به حجاب يقينا صادر شده است و بر زنان مسلمان غير كنيز واجب است
پس اجبار به حجاب اجبار به يك امر شرعي است و يقينا حرام نيست.

سه. اگر شخصيتي مثل مرحوم آيه الله طالقاني نظر فقهي‌اش اين باشد كه

حجاب اجباري نيست در مقابل آن زمان هيچ فقيه ديگري در داخل يا خارج
مخالفتي با اجبار حجاب نكرد و فقهاي شوراي نگهبان كه همه مجتهد بودند
اين قانون را پذيرفته و تاييد كردند.

در مورد سخن آيت الله طالقاني هم عرض كنم دخترشان در
اينجا توضيحي دادند
كه خود بنده زياد نمي پسندم ولي به هر حال توجيهي در دفاع از پدر است و اينجا نيز
دفاعيه اي ديگري از آيه الله طالقاني است كه نشان مي دهد چطور اين جمله ايشان
يكي از تكراري ترين جملات در نت شده است.

شما آن زمان را با اين زمان مقايسه نكن. زمان ايشان زماني است كه قريب

به پنجاه سال حجاب به زور از سر مردم برداشته شده است و خيلي ها به
اين سبك خو گرفته بودند و خيلي سخت بود كه به سرعت برگردند و همه محجبه
بشوند. شايد بتوان كلام ايشان را مقايسه كرد با حكم شراب كه در اوايل اسلام
به صورت تدريجي مطرح شد

توصيه به حجاب و پوشش اين قدر در روايات اسلامي به آن اشاره شده
كه كمتر كسي ترديدي به خود راه مي دهد و جامعه اي كه ادعا مي كند پيرو
اهل بيت عليهم السلام است بايد ظاهرش مطابق با دستورات شرعي باشد
و لذا بر حكومت و حاكمان لازم است كه دست كم ظاهر جامعه را متشرع به
شريعت اسلام كنند تا وهن و سستي مذهب لازم نيايد.


saleh_59 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 07-22-2012   #112 (لینک نوشته)
کاربر فعال تالارهای موضوعی
 
مزدك's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

نوشته اصلي بوسيله saleh_59 نمايش نوشته ها
باسمه تعالي


چيزي كه اختلاف بنده با شماست همان طور كه مستحضريد

مسئله اجبار به حجاب است. كه آيا چنين اجباري واجب است يا خير؟ و
براي تاييد سخن خود از سخن مرحوم آيه الله طالقاني استفاده كرده و
مطالبه دليل كرديد


يك. حضرتعالي مستحضر هستيد كه منابع احكام شرعي شامل قرآن ،

سنت، اجماع و عقل است و در هيچ كجا اشاره نشده است كه
حكم يك فقيه مستند فقهي است.

دو.
امر به حجاب يقينا صادر شده است و بر زنان مسلمان غير كنيز واجب است
پس اجبار به حجاب اجبار به يك امر شرعي است و يقينا حرام نيست.

سه. اگر شخصيتي مثل مرحوم آيه الله طالقاني نظر فقهي‌اش اين باشد كه

حجاب اجباري نيست در مقابل آن زمان هيچ فقيه ديگري در داخل يا خارج
مخالفتي با اجبار حجاب نكرد و فقهاي شوراي نگهبان كه همه مجتهد بودند
اين قانون را پذيرفته و تاييد كردند.

در مورد سخن آيت الله طالقاني هم عرض كنم دخترشان در
اينجا توضيحي دادند
كه خود بنده زياد نمي پسندم ولي به هر حال توجيهي در دفاع از پدر است و اينجا نيز
دفاعيه اي ديگري از آيه الله طالقاني است كه نشان مي دهد چطور اين جمله ايشان
يكي از تكراري ترين جملات در نت شده است.

