صلب و ترائب (سوره طارق)
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > ادیان و مذاهب > گفتمان دینداران و منتقدین
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

گفتمان دینداران و منتقدین بحث و گفتگو درخصوص اصول و بنيان هاي اديان از ديدگاه منتقدين و معتقدين

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 04-16-2012   #1 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
heyran's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض صلب و ترائب (سوره طارق)

صلب و ترائب (سوره طارق)
درود بر دوستان. فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ بر اساس ایات سوره طارق نطفه مرد میان صلب و ترایب یا سینه و کمر بیرون میاید!! این ایه را چگونه میتوان با علم تطبیق داد!!؟؟ منتظر نظر دوستان هستم
heyran آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-04-2012   #2 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
Cargo-Cult's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِن مَاءٍ دَافِقٍ * یَخْرُجُ مِن بَیْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ،


پس انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است از آب جهنده‏اى خلق شده که از صلب مرد و ميان استخوانهاى سينه زن بيرون مى‏آيد( طارق 5تا7)

کسی کمترین آشنایی با پزشکی و آناتومی داشته باشد غلط بودن آن را کاملا می فهمد و حتی دیده ام برای اینکه سرپوش بر این غلط بگذارند دیده ام ترائب را

اشتباه ترجمه می کنند !

ترائب در لغتنامه دهخدا و فرهنگ ناظم الاطباکه به معنای استخوان سینه آمده ، در فرهنگ های عربی و انگلیسی هم به همین معنا آمده ! این هم سه ترجمه

فارسی آن توسط سه مترجم بسیار قوی !

يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ
فولادوند: [كه] از صلب مرد و ميان استخوانهاى سينه زن بيرون مى‏آيد
مکارم: آبي كه خارج مي‏شود از ميان «پشت» و «سينه‏ ها».
خرمشاهی: كه از ميانه پشت و سينه‏ها بيرون آيد
Cargo-Cult آفلاين است   پاسخ با نقل قول
8 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-05-2012   #3 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ :

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته اصلي بوسيله Cargo-Cult نمايش نوشته ها
فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِن مَاءٍ دَافِقٍ * یَخْرُجُ مِن بَیْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ،


پس انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است از آب جهنده‏اى خلق شده که از صلب مرد و ميان استخوانهاى سينه زن بيرون مى‏آيد( طارق 5تا7)

کسی کمترین آشنایی با پزشکی و آناتومی داشته باشد غلط بودن آن را کاملا می فهمد و حتی دیده ام برای اینکه سرپوش بر این غلط بگذارند دیده ام ترائب را

اشتباه ترجمه می کنند !

ترائب در لغتنامه دهخدا و فرهنگ ناظم الاطباکه به معنای استخوان سینه آمده ، در فرهنگ های عربی و انگلیسی هم به همین معنا آمده ! این هم سه ترجمه

فارسی آن توسط سه مترجم بسیار قوی !

يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ
فولادوند: [كه] از صلب مرد و ميان استخوانهاى سينه زن بيرون مى‏آيد
مکارم: آبي كه خارج مي‏شود از ميان «پشت» و «سينه‏ ها».
خرمشاهی: كه از ميانه پشت و سينه‏ها بيرون آيد
البته ترجمه به معنای تفسیر و معنای اصلی گوینده قرآن نیست اما فعلا بیائیم از لحاظ منطقی موضوع را بررسی کنیم :
.............................................
وقتی گفته می شود از بین " الف " و " ب" چیزی به نام " ج " خارج می شود ، منظور چیست ؟
1- از لابلای " الف " و از لابلای " ب " ، " ج" خارج می شود .
2- بین " الف " و " ب " موضعی است که " ج " از آنجا خارج می شود .
ببینید همین جا بین این دو مورد در معنا اختلاف فاحشی وجود دارد ...
اما سوالی دیگر :
الف = صلب .
ب= ترائب .
ج = ؟
در مورد " ج " هم اختلاف هست که آیا :
1- ج = ماء دافق ( آب جهنده )
2- ج = جنین .
(در بین مترجمین ، " خرمدل " موضوع دوم را ذکر کرده است : (و پس از رشد کامل در رحم) از میان پشت و استخوانهای سینه (ی مادر می‌گذرد و) بیرون می‌آید. )
..................................
مدعیانی که می گویند منظور " جنین " است دلیل می آورند که اگر نگاهی به کل آیات و آیات قبل و بعدی بیندازیم می بینیم که موضوع اصلی " انسان " است و قرآن ، مراحل آفرینش انسان را شرح می دهد :
مرحله اول : خروج به صورت نطفه و آب جهنده است .( خُلِقَ مِن مَّاءٍ دَافِقٍ )
مرحله دوم : خروج به صورت جنین از بین پشت و جلوی مادر است . ( يَخْرُ‌جُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَ‌ائِبِ )
مرحله سوم : خروج از قبر است . (إِنَّهُ عَلَىٰ رَ‌جْعِهِ لَقَادِرٌ‌ )
..........
به درستیکه او (خدا ) به بازگرداندنش بخوبی تواناست .
به بازگرداندن چه چیزی توانست ؟
بازگرداندن نطفه به جایگاه اولیه اش یا بازگرداندن انسان به زمین ؟
طبیعی است که آیه بازگرداندن و رجعت انسان پس از مرگ به زمین را معنا بدهد چون سخن اصلی درباره انسان است نه آب جهنده ! ...
..................................
به هر حال به نظر می رسد که این آیه هم جزء " متشابهات " باشد و معنا و منظور حقیقی آن را هم باید به صاحب قرآن واگذار کرد ...

صلب و ترائب (سوره طارق)

ويرايش توسط ya-mohsen : 05-05-2012 در ساعت 05:15 AM
ya-mohsen هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
9 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-05-2012   #4 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
heyran's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

درود.
البته ترجمه به معنای تفسیر و معنای اصلی گوینده قرآن نیست
پس معنای واقعی رو منه فارس زبان چطوری باید بفهمم ایا راهی جز ترجمه هست؟؟!! وقتی ترجمه معنای اصلی رو نمی رسونه پس خدای حکیمتان چرا حکمتش اقتضا کرده قران عربی رو برای منه فارس زبان بفرسته؟؟!! در ضمن ایا این فقط مشکل ماست ؟؟ پس چرا خود عرب زبانها هم معنی درست اونو نمی فهمند چون اگه میفهمیدند اینهمه اختلاف تفسیر وجود نداشت در ضمن پس چرا اساتید تفسیر و ترجمه که به عربی تسلط کامل دارند اینهمه در فهم ان دچار مشکلند؟؟!! در ضمن مبینیت قران چه میشود که حتی علما هم باید در تفسیرشان اینهمه اما و اگر بکنند؟؟!! یا بهتراست بگوییم معنا واضح است ولی اشکال جای دیگریه و اونهم غیر علمی بودن انست که اینها رو به دست و پا انداخته والا دلیلی ندارد که مثلا علامه ای مسلط به تفسیر قران مثل طباطبایی که تمام ایات قران رو برای هر کلمه اش کلی تفسیر میتراشند خیلی راحت از کنار این ایه گذشته و خواننده رو به تفسیر مراغی حواله میدن!!! (...)
وقتی گفته می شود از بین " الف " و " ب" چیزی به نام " ج " خارج می شود ، منظور چیست ؟
1- از لابلای " الف " و از لابلای " ب " ، " ج" خارج می شود .
2- بین " الف " و " ب " موضعی است که " ج " از آنجا خارج می شود .
ببینید همین جا بین این دو مورد در معنا اختلاف فاحشی وجود دارد
. بالاخره منظور قران کدومشه؟؟!! مگه قرار نیست برای من مخاطب مبین باشه؟؟!! البته اگه ادعای شما درست باشه در حالیکه منظورش روشنه وقتی دوچیز شی سومی بیرون میاد فرق میکنه تا بگیم از درون هر کدومشون شی سومی بیرون میاد اگه گفته بود یخرج من صلب و ترایب معنی دومی درست بود. ولی نظر اول مورد نظر قرانه مثل اینکه بگیم رود بین کوه زاگرس و دریای خلیج فارس جریان دارد!
الف = صلب .
ب= ترائب .
ج = ؟
در مورد " ج " هم اختلاف هست که آیا :
1- ج = ماء دافق ( آب جهنده )
2- ج = جنین .
(در بین مترجمین ، " خرمدل " موضوع دوم را ذکر کرده است : (و پس از رشد کامل در رحم) از میان پشت و استخوانهای سینه (ی مادر می‌گذرد و) بیرون می‌آید. )
..................................
اصلا فکر کردید چرا باید اختلاف باشد ؟؟! یا چرا مفسرین قدیمی در این مورد اختلافی نداشته اند؟؟!! چون معنایش روشن است!! همه این جنگ و جدالها برای (...)از دست بردن در معنی صلب وترایب بگیرید تا ارجاع ضمیر یخرج به دو ایه قبلش..... تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!!! بر چه اساسی باید قاعده زبانی عربی رو نادیده گرفت و یخرج را به انسان در دو ایه قبل ارجاع داد؟؟!! اگر این قاعده است پس چگونه است همه مفسران این کار را نمی کنند؟؟!! تقصیر هم ندارند مامورند ومعذور!! (...)
مدعیانی که می گویند منظور " جنین " است دلیل می آورند که اگر نگاهی به کل آیات و آیات قبل و بعدی بیندازیم می بینیم که موضوع اصلی " انسان " است و قرآن ، مراحل آفرینش انسان را شرح می دهد :
مرحله اول : خروج به صورت نطفه و آب جهنده است .( خُلِقَ مِن مَّاءٍ دَافِقٍ )
مرحله دوم : خروج به صورت جنین از بین پشت و جلوی مادر است . ( يَخْرُ‌جُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَ‌ائِبِ )
مرحله سوم : خروج از قبر است . (إِنَّهُ عَلَىٰ رَ‌جْعِهِ لَقَادِرٌ‌ )
..........
به درستیکه او (خدا ) به بازگرداندنش بخوبی تواناست .
به بازگرداندن چه چیزی توانست ؟
بازگرداندن نطفه به جایگاه اولیه اش یا بازگرداندن انسان به زمین ؟
طبیعی است که آیه بازگرداندن و رجعت انسان پس از مرگ به زمین را معنا بدهد چون سخن اصلی درباره انسان است نه آب جهنده !
خب چرا باید اینهمه راز الود سخن بگه ؟؟!! چطوری بوده که مفسران و لغت شناسان بزرگ قبلی مثل زمخشری و طبری و وو این قواعد صرف و نحوی و این معانی وتفاسیر رو نمی دونستند و لی مفسران امروزی که ریزه خواران سفره لغت شناسان ومفسرین قدیمی هستند( همون قدمایی که خودشون صرف ونحو و لغات عربی را مدون کرده اند) میان و در قواعد صرف و نحوی و معانی لغات همین قدما دست میبرند. مسلما اگر چنین قواعد صرف و نحوی( ارجاع ضمیر به دو ایه قبل) وجود میداشته در وهله اول باید مفسران قدیمی انرا می پذیرفته و بکار میگرفتند!!! پس معلومه نبوده!!
به هر حال به نظر می رسد که این آیه هم جزء " متشابهات " باشد و معنا و منظور حقیقی آن را هم باید به صاحب قرآن واگذار کرد ..
مگر نمیگویید متشابهات بوسیله محکمات رمز گشایی میشود اگر چنین است با ایات محکم باید مشکل این ایه متشابه حل بشه!! ایه محکمش چیه؟؟!! اگر قراره که منه مخاطب بفهمم پس چرا باید جوری بگه که مفهومش مشخص نباشه؟؟ اگه قراره فقط خدا بفهمه خب چرا به ما خطاب کرده و گفته؟؟!! اگه قراره امام و پیامبر بفهمش خب پس اونها باید معناشو برای ما گفته باشند!! اگه نگفتن در انجام رسالتشون خیانت کرده اند !! اگه گفته اند پس همون گفته رو مفسرین بگن دیگه چرا اینهمه شاید وباید و اما واگر !! مگه نمیگن خدا و پیامبر و امامان صاحب همه علوم هستند !؟؟ اگه خدا نگفته پیامبر هم نگفته و امام هم نگفته پس ماها چطوری باید بفهمیم؟؟!!

ويرايش توسط ya-mohsen : 05-06-2012 در ساعت 05:29 AM دليل: طعن ، خلاف قوانین
heyran آفلاين است   پاسخ با نقل قول
8 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-06-2012   #5 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
بر چه اساسی باید قاعده زبانی عربی رو نادیده گرفت و یخرج را به انسان در دو ایه قبل ارجاع داد؟؟!! ...
به " انه علی رجعه لقادر " دقت کنید ...
این "رجعت" به " سه " آیه قبل یعنی "انسان" برگشت داده شده است ...
" یخرج " هم می تواند به دو آیه قبل یعنی " انسان " ارجاع داده شود ...
و مشکلی هم به نظرم نمی رسد ...
ضمنا قواعد زبان عربی را آقای " خرمدل " که ترجمه مربوطه را ارائه کرده اند ، خوب می دانند ...
و ما هم در اینجا احتمالات گوناگون را بررسی کردیم و این مورد هم یکی از احتمالات در نظر گرفته شده است ...
.................................................. ........................