شما آن زمان را با اين زمان مقايسه نكن. زمان ايشان زماني است كه قريب

به پنجاه سال حجاب به زور از سر مردم برداشته شده است و خيلي ها به
اين سبك خو گرفته بودند و خيلي سخت بود كه به سرعت برگردند و همه محجبه
بشوند. شايد بتوان كلام ايشان را مقايسه كرد با حكم شراب كه در اوايل اسلام
به صورت تدريجي مطرح شد

توصيه به حجاب و پوشش اين قدر در روايات اسلامي به آن اشاره شده
كه كمتر كسي ترديدي به خود راه مي دهد و جامعه اي كه ادعا مي كند پيرو
اهل بيت عليهم السلام است بايد ظاهرش مطابق با دستورات شرعي باشد
و لذا بر حكومت و حاكمان لازم است كه دست كم ظاهر جامعه را متشرع به
شريعت اسلام كنند تا وهن و سستي مذهب لازم نيايد.


باسمه ی تعالي
آها، پس این سخنان ایشان هم گونه "مکر اسلامی و الهی " بوده
که مردم را خام کنند و سپس که خرشان از پل گذشت، بگویند
طالقانی بیخود گفته و حکم اسلام همین است یا روسری یا توسری !!
مزدك آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-22-2012   #113 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
Mehrbod's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

نوشته اصلي بوسيله مزدك نمايش نوشته ها
باسمه ی تعالي

آها، پس این سخنان ایشان هم گونه "مکر اسلامی و الهی " بوده

که مردم را خام کنند و سپس که خرشان از پل گذشت، بگویند

طالقانی بیخود گفته و حکم اسلام همین است یا روسری یا توسری !!





اگر حجاب نباید اجباری باشد:
بفرمایید بگویید چرا در ایران امروز اجباری است.
اگر حجاب باید اجباری باشد:
  1. بفرمایید بگویید به چه حکم و آیه قرآنی اجباری است.
  2. چرا پیش از انقلاب به مردم دروغ گفتند که اجباری نخواهد بود؟

گویا پاسخ ایشان به 2 این است:

نوشته اصلي بوسيله saleh_59
شما آن زمان را با اين زمان مقايسه نكن. زمان ايشان زماني است كه قريب
به پنجاه سال حجاب به زور از سر مردم برداشته شده است و خيلي ها به
اين سبك خو گرفته بودند و خيلي سخت بود كه به سرعت برگردند و همه محجبه
بشوند. شايد بتوان كلام ايشان را مقايسه كرد با حكم شراب كه در اوايل اسلام
به صورت تدريجي مطرح شد
پس به مردم دروغ گفتند چون مصلحت زمانه ایجاب میکرد!!؟ *بررسي مسئله حجاب در اسلام*
__________________

ويرايش توسط Mehrbod : 07-22-2012 در ساعت 04:29 PM
Mehrbod آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 07-22-2012   #114 (لینک نوشته)
... و خدا همین نزدیکی است
 
saleh_59's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

باسمه تعالي

به نظرم متن را درست نخوانيد

اولا بنده گفتم نهايت كلام اين است كه مسئله يك اختلاف فتوايي است
ثانيا گفتم شايد بتوان اين حكم را با مسئله شراب مقايسه كرد

اگه اجازه بديد بحث ما با دوست گرامي Bad boy Blue تمام شود پاسخ شما را نيز
در كمال متانت خواهم داد، مشروط بر اين كه سخنانتان به دور از تهمت و افتراء و توهين باشد

با تشكر
saleh_59 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 07-22-2012   #115 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
BadBoyBlue's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

نوشته اصلي بوسيله saleh_59 نمايش نوشته ها
باسمه تعالي


چيزي كه اختلاف بنده با شماست همان طور كه مستحضريد

مسئله اجبار به حجاب است. كه آيا چنين اجباري واجب است يا خير؟ و
براي تاييد سخن خود از سخن مرحوم آيه الله طالقاني استفاده كرده و
مطالبه دليل كرديد


يك. حضرتعالي مستحضر هستيد كه منابع احكام شرعي شامل قرآن ،

سنت، اجماع و عقل است و در هيچ كجا اشاره نشده است كه
حكم يك فقيه مستند فقهي است.

دو.
امر به حجاب يقينا صادر شده است و بر زنان مسلمان غير كنيز واجب است
پس اجبار به حجاب اجبار به يك امر شرعي است و يقينا حرام نيست.