صلب و ترائب (سوره طارق)

ويرايش توسط ya-mohsen : 06-02-2012 در ساعت 02:39 AM دليل: انتقال به تاپیک جدید و قراردادن در دو قسمت
ya-mohsen هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 05-07-2012   #6 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
heyran's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

" یخرج " هم می تواند به دو آیه قبل یعنی " انسان " ارجاع داده شود ...
و مشکلی هم به نظرم نمی رسد ..
بار کج به منزل نمیرسه!! دو حالت وجود داره1-براساس قاعده زبان عرب ضمیر به جمله قبل ربط داده میشود2- هم میشود ضمیر را به جمله قبل و هم بدو جمله قبل ترش ارجاع داده شود. در مورد حالت اول: اگر چنین قاعده ای باشد مثل دو دو تا چهار تاست که در هیچ شریطی نباید این قاعده بهم ریخته شود!! یعنی طباطبایی و مکارم وووو یک چیز بگویند خرمدل چیز دیگر!!حالت دوم: اگر اینگونه باشد که میشود قاراشمیش!! باعث خواهد شد جمله نامفهوم یا چند پهلو بشه و هیچکس هم نخواهد فهمید مفهوم واقعی چیست؟؟!!
ضمنا قواعد زبان عربی را آقای " خرمدل " که ترجمه مربوطه را ارائه کرده اند ، خوب می دانند ..
این چه قواعدیست که اقای خرمدل میداند ولی مکارم و علامه طباطبایی که سرامد مفسران شیعه در عصر حاضر و سایر مفسرین شیعه و سنی قدیم این قواعد را نمیدانند!!؟؟ یا بفرمایید انگار عربی قاعده نداره هر کی به کیه!! و اما سوال مهم که انتظار دارم حتما به ان جواب دهی: شما معتقدی جناب خرمدل سنی بر قواعد عربی مسلط است ایا حاضری استفاده جناب خرمدل در مورد ایه وضو و ایات ولایت ووو رو هم بپذیری؟؟!!
و ما هم در اینجا احتمالات گوناگون را بررسی کردیم و این مورد هم یکی از احتمالات در نظر گرفته شده است ..
. وجود احتمال یعنی غیر فصیح و مبین بودن ایه!! اذا جا الاحتمال بطل الاستدلال!! اما در مورد ترجمه جناب خرمدل که میگه جنین انسان بین کمر و سینه بیرون میاد اولا ترایب رو اکثر لغت شناسان میگن محل قرار گرفتنه گردنبند زن خب جنین انسان تا نزدیک گردن زن جا میگیره؟؟ این چه کتاب مبینی است اینهمه مفسرا بیچاره تلاش میکنند نمی توانند معنا ومفهومش رو درک کنند؟؟! در ضمن به بسیاری از مطالب پست قبلی جواب ندادی مثلا:
مگر نمیگویید متشابهات بوسیله محکمات رمز گشایی میشود اگر چنین است با ایات محکم باید مشکل این ایه متشابه حل بشه!! ایه محکمش چیه؟؟!! اگر قراره که منه مخاطب بفهمم پس چرا باید جوری بگه که مفهومش مشخص نباشه؟؟ اگه قراره فقط خدا بفهمه خب چرا به ما خطاب کرده و گفته؟؟!! اگه قراره امام و پیامبر بفهمش خب پس اونها باید معناشو برای ما گفته باشند!! اگه نگفتن در انجام رسالتشون خیانت کرده اند !! اگه گفته اند پس همون گفته رو مفسرین بگن دیگه چرا اینهمه شاید وباید و اما واگر !! مگه نمیگن خدا و پیامبر و امامان صاحب همه علوم هستند !؟؟ اگه خدا نگفته پیامبر هم نگفته و امام هم نگفته پس ماها چطوری باید بفهمیم؟؟!!
خب چرا باید اینهمه راز الود سخن بگه ؟؟!! چطوری بوده که مفسران و لغت شناسان بزرگ قبلی مثل زمخشری و طبری و وو این قواعد صرف و نحوی و این معانی وتفاسیر رو نمی دونستند و لی مفسران امروزی که ریزه خواران سفره لغت شناسان ومفسرین قدیمی هستند( همون قدمایی که خودشون صرف ونحو و لغات عربی را مدون کرده اند) میان و در قواعد صرف و نحوی و معانی لغات همین قدما دست میبرند. مسلما اگر چنین قواعد صرف و نحوی( ارجاع ضمیر به دو ایه قبل) وجود میداشته در وهله اول باید مفسران قدیمی انرا می پذیرفته و بکار میگرفتند!!! پس معلومه نبوده!!
پس معنای واقعی رو منه فارس زبان چطوری باید بفهمم ایا راهی جز ترجمه هست؟؟!! وقتی ترجمه معنای اصلی رو نمی رسونه پس خدای حکیمتان چرا حکمتش اقتضا کرده قران عربی رو برای منه فارس زبان بفرسته؟؟!! در ضمن ایا این فقط مشکل ماست ؟؟ پس چرا خود عرب زبانها هم معنی درست اونو نمی فهمند چون اگه میفهمیدند اینهمه اختلاف تفسیر وجود نداشت در ضمن پس چرا اساتید تفسیر و ترجمه که به عربی تسلط کامل دارند اینهمه در فهم ان دچار مشکلند؟؟!! در ضمن مبینیت قران چه میشود که حتی علما هم باید در تفسیرشان اینهمه اما و اگر بکنند؟؟!! یا بهتراست بگوییم معنا واضح است ولی اشکال جای دیگریه و اونهم غیر علمی بودن انست که اینها رو به دست و پا انداخته والا دلیلی ندارد که مثلا علامه ای مسلط به تفسیر قران مثل طباطبایی که تمام ایات قران رو برای هر کلمه اش کلی تفسیر میتراشند خیلی راحت از کنار این ایه گذشته و خواننده رو به تفسیر مراغی حواله میدن!!! (...)
heyran آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-07-2012   #7 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض اثبات آسمانی بودن قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