سه. اگر شخصيتي مثل مرحوم آيه الله طالقاني نظر فقهي‌اش اين باشد كه

حجاب اجباري نيست در مقابل آن زمان هيچ فقيه ديگري در داخل يا خارج
مخالفتي با اجبار حجاب نكرد و فقهاي شوراي نگهبان كه همه مجتهد بودند
اين قانون را پذيرفته و تاييد كردند.

در مورد سخن آيت الله طالقاني هم عرض كنم دخترشان در
اينجا توضيحي دادند
كه خود بنده زياد نمي پسندم ولي به هر حال توجيهي در دفاع از پدر است و اينجا نيز
دفاعيه اي ديگري از آيه الله طالقاني است كه نشان مي دهد چطور اين جمله ايشان
يكي از تكراري ترين جملات در نت شده است.

شما آن زمان را با اين زمان مقايسه نكن. زمان ايشان زماني است كه قريب

به پنجاه سال حجاب به زور از سر مردم برداشته شده است و خيلي ها به
اين سبك خو گرفته بودند و خيلي سخت بود كه به سرعت برگردند و همه محجبه
بشوند. شايد بتوان كلام ايشان را مقايسه كرد با حكم شراب كه در اوايل اسلام
به صورت تدريجي مطرح شد

توصيه به حجاب و پوشش اين قدر در روايات اسلامي به آن اشاره شده
كه كمتر كسي ترديدي به خود راه مي دهد و جامعه اي كه ادعا مي كند پيرو
اهل بيت عليهم السلام است بايد ظاهرش مطابق با دستورات شرعي باشد
و لذا بر حكومت و حاكمان لازم است كه دست كم ظاهر جامعه را متشرع به
شريعت اسلام كنند تا وهن و سستي مذهب لازم نيايد.



گرامی شما فرمودید که از شما انتظار چنین سخنی را نداشتم بنده هم این مصاحبه آیت الله
طالقانی را آوردمکه بگوییم انتظار همچین سختی را داشته باشید

اما دلیل اصلی من برای اجباری نبودن حجاب

1- اگر حجاب برای جلوگیری از تحریک مردان و جلوگیری از هنجار شکنی در جامعه بود کنیزان را
هم به حجاب مجبور می کردند

2- آیه 256 سوره بقره <<لا اکراه فی الدین ... >>
من فکر می کنم این آیه به طور صریح به این که در اسلام اجبار معنی ندارد اشاره می کند

3- از صدر اسلام تا به حال پیامبر یا امامان کسی را به اجبار دعوت به حجاب و احکام سرع دیگر
نکرده اند در دوران معاصر همچین چیزی میبینیم

حال اگر شما به آیه یا حدیثی در باب اجبار حجاب بر خورد کرده اید بفرمایید من فکر میکنم
توصیه به حجاب با اجبار آن فرق میکند

من این را که اجبار حجاب یک امر مدنی است قبول می کنم ولی اینکه شرعی است خیر
مثل قانون منع افراد با حجاب برای تحصیل در مدارس و دانشگاه های دولتی فرانسه یک امر مدنی است

ويرايش توسط BadBoyBlue : 07-22-2012 در ساعت 07:02 PM
BadBoyBlue آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 07-24-2012   #116 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
sroush1's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : حجاب ، مخالف یا موافق

نوشته اصلي بوسيله saleh_59 نمايش نوشته ها
باسمه تعالي

اتفاقا دگرانديشان بهتر از شماي ساده دل فهميدند تيغ بر كجا بزنند و بهتر از شما فهميدند كه
همه فقها و مراجع بر حجاب تاكيد دارند آن هم حجابي كه لازمه اش پوشيده شدن
تمام برجستگي هاي بدن است.
با سلام ، هم میهن گرامی من ساده دل هستم بدین لحاظ که الله تبارک و تعالی دل را ساده و بی غل و غش آفریده است ولی با حضور شیطان سادگی دل در درون انسانها تبدیل به دلی پر از نیرنگ و ریا گردید . مثل اینکه شما اشتباه متوجه شدید چون من بشخصه با حجاب دختران موافق هستم ولی مبنای آن را کلام الله نمی دانم بلکه بعنوان یکی از شیوه های رسیدن به مدینه فاضله حکومت اسلامی میپذیرم که رسول الله آن را نه با اجبار بلکه با دلیل و برهان از آیات الهی به مردم
به اثبات رساند بطوریکه لزوم رعایت حجاب را با جان و دل پذیرفتند و نه با زور و تعیین مجازات .لذا در نظر رسول الله هر جفتی که مسلمان شوند رعایت حجاب برای هر دوی آنها امری ذاتی میباشد که حتی نمی شود با زور آنها را بیحجاب نمود .
__________________
لا اله الا الله الا حٌب رسول الله.
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ .
sroush1 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 07-24-2012   #117 (لینک نوشته)
... و خدا همین نزدیکی است
 
saleh_59's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : حجاب ، مخالف یا موافق

نوشته اصلي بوسيله sroush1 نمايش نوشته ها
ولی مبنای آن را کلام الله نمی دانم بلکه بعنوان یکی از شیوه های رسیدن به مدینه فاضله حکومت اسلامی میپذیرم که رسول الله آن را نه با اجبار بلکه با دلیل و برهان از آیات الهی به مردم
به اثبات رساند
باسمه تعالي

به نظرتون اين دو عبارت را كه رنگي كردم با هم تناقض ندارند؟ بالاخره مبناي حجاب
«كلام الله» هست يا نيست؟ تفاوت «كلام الله» با «آيات الهي» در چيست؟
ميشه توضيحي عرض كنيد.
saleh_59 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 07-24-2012   #118 (لینک نوشته)
... و خدا همین نزدیکی است
 
saleh_59's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

نوشته اصلي بوسيله Bad Boy Blue نمايش نوشته ها
گرامی شما فرمودید که از شما انتظار چنین سخنی را نداشتم بنده هم این مصاحبه آیت الله
طالقانی را آوردمکه بگوییم انتظار همچین سختی را داشته باشید

اما دلیل اصلی من برای اجباری نبودن حجاب

1- اگر حجاب برای جلوگیری از تحریک مردان و جلوگیری از هنجار شکنی در جامعه بود کنیزان را
هم به حجاب مجبور می کردند

2- آیه 256 سوره بقره <<لا اکراه فی الدین ... >>
من فکر می کنم این آیه به طور صریح به این که در اسلام اجبار معنی ندارد اشاره می کند

3- از صدر اسلام تا به حال پیامبر یا امامان کسی را به اجبار دعوت به حجاب و احکام سرع دیگر
نکرده اند در دوران معاصر همچین چیزی میبینیم

حال اگر شما به آیه یا حدیثی در باب اجبار حجاب بر خورد کرده اید بفرمایید من فکر میکنم
توصیه به حجاب با اجبار آن فرق میکند

من این را که اجبار حجاب یک امر مدنی است قبول می کنم ولی اینکه شرعی است خیر
مثل قانون منع افراد با حجاب برای تحصیل در مدارس و دانشگاه های دولتی فرانسه یک امر مدنی است
باسمه تعالي

گرامي نكات مشترك زيادي داريم

اول اين كه : هر دو حجاب را واجب مي دانيم. لازمه واجب بودن
حجاب اين است كه اگر كسي حجاب را رعايت كرد
معصيت خداوند را كرده است و هر معصيتي عقوبت خود را دارد

دوم اين كه: اجبار حجاب را به عنوان يك امر مدني پذيرفتيد. به هر حال
قانوني از طرف دولت لازم الاجراء مي شود و بايستي همه آن
را اطاعت كنند. مثل بيمه اجباري كه براي خودروها قرار دادند تا
در صورت كشتن ديگران راهي زندان نشند و بيمه خسارت را بدهد

سومين نكته اشتراك ما اين است كه اجبار در امور شرعي به لحاظ
تربيتي چه بسا آثار سوء برجاي بگذارد. به تعبير دوست گرامي sroush1 بايد
حجاب به گونه اي مطرح شود كه مردم با دل و جان بپذيرند والا اگه اجباري شد
تا وقتي زور بالاي سرشان هست حجاب را رعايت مي كنند و وقتي نبود رعايت
نمي كنند.

اما سه نكته عرض كنم و بحث را در سه جهت ادامه بدهم

نكته و جهت اول: حجاب امري واجب و شرعي است. اجبار بر يك امر
واجب و شرعي حرام نيست . كاري خلاف شرع و دين نيست. ممكن است اثري
نداشته باشد اين اجبار ولي كاري خلاف شرع نيست. كسي اگر شخصي را
مجبور به رعايت دستورات اجتماعي شرع كرد كار حرامي انجام نمي دهد.