بار کج به منزل نمیرسه!! دو حالت وجود داره1-براساس قاعده زبان عرب ضمیر به جمله قبل ربط داده میشود2- هم میشود ضمیر را به جمله قبل و هم بدو جمله قبل ترش ارجاع داده شود. در مورد حالت اول: اگر چنین قاعده ای باشد مثل دو دو تا چهار تاست که در هیچ شریطی نباید این قاعده بهم ریخته شود!! یعنی طباطبایی و مکارم وووو یک چیز بگویند خرمدل چیز دیگر!!حالت دوم: اگر اینگونه باشد که میشود قاراشمیش!! باعث خواهد شد جمله نامفهوم یا چند پهلو بشه و هیچکس هم نخواهد فهمید مفهوم واقعی چیست؟؟!! این چه قواعدیست که اقای خرمدل میداند ولی مکارم و علامه طباطبایی که سرامد مفسران شیعه در عصر حاضر و سایر مفسرین شیعه و سنی قدیم این قواعد را نمیدانند!!؟؟ یا بفرمایید انگار عربی قاعده نداره هر کی به کیه!!
من ترجمه " خرمدل " را در کنار ترجمه های دیگر یعنی "فولادوند" ، "مکارم "و "خرمشاهی" قرار دادم .
یعنی اگر قرار است موضوعی بررسی شود همه نظرات باید ارائه شوند و من هم حامی فرد خاصی نیستم ...
ضمنا ترجمه آقای خرمدل از نظر قواعد عربی مشکلی ندارد ...
قبلا گفتم که گاه یک آیه به سه آیه قبل بر می گردد و هیچ اشکالی هم ندارد و آنوقت شما برگشت به دو آیه قبل را اشکال می گیرید ؟
حتی به عنوان مثال در " انه علی رجعه لقادر " : بدرستیکه " او " بر بازگرداندنش به خوبی تواناست ".
این " او " کیست ؟
شما در سوره بگردید و ببینید که این " او " به کدام آیه برمی گردد ...
آیا به خدا برمی گردد ؟
در ترجمه " خدا " آمده است ...
اما چرا خدا در آیات قبلی ذکر نشده است ؟
دقت کردید ؟ ...
پس بپذیرید که زبان گویش قرآن زبان خاصی است ...
قرآن هم در اصل باید توسط صاحب اصلی اش بیان شود تا اختلافی نباشد و این مسئله برمی گردد به امر ولایت و غیبت و مسائل مربوط به آن ...
نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
و اما سوال مهم که انتظار دارم حتما به ان جواب دهی: شما معتقدی جناب خرمدل سنی بر قواعد عربی مسلط است ایا حاضری استفاده جناب خرمدل در مورد ایه وضو و ایات ولایت ووو رو هم بپذیری؟؟!! .
ما در معارف قرآنی و ترجمه و معنا و نظایر این ها تحقیق می کنیم ...
یعنی اگر سخن امام (ع) که مفسر حقیقی قرآن است بر ما ثابت شد دیگر موضوع تمام شده است و مطیع سخن امام (ع) هستیم و اگر سخن امام (ع) نبود و یا بر ما ثابت نشد ، تفسیر به رای نمی کنیم و آن را به ایشان واگذار می کنیم ...
اما همواره در جستجوی حقیقت آیات قرآن هستیم و نظرات مختلف را می شنویم ...
ضمنا اگر بحث درباره آیه "وضو "و "ولایت " باشد آنجا هم همه نظرات را می گذاریم تا بررسی شوند ...
نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
... اما در مورد ترجمه جناب خرمدل که میگه جنین انسان بین کمر و سینه بیرون میاد اولا ترایب رو اکثر لغت شناسان میگن محل قرار گرفتنه گردنبند زن خب جنین انسان تا نزدیک گردن زن جا میگیره؟؟ ...
"ترائب" را به "استخوان سینه " ترجمه کرده اند . ( جالب است که اینجا هم اختلاف است ! )
آنچه منظور آقای خرمدل است می تواند این باشد که "جنین" از یک محوطه محصور در استخوان به این دنیا می آید همانطور که مردگان از منطقه محصور در خاک و سنگ دوباره به دنیا رجعت داده می شوند ...
در آیه ای دیگر از قرآن هم هست که فردی استخوان پوسیده ای را خرد کرد و گفت خدا چگونه این استخوان های پوسیده را زنده خواهد کرد و قرآن پاسخ می دهد همانگونه که برای بار اول آن را آفرید ...
..........................................
در پایان هم اینکه چرا گاهی اوقات به همه مطالب پاسخ نمی دهم به چند دلیل است :
1- من مسئول پاسخگوئی به همه سوالات نیستم ...
2- شما یک سوال بپرسید تا با دقت بر روی آن متمرکز شویم ...
3- جای پاسخ به بعضی از سوالات این " تاپیک " نیست ...
4- در بعضی از موارد صلاح نمی بینم که در تالارهای عمومی در آن زمینه ها سخنی بگویم ...
5- بعضی از موارد را هم یادداشت می کنم و در جستجوی پاسخشان هستم ...
.............................................
اما به طور مختصر :
در مورد آیات محکم و متشابه ،به نظر می رسد که شما نظریه علامه طباطبائی را بیان می کنید اما نپرسیدید که آیا من هم نظرم و تعریفم در مورد آیات محکم و متشابه همان نظر ایشان است یا نه ...
شاید من نظری متفاوت دارم ...
در مورد زبان قرآن و فهم قرآن هم همینطور ...
( الان هم مشغول خواندن کتابی در مورد علامه طباطبائی هستم و مواردی هست که با آن موافق هستم و در مواردی هم هست که آن مطالب را نقد می کنم ... )
ائمه (ع) هم هیچ خیانتی نکردند ، اما مگر گذاشتند که آنان نزد ما بمانند ؟
وقتی گفته شده قرآن معجزه است باید دید که کدام قرآن منظور بوده است ...
آیا قرآن جدای از صاحب قرآن منظور است یا قرآن در دست صاحب قرآن منظور بوده است ...
عصای موسی چه طور ؟
اگر عصای موسی (ع) را بدزدیم با آن می شود دریا را شکافت یا حضرت موسی (ع) هم حتما باید باشد ؟
"کتاب مبین "هم باید همراه با " امام مبین" باشد تا هدایتش تضمین شود ( حدیث ثقلین ) ...
این برمی گردد به شناخت امام عصر (عج) ...

صلب و ترائب (سوره طارق)

ويرايش توسط ya-mohsen : 05-25-2012 در ساعت 02:25 PM
ya-mohsen هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 05-26-2012   #8 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
heyran's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

من ترجمه " خرمدل " را در کنار ترجمه های دیگر یعنی "فولادوند" ، "مکارم "و "خرمشاهی" قرار دادم .
یعنی اگر قرار است موضوعی بررسی شود همه نظرات باید ارائه شوند و من هم حامی فرد خاصی نیستم
.. من تو این مدت به تفاسیر و ترجمه های مختلف و سایت های مختلف سر زدم مثل تفسیر علامه مکارم جلالین قطب وووو ولی نمیدانم چرا هیچکدام ترجمه و تفسیر خرمدل رو قبول ندارند سایتی هست که تجزیه و ترکیب تمام ایات قران رو داره انجا هم یخرج رو به ما دافق ربط داده و یخرج رو صفت ما دافق دونسته من میگم اگه عربی قاعده معینی داره نباید خرمدل یه چیز بگه و دیگران چیز دیگه!! یعنی صرف و نحو عربی اینهمه هر دمبیله؟؟!! والا چی بگم!! یعنی اینهمه مفسر و مترجم مسلط به عربی مثل طباطبایی و طالقانی و زمخشری و رازی ووو اینها نمیدونستند و خرمدل میدونه؟؟!! در ضمن اگه قران مبینه چرا باید اینهمه حرف و حدیث در موردش باشه !!؟؟ حال فرض بگیریم نظر خرمدل درست باشه یعنی ایه گفته جنین انسان بین دنده های سینه و پشت زن بیرون میاد! ایا این ادعا درسته؟؟!! من اناتومی انسان رو تو سایتهای مختلف دیدم و بررسی کردم ولی به چنین نتیجه ای نرسیدم!! خب به این ترتیب بر اساس ادعای قران جنین بین کمر و سینه زن قرار داره خب بین یعنی چه؟؟!! یعنی اگه سینه و دنده ها رو در نظر بگیریم و کمر رو جنین باید در وسط ایندو باشد در حالیکه جنین انسان حتی در مراحل پایانی زندگیش در رحم هم بین سینه و کمر نیست خیلی خوشبینانه نگاه کنیم قسمت تحتانی جنین تقریبا مماس دنده ها هست حال با این اوصاف نمیدانم چگونه میتوان ادعا کرد جنین بین سینه و کمر زن قرار داره؟؟!!
heyran آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-26-2012   #9 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض اثبات آسمانی بودن قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
.. من تو این مدت به تفاسیر و ترجمه های مختلف و سایت های مختلف سر زدم مثل تفسیر علامه مکارم جلالین قطب وووو ولی نمیدانم چرا هیچکدام ترجمه و تفسیر خرمدل رو قبول ندارند سایتی هست که تجزیه و ترکیب تمام ایات قران رو داره انجا هم یخرج رو به ما دافق ربط داده و یخرج رو صفت ما دافق دونسته من میگم اگه عربی قاعده معینی داره نباید خرمدل یه چیز بگه و دیگران چیز دیگه!! یعنی صرف و نحو عربی اینهمه هر دمبیله؟؟!! والا چی بگم!! یعنی اینهمه مفسر و مترجم مسلط به عربی مثل طباطبایی و طالقانی و زمخشری و رازی ووو اینها نمیدونستند و خرمدل میدونه؟؟!! در ضمن اگه قران مبینه چرا باید اینهمه حرف و حدیث در موردش باشه !!؟؟ حال فرض بگیریم نظر خرمدل درست باشه یعنی ایه گفته جنین انسان بین دنده های سینه و پشت زن بیرون میاد! ایا این ادعا درسته؟؟!! من اناتومی انسان رو تو سایتهای مختلف دیدم و بررسی کردم ولی به چنین نتیجه ای نرسیدم!! خب به این ترتیب بر اساس ادعای قران جنین بین کمر و سینه زن قرار داره خب بین یعنی چه؟؟!! یعنی اگه سینه و دنده ها رو در نظر بگیریم و کمر رو جنین باید در وسط ایندو باشد در حالیکه جنین انسان حتی در مراحل پایانی زندگیش در رحم هم بین سینه و کمر نیست خیلی خوشبینانه نگاه کنیم قسمت تحتانی جنین تقریبا مماس دنده ها هست حال با این اوصاف نمیدانم چگونه میتوان ادعا کرد جنین بین سینه و کمر زن قرار داره؟؟!!
ببینید گروه های مختلف عقاید مختلفی دارند ...
شما مثلا اگر از یک سایت مربوط به اهل تسنن درباره امامت و ولایت سوالی بکنید نباید انتظار داشته باشید که عقاید شیعیان را از آنجا تحویل بگیرید و یا مثلا اگر از سایتی سوال کردید که آیا اسلام به زندگی های گذشته معتقد است یا نیست ، آن سایت بر مبنای عقاید خودش پاسخ شما را می دهد ...
این یعنی اینکه در مورد بسیاری از امور قرآنی اختلاف نظر وجود دارد ...
" قدمت " ، " شهرت " و " کثرت " هم لزوما نمی تواند نشانگر " حقیقت " باشد ...
ممکن است عده بسیاری از علماء بگویند منظور از فلان آیه ، فلان معناست اما در اصل چنین نباشد ...
در همان سوره " طارق " اگر دقت کنید از ابتدا می گوید :
" وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ " سوگند به آسمان و طارق ...
اگر معنای " طارق " را شما از همه مفسرین و مترجمین بپرسید به نتیجه واحدی نمی رسید ...
از " ستاره شبگرد " هست تا " کوبنده شب " و ...
جالب اینجاست که خود قرآن می گوید :
"وَ مَا أَدْرَ‌اكَ مَا الطَّارِ‌قُ " و تو چه می دانی که "طارق" چیست ؟
بعد هم آمده است که :
"النَّجْمُ الثَّاقِبُ " ستاره ثاقب است ...
در همین مورد " نجم ثاقب " هم ترجمه و تفسیر متفاوت است ...
در روایت هست که " نجم ثاقب " امام عصر (عج) است و " میرزا حسین نوری طبرسی " کتاب مفصلی در این زمینه نوشته است اما علامه طباطبائی در تفسیرش حتی اشاره ای به این روایت هم نکرده است چون مبنای تفسیر علامه ، تفسیر قرآن با قرآن است ...
ولی حقیقت امر کدام است ؟
چه کسی معنای حقیقی و منظور حقیقی قرآن را درست تشخیص می دهد ؟
مسئله همینجاست ...
اما در مورد آناتومی بدن انسان ... من هم واحدهای " آناتومی " را در دانشگاه سپری کرده ام و می دانم که مکان جنین بین دنده ها نیست اما آنچه آقای خرمدل و بعضی دیگر منظورشان بوده است این است که بدن انسان همچون صندوقی است که توسط استخوان ها احاطه شده است و خروج جنین از بدن انسان را شبیه خروج انسان ها از قبر دانسته اند ...
.................................................
به طور کلی همانطور که قبلا هم گفته ام من حامی نظریه خاصی نیستم چه آقای خرمدل و چه دیگرانی نظیر او ...
.................................................. .
در مورد قرآن "مبین " هم که بیان داشتید ، باید جداگانه گفتگو کنیم ...
باید ببینیم که آیا فقط قرآن "مبین" هست یا امام "مبین "هم باید باشد ...
با خصم "مبین "چه باید کرد ؟ عدو " مبین " چه طور ؟ ...
آیا با وجود این دشمنان قسم خورده و " مبین " می توان نور هدایت قرآن " مبین " را دریافت کرد و چه کار باید کرد تا دچار " ضلال " و گمراهی " مبین " نشویم ...
سخن در این زمینه مفصل است و اینکه قرآن برای هدایت چه کسانی نازل شده است در جای خودش باید گفتگو شود ...

ويرايش توسط ya-mohsen : 05-26-2012 در ساعت 01:39 PM
ya-mohsen هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-27-2012   #10 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
heyran's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