نكته دوم و جهت دوم ببنيد ما احكامي داريم به عنوان احكام ثانوي
كه بسياري از فقها به خاطر مصالحي و مفاسدي كه وجود دارد حكم
را تغيير مي دهند. البته به تعبير دقيق تر حكم تغيير نمي كند موضوع
تغيير مي كند و به تبع تغيير موضوع حكم هم تغيير مي كند.
امروزه با كنيز و برده نداريم (حداقل در ايران) و اقليت مذهبي كه به حدي
نيست كه قابل توجه باشد. اكثرا مسلمان و آزاد هستند. اگر بي حجابي
شيوع پيدا كند چنين عملي باعث وهن و سستي مذهب مي شود.
و فقيه براي جلوگيري از چنين عملي مي تواند به عنوان حكم ثانوي بي حجاب و بدحجابي را
حداقل در ملا عام منع شود و به زور هم كه شد مانع آن شود.

نكته سوم و جهت سوم: شما مدني بودن حجاب را پذيرفتيد . حالا اگر دو نكته فوق
را نپسندي در واقع بحث ما با يكديگر بر مي گردد به اين كه آيا قوانين مدني
كه در كشور اجرا مي شود صورت شرعي دارند يا خير؟

يعني بحث يك بحث سياسي مي شود. آيا قوانين كه به تاييد مجلس شورا
و سپس از فيلتر فقيهان مستقر در شوراي نگهبان مي گذرد آيا شرعي هستند
يا خير؟

اين يك بحث مبنايي است. ممكن است يك فقيه اي يا يك مرجعي اين را نپسندد
ولي اين چيزي است كه مبناي حكومت اسلامي است و به هر حال
جاي بحث كردن آن اينجا در تاپيك حجاب نيست.


فقط يك نكته باقي مي ماند كه معناي «لا اكراه في الدين چيست»
تاپيكي به همين منظور در تالاري ديگر وجود دارد و دوستان آنجا
هستند و توضيج دادند و مي دهند كه معناي اين آيه چيست.
و بنده معمولا به تالارهاي ديگر خيلي كم مراجعه مي كنم به خاطر گرفتاري
هاي كاري كه دارم. مي تونيد آنجا با دوستان بحث كنيد.

ويرايش توسط saleh_59 : 07-24-2012 در ساعت 05:53 PM
saleh_59 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 07-24-2012   #119 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
sroush1's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : حجاب ، مخالف یا موافق

نوشته اصلي بوسيله saleh_59 نمايش نوشته ها
باسمه تعالي

به نظرتون اين دو عبارت را كه رنگي كردم با هم تناقض ندارند؟ بالاخره مبناي حجاب
«كلام الله» هست يا نيست؟ تفاوت «كلام الله» با «آيات الهي» در چيست؟
ميشه توضيحي عرض كنيد.
با سلام مجدد ، من جواب شما را بدینگونه میدهم: کلام الله کلیات را بر رسول الله آشکار ساخته است ولی جزئیات آن مثل وجوب حجاب و رعایت آن را از معانی آیات الهی استخراج میکند بدون اینکه اشاره مستقیمی بدان در کلام الله آمده باشد یعنی نتایج حاصله از اجرای کلام الله و تمکین بدان بدینگونه که عرض کردم تربیت مینماید. لذا این دو واژه باهم هیچ تفاوتی ندارند و آیات همان نشانه های اجرای کلام الله است.