ببینید گروه های مختلف عقاید مختلفی دارند ...
شما مثلا اگر از یک سایت مربوط به اهل تسنن درباره امامت و ولایت سوالی بکنید نباید انتظار داشته باشید که عقاید شیعیان را از آنجا تحویل بگیرید و یا مثلا اگر از سایتی سوال کردید که آیا اسلام به زندگی های گذشته معتقد است یا نیست ، آن سایت بر مبنای عقاید خودش پاسخ شما را می دهد ...
این یعنی اینکه در مورد بسیاری از امور قرآنی اختلاف نظر وجود دارد .
اولا بحث من سر موضوعاتی مثل امامت یا خدا معاد جسمانی و روحانی نیست برداشتهای مختلف گرو های مختلف در مورد مسایل اینچنینی فرق دارد تا در مورد قواعد دستور زبان!!( هر چند همان اختلاف ها هم که گروه های مختلف با ایات قران نظر خود را تایید میکنند نشان میدهد قران کتاب مبینی نیست چون هر گروه و فرقه ای میتواند از ایات قران برداشت خود را بکند کتاب مبین که نباید هزار پهلو باشد!! یعنی قران مثلا ایه ای دارد که 50 مفهوم از ان میتوان برداشت کرد و همه اش هم میتواند درست باشد ایا این ایه مبین است ؟؟!! مسلما خیر!! ) وقتی میگوییم دستور زبان عربی میگوید مثلا اگر فاعل مونث بود باید فعلش هم مونث باشد این دیگر مسیله 2+2=4 میباشد !! اینجا دیگه سنی و شیعه ووو ندارد در این مورد من به هر کتابی و سایتی مربوط شیعه یا سنی مراجعه کنم جواب باید یکسان باشد!!! یا اینکه باید بپذیریم زبان عربی با انکه ادعا میشود کاملترین ترین است قاعده درست وحسابی نداره و هر کسی میتونه برای تایید عقیدش قاعده خاص دستوری عربی درست کنه!!
ممکن است عده بسیاری از علماء بگویند منظور از فلان آیه ، فلان معناست اما در اصل چنین نباشد ...
خب همین موضوع میدانی چه پیامدهایی برای کسانیکه مومن به این هستند به همراه دارد؟؟!! یعنی ما که نمی فهمیم علمایمان هم که باید بفهمند ممکنه اشتباه کرده باشند و ما هم که حرف انها را عمل میکنیم مثل انها راه را اشتباه خواهیم رفت انوقت این چه کتاب هدایتگر مبینی است؟؟!!
در همان سوره " طارق " اگر دقت کنید از ابتدا می گوید :
" وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ " سوگند به آسمان و طارق ...
اگر معنای " طارق " را شما از همه مفسرین و مترجمین بپرسید به نتیجه واحدی نمی رسید ...
از " ستاره شبگرد " هست تا " کوبنده شب " و ...
جالب اینجاست که خود قرآن می گوید :
"وَ مَا أَدْرَ‌اكَ مَا الطَّارِ‌قُ " و تو چه می دانی که "طارق" چیست ؟
بعد هم آمده است که :
"النَّجْمُ الثَّاقِبُ " ستاره ثاقب است ...
در همین مورد " نجم ثاقب " هم ترجمه و تفسیر متفاوت است ...
در روایت هست که " نجم ثاقب " امام عصر (عج) است و " میرزا حسین نوری طبرسی " کتاب مفصلی در این زمینه نوشته است اما علامه طباطبائی در تفسیرش حتی اشاره ای به این روایت هم نکرده است چون مبنای تفسیر علامه ، تفسیر قرآن با قرآن است ...
ولی حقیقت امر کدام است ؟
چه کسی معنای حقیقی و منظور حقیقی قرآن را درست تشخیص می دهد ؟
مسئله همینجاست ...
افرین بر شما که خودت هم به زبان بی زبانی میفرمایی قران مبین نیست!! دوست عزیز قران نگفته من به کمک امام و مفسر ووو مبین هستم گفته من به خودی خود مبینم و نیاز به مفسر و امام ووو غیره ندارم!! اینهمه میگید امام باید بفهمه و بگه خب مگه یازده تاش رو نداشتیم مگه قرار نبوده قران رو بقول شما بفهمند و به ما نفهمها هم بگن خب از همین امامان تفسیر و مفهوم بیارین قال قضیه رو بکنید دیگه پس اینهمه مفسر و متکلم برای چیه مگه نمی گید علم لدنی دارند پس چه جوریه همین مفسرین بزرگوار شیعه هم دیده ام که نظر امام رو مثلا میارن بعد در توضیحاتی که از خودشون یا دیگران میدن به نوعی حدیث امام و گفته اش رو رد میکنند مثلا جالبه مکارم شیرازی در تفسیر همین طارق حدیثی اورده که امام گفته این طارق همون ستاره مشتریه(اگه اشتباه نکنم) که تو اسمون هفتم است. ولی پشت سرش شروع کرده به نظر دادن و به نوعی باطل کردن نظر امام!! هم میگویند معصوم علم لدنی دارد و حرف اول و اخر را میزند هم به خودشان اجازه میدهند حرف امامشان را زیر سوال برده و رد کنند!! ببین دوست عزیز قران مبین نیست یازده امام هم امد ند و مبینش نکردند ان اخرینش هم مثل بقیه مشت نمونه خرواره!!
اما در مورد آناتومی بدن انسان ... من هم واحدهای " آناتومی " را در دانشگاه سپری کرده ام و می دانم که مکان جنین بین دنده ها نیست
این دیگه خیلی زشته ادم بدونی چیزی غلطه و ازش دفاع هم بکنه!!
اما آنچه آقای خرمدل و بعضی دیگر منظورشان بوده است این است که بدن انسان همچون صندوقی است که توسط استخوان ها احاطه شده است و خروج جنین از بدن انسان را شبیه خروج انسان ها از قبر دانسته اند ...
خرمدل تفسیر میکنند و شما هم تفسیر تفسیر ایشان میکنید!! انوقت کجا خرمدل منظورش این بوده که بدن صندوق ووو اینهم تفسیر خرمدل کجاش حرف شما رو زده؟؟!
متن آيه : ‏
‏ يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ ‏

‏ترجمه : ‏
‏( و پس از رشد كامل در رحم ) از ميان پشت و استخوانهاي سينه ( مادر مي‌گذرد و ) بيرون مي‌آيد .‏

‏توضيحات : ‏
‏« الصُّلْبِ » : استخوان پشت . ستون فقرات . « التَّرَآئِبِ » : جمع تَريبَة ، استخوانهاي سينه . فاعل فعل « يَخْرُجُ » ضمير مستتر ( هو ) است كه به ( انسان ) در آيه 5 همين سوره برمي‌گردد . دو قطب جنين رشد يافته انسان در هفته‌هاي آخر جنيني مابين جناغ و دنده‌هاي تحتاني سينه مادر و ستون فقرات پشت مادر قرار داشته و از آنجا حركت در مسير كانال زايماني را در موعد مقرر آغاز مي‌كند . ضمير ( ه ) در « رجعه » نيز به انسان برمي‌گردد . . . اين آيات مسير زندگي انسان را از بدو انعقاد نطفه تا رستاخيز مرور مي‌كنند .‏
دوست عزیز وقتی مطلبی مینویسید مواظب نوشتارتان باشید چون مردمی که می ایند و میخوانند عقل دارند و میفهمند انوقت در مورد شما به عنوان مدافع قران و حتی قران فکر هایی خواهند کرد!! خرمدل دقیقا میگه جنین انسان بین دنده های پایینی سینه زن و ستون فقراتش قرار داره که شما هم اقرار دارید اشتباه است انوقت برای دفاع تهمتی هم به خرمدل میزنی که منظورش این بوده که بدن انسان صندوق وو !!! نتیجه: نه اب جهنده و نه جنین انسان هیچکدم بین صلب و ترایب نیست و ازبیخ غلط اندر غلط است!! بدرود
heyran آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-27-2012   #11 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها

...
دوست عزیز وقتی مطلبی مینویسید مواظب نوشتارتان باشید چون مردمی که می ایند و میخوانند عقل دارند و میفهمند انوقت در مورد شما به عنوان مدافع قران و حتی قران فکر هایی خواهند کرد!! خرمدل دقیقا میگه جنین انسان بین دنده های پایینی سینه زن و ستون فقراتش قرار داره که شما هم اقرار دارید اشتباه است انوقت برای دفاع تهمتی هم به خرمدل میزنی که منظورش این بوده که بدن انسان صندوق وو !!! نتیجه: نه اب جهنده و نه جنین انسان هیچکدم بین صلب و ترایب نیست و ازبیخ غلط اندر غلط است!! بدرود
کجا آقای خرمدل گفته جنین" دقیقا " در آنجا قرار دارد ؟
یک بچه هم می داند که جنین" دقیقا "در بین دنده های پائینی سینه زن و ستون فقرات قرار ندارد ( زن حامله را دیده اید ؟ ) بعد شما می گوئید که آقای خرمدل این موضوع را نمی دانسته است و چنین ادعائی کرده است ؟!
از نظر آقای خرمدل و دیگران ( به این دیگران هم دقت کنید چون فقط ایشان چنین نظری ندارند ) بدن انسان به یک محفظه تشبیه شده است که جلو و عقبش استخوانی است و جنین از بین این محفظه یعنی از بدن مادر خارج می شود ...
ضمنا چند بار گفتم که من حامی فرد خاص و مترجم خاصی نیستم و نظریه ایشان را در بین نظریات دیگران به عنوان یک محقق بررسی کرده ام ...
...................................
درباره آن روایت که "نجم ثاقب" را "سیاره مشتری "دانسته است و مطالب دیگرتان هم در جای خود می توان بحث کرد .
در روایات مطالب زیادی هست که در بسیاری از موارد ضد و نقیض هم هستند و شناخت حدیث هم امر مشکلی است و اینکه راویان چه کسانی هستند بسیار مهم است ( سخن راوی را نباید با سخن امام (ع) یکی دانست ) ...
......................
ضمنا شما مکررا می گوئید که قرآن گفته است من " مبین " هستم . اما قرآن برای چه کسانی " مبین " است ؟ آیا برای کسی که "خصیم مبین " شده است و "عدو مبین " بر وجودش تسلط دارد هدایتگر است ؟ "مبین" که فقط یک "مبین" نیست ...
اگر قرآن بیان داشته خدا " رحمن " و " رحیم " است آیا فقط باید همین چند کلمه را دید و بعد قضاوت عجولانه کرد یا باید کل قرآن را بررسی کرد و بعد نظر داد ...
آیا قرآن بیان نداشته که خدا نسبت به چه کسانی " رحیم " است ؟ البته که بیان کرده اما در آیات دیگری آن را بیان کرده است ...
یعنی همه چیز شرط و شروط دارد ، حتی گفتن لااله الاالله هم به شرطها و شروطها مقبول است و نه بدون شرط و شروط ...
بعد شما می گوئید که قرآن چون گفته است " مبین " است پس در دست یزید و معاویه هم که باشد باید نورش وجود آنان را فرابگیرد و به آن ها یقین بدهد و هدایتشان کند ...
که اصلا چنین نیست و قرآن چنین ادعائی نکرده است بلکه فرموده است که تنها کسانی را که خدا بخواهد هدایت خواهد کرد ...

ويرايش توسط ya-mohsen : 05-27-2012 در ساعت 02:31 AM
ya-mohsen هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-27-2012   #12 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
heyran's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