ويرايش توسط sroush1 : 07-24-2012 در ساعت 05:58 PM دليل: ذکر امضاء
sroush1 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 07-25-2012   #120 (لینک نوشته)
کاربر فعال تالارهای موضوعی
 
مزدك's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : *بررسي مسئله حجاب در اسلام*

نوشته اصلي بوسيله saleh_59 نمايش نوشته ها
باسمه تعالي

گرامي نكات مشترك زيادي داريم

اول اين كه : هر دو حجاب را واجب مي دانيم. لازمه واجب بودن
حجاب اين است كه اگر كسي حجاب را رعايت كرد
معصيت خداوند را كرده است و هر معصيتي عقوبت خود را دارد

دوم اين كه: اجبار حجاب را به عنوان يك امر مدني پذيرفتيد. به هر حال
قانوني از طرف دولت لازم الاجراء مي شود و بايستي همه آن
را اطاعت كنند. مثل بيمه اجباري كه براي خودروها قرار دادند تا
در صورت كشتن ديگران راهي زندان نشند و بيمه خسارت را بدهد

سومين نكته اشتراك ما اين است كه اجبار در امور شرعي به لحاظ
تربيتي چه بسا آثار سوء برجاي بگذارد. به تعبير دوست گرامي sroush1 بايد
حجاب به گونه اي مطرح شود كه مردم با دل و جان بپذيرند والا اگه اجباري شد
تا وقتي زور بالاي سرشان هست حجاب را رعايت مي كنند و وقتي نبود رعايت
نمي كنند.

اما سه نكته عرض كنم و بحث را در سه جهت ادامه بدهم

نكته و جهت اول: حجاب امري واجب و شرعي است. اجبار بر يك امر
واجب و شرعي حرام نيست . كاري خلاف شرع و دين نيست. ممكن است اثري
نداشته باشد اين اجبار ولي كاري خلاف شرع نيست. كسي اگر شخصي را
مجبور به رعايت دستورات اجتماعي شرع كرد كار حرامي انجام نمي دهد.


نكته دوم و جهت دوم ببنيد ما احكامي داريم به عنوان احكام ثانوي
كه بسياري از فقها به خاطر مصالحي و مفاسدي كه وجود دارد حكم
را تغيير مي دهند. البته به تعبير دقيق تر حكم تغيير نمي كند موضوع
تغيير مي كند و به تبع تغيير موضوع حكم هم تغيير مي كند.
امروزه با كنيز و برده نداريم (حداقل در ايران) و اقليت مذهبي كه به حدي
نيست كه قابل توجه باشد. اكثرا مسلمان و آزاد هستند. اگر بي حجابي
شيوع پيدا كند چنين عملي باعث وهن و سستي مذهب مي شود.
و فقيه براي جلوگيري از چنين عملي مي تواند به عنوان حكم ثانوي بي حجاب و بدحجابي را
حداقل در ملا عام منع شود و به زور هم كه شد مانع آن شود.

نكته سوم و جهت سوم: شما مدني بودن حجاب را پذيرفتيد . حالا اگر دو نكته فوق
را نپسندي در واقع بحث ما با يكديگر بر مي گردد به اين كه آيا قوانين مدني
كه در كشور اجرا مي شود صورت شرعي دارند يا خير؟

يعني بحث يك بحث سياسي مي شود. آيا قوانين كه به تاييد مجلس شورا
و سپس از فيلتر فقيهان مستقر در شوراي نگهبان مي گذرد آيا شرعي هستند
يا خير؟

اين يك بحث مبنايي است. ممكن است يك فقيه اي يا يك مرجعي اين را نپسندد
ولي اين چيزي است كه مبناي حكومت اسلامي است و به هر حال
جاي بحث كردن آن اينجا در تاپيك حجاب نيست.


فقط يك نكته باقي مي ماند كه معناي «لا اكراه في الدين چيست»
تاپيكي به همين منظور در تالاري ديگر وجود دارد و دوستان آنجا
هستند و توضيج دادند و مي دهند كه معناي اين آيه چيست.
و بنده معمولا به تالارهاي ديگر خيلي كم مراجعه مي كنم به خاطر گرفتاري
هاي كاري كه دارم. مي تونيد آنجا با دوستان بحث كنيد.
پس به این برآیند میرسیم که اگر میخواهیم که قانون های شهرمندی و خردپذیر
در کشور ما بکار بسته شوند، باستی که فرمانروایی اسلام در کشور برداشته شود.
این برابر با سرنگونی جمهوری اسلامی و یا دست کشیدن فرمانروایان از قانون های
شرعی و بکار بستن قانون های مردمسالارانه و حقوق بشری است.
مزدك آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
پاسخ

برچسب ها
مسئله, اسلام, بررسي, حجاب

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 08:13 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.