کجا آقای خرمدل گفته جنین" دقیقا " در آنجا قرار دارد ؟
درسته من اشتباه کردم و پوزش میخوام گفته دو قطب جنین ! اما بالاخره دو قطب جنین رو بین جناغ و دنده های تحتانی و کمر قرار داده . که باز هم غلط است!!
ز نظر آقای خرمدل و دیگران ( به این دیگران هم دقت کنید چون فقط ایشان چنین نظری ندارند ) بدن انسان به یک محفظه تشبیه شده است که جلو و عقبش استخوانی است و جنین از بین این محفظه یعنی از بدن مادر خارج می شود ..
خب این تشبیه رو اگه بپذیریم معنایش این است که ما صندوقی داریم که یکطرفش کمر و طرف دیگرش سینه است و محدوده ایندو میشود درون صندوق خب حالا چطوری جنین رو تو این صندوق میبینید؟؟
ضمنا چند بار گفتم که من حامی فرد خاص و مترجم خاصی نیستم و نظریه ایشان را در بین نظریات دیگران به عنوان یک محقق بررسی کرده ام ...
...................................
خب نظر خرمدل رو قبول داری دیگه !! نداری؟؟ تکلیف ما رو روشن کن من که نظر خرمدل رو قبول ندارم میمونی شما اگه قبول داری که باید درستبش رو ثابت کنی اگه نداری که دلیلی برای بحث در این مورد نیست!! هم میخوای با نظر خرمدل حریفت رو شکست بدی و از این بن بست ایه در بیای هم میگی من طرفدار کسی نیستم بالاخره قبول داری یا نه ؟؟ اگه قبول نداری که هیچ پس بحث لازم نیست اگه قبول داری پس ثابت کن درست میگه!
در روایات مطالب زیادی هست که در بسیاری از موارد ضد و نقیض هم هستند و شناخت حدیث هم امر مشکلی است و اینکه راویان چه کسانی هستند بسیار مهم است ( سخن راوی را نباید با سخن امام (ع) یکی دانست ) ..
هم میگویید روایات ضد ونقیض دارند و هم هر جا لازم شد از انها استفاده میشه پس این علما تو این هزار سال چکار میکرده اند خب اگر روایاتی ضعیفه بذارند کنار خیال همه رو راحت کنند پس تو این حوزه ها چه کار مفیدی انجام میشه؟؟ موشک که نمی سازند کارشون همینه دیگه !! یا بهتره بگی خودشون هم نمیدونند کدومش راست یا دروغه؟؟ یا از انها استفاده ابزاری میکنند؟؟!! همش میگید متناقضه ووو مگه چند کتاب حدیثی داریم که تو این هزار سال وقت نشد احادیث درست رو مشخص کنند اصلا بگید ببینم اصلا کاری هم شده یا میخوان بکنند خسته شدم از این توجیحات ابکی!
بعد شما می گوئید که قرآن چون گفته است " مبین " است پس در دست یزید و معاویه هم که باشد باید نورش وجود آنان را فرابگیرد و به آن ها یقین بدهد و هدایتشان کند ...
که اصلا چنین نیست و قرآن چنین ادعائی نکرده است بلکه فرموده است که تنها کسانی را که خدا بخواهد هدایت خواهد کرد ...
تو دست معاویه و یزید ووو مبین نیست تو دست شما و علامه ها و مفسرین و مترجمین ومتکلمین ووو که باید مبین باشه پس چرا نیست و اینهمه اما و اگر و شاید باید و الله اعلم برای چیه؟؟!! یعنی قران اومده مومن و پرهیزکار رو هدایت کنه خیلی زحمت کشیده هنر کرده اینها که خودشون مومن هستند و پرهیزکار اگه میخواست هنر کنه باید کافران رو هدایت میکرد!!
heyran آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-28-2012   #13 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض اثبات آسمانی بودن قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
درسته من اشتباه کردم و پوزش میخوام گفته دو قطب جنین ! اما بالاخره دو قطب جنین رو بین جناغ و دنده های تحتانی و کمر قرار داده . که باز هم غلط است!!خب این تشبیه رو اگه بپذیریم معنایش این است که ما صندوقی داریم که یکطرفش کمر و طرف دیگرش سینه است و محدوده ایندو میشود درون صندوق خب حالا چطوری جنین رو تو این صندوق میبینید؟؟
شما یک "تشبیه " را زیر ذره بین گذاشته اید و بیش ازحد موضوع را " دقیق " در نظر می گیرید ، مثل این است که ما به "جمجمه" بگوئیم " کاسه سر " و بعد شما ایراد بگیرد که نباید به "جمجمه" ، "کاسه سر "گفته شود ، چون "کاسه سر " دو سوراخ برای چشم ها دارد و ته اش باز است و سرش بسته است و هیچ کاسه ای این شکلی نیست!
مسئله اصلا بر سر موقعیت "دقیق" جنین و قطب جنین و این حرف ها نیست . "تشبیه" است ...
بدن هیچ انسانی هم یک محوطه کاملا احاطه شده با استخوان نیست ...
اما همان خدائی که انسان را از محفظه ای خارج کرده است که با استخوان ها احاطه شده است همان خدا هم می تواند انسان را دوباره از قبرها برانگیزد ...
در این اتاقی که من الان نشسته ام دو لامپ روی سقف آویزان هستند که من از بین آن ها عبور می کنم و از در خارج می شوم . اما یک نفر ایراد می گیرد که نخیر نباید بگوئی از بین لامپ ها عبور کردی چون آن ها به موازات تو نیستند و بالاتر هستند !...
نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
خب نظر خرمدل رو قبول داری دیگه !! نداری؟؟ تکلیف ما رو روشن کن من که نظر خرمدل رو قبول ندارم میمونی شما اگه قبول داری که باید درستبش رو ثابت کنی اگه نداری که دلیلی برای بحث در این مورد نیست!! هم میخوای با نظر خرمدل حریفت رو شکست بدی و از این بن بست ایه در بیای هم میگی من طرفدار کسی نیستم بالاخره قبول داری یا نه ؟؟ اگه قبول نداری که هیچ پس بحث لازم نیست اگه قبول داری پس ثابت کن درست میگه!
اینجا یک سری ترجمه هائی مطرح شد و من هم یک ترجمه "دگراندیشانه" به آن اضافه کردم ...
از نظر من هم همه این ترجمه ها فقط و فقط ترجمه های همان مترجمین هستند و به تفسیر حقیقی قرآن هم ارتباطی ندارند ...
نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
هم میگویید روایات ضد ونقیض دارند و هم هر جا لازم شد از انها استفاده میشه پس این علما تو این هزار سال چکار میکرده اند خب اگر روایاتی ضعیفه بذارند کنار خیال همه رو راحت کنند پس تو این حوزه ها چه کار مفیدی انجام میشه؟؟ موشک که نمی سازند کارشون همینه دیگه !! یا بهتره بگی خودشون هم نمیدونند کدومش راست یا دروغه؟؟ یا از انها استفاده ابزاری میکنند؟؟!! همش میگید متناقضه ووو مگه چند کتاب حدیثی داریم که تو این هزار سال وقت نشد احادیث درست رو مشخص کنند اصلا بگید ببینم اصلا کاری هم شده یا میخوان بکنند خسته شدم از این توجیحات ابکی!
این موردی است که باید در تاپیک یا تالار دیگری در مورد آن بحث شود . وضعیت "حوزه ها " را آنجا باید بررسی کرد .
نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
تو دست معاویه و یزید ووو مبین نیست تو دست شما و علامه ها و مفسرین و مترجمین ومتکلمین ووو که باید مبین باشه پس چرا نیست و اینهمه اما و اگر و شاید باید و الله اعلم برای چیه؟؟!! یعنی قران اومده مومن و پرهیزکار رو هدایت کنه خیلی زحمت کشیده هنر کرده اینها که خودشون مومن هستند و پرهیزکار اگه میخواست هنر کنه باید کافران رو هدایت میکرد!!
قرآن "مبین " برای هرکسی به اندازه "پرهیزکاریش" روشنگر خواهد بود ( یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه ) ...
"ایده آل "را هم باید در شرایط " ایده آل " جستجو کرد ...
الان شما می خواهید بند بند همه آیات و کلمات را دقیقا و کامل همچون حضرت محمد (ص) بدانید چون در قرآن آمده است که قرآن " مبین " است ...
خود قرآن بیان کرده است که " محکمات " و " متشابهات " دارد ...
و " متشابهات " نیازمند " تاویل " هستند ...
این "تاویل" را هم "خدا" و " راسخون در علم " می دانند ...
"اختلاف" هم گریزناپذیر است ، وقتی که "صاحب اصلی قرآن " و " راسخون در علم " در بین نباشد ...
وقتی که سر "قرآن ناطق" و "مفسر حقیقی قرآن" را بر سرنیزه بزنند باید هم اختلاف باشد و چرا نباشد ؟
........................
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین .

ويرايش توسط ya-mohsen : 05-28-2012 در ساعت 08:35 AM
ya-mohsen هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-30-2012   #14 (لینک نوشته)
محروم از فعالیت
 
heyran's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

مسئله اصلا بر سر موقعیت "دقیق" جنین و قطب جنین و این حرف ها نیست . "تشبیه" است
درود. از کجا میدانی تشبیه است؟
در این اتاقی که من الان نشسته ام دو لامپ روی سقف آویزان هستند که من از بین آن ها عبور می کنم و از در خارج می شوم . اما یک نفر ایراد می گیرد که نخیر نباید بگوئی از بین لامپ ها عبور کردی چون آن ها به موازات تو نیستند و بالاتر هستند !...
به این ترتیب باید بگوییم از پشت گردن تا لگن یک خط بکشیم و از زیر گردن تا جناغ سینه هم یک خط دیگه به این ترتیب دو خط موازی داریم که یکی بلندتر( یعنی خط صلب) و یکی کوتاهتر (خط ترایب) جنین از یکطرف در موازات خط صلب هست و لی از یکطرف دیگه خط ترایب به جنین نمی رسه و باید ان خط را بطور فرضی بلند تر بکشیم پایین تر !! اما یه مشکل پیش میاد که جنین از خط فرضی ترایب جلوتر میاد !! پس نمیشه گفت جنین در بین این دوخط فرضی قرار میگیره ولی در مثال لامپ ما اگر دو خط بکشیم تا پایین شما دقیقا بین این دو خط قرار میگیرین!! بحث مبینیت و غیر مبینیت رو هم دیگه فکر نکنم لزومی برای توضیح بیشتر باشه واین توجیحات شما فکر نکنم کسی رو قانع بکنه !! پس لطفی کن از همان معصومین که میفرمایی قران برایشان کاملا واضح و مبین بوده از پیامبر تا یازدهمین امام حدیث یا احادیثی در مورد صلب و ترایب بیار تا لازم نباشه اینهمه بحث کنیم اخرش هم معلوم نشه حقیقت چیه!!
heyran آفلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 05-30-2012   #15 (لینک نوشته)
مدیریت مجموعه تالارهای موضوعی
 
ya-mohsen's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : اثبات آسمانی بودن قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته اصلي بوسيله heyran نمايش نوشته ها
درود. از کجا میدانی تشبیه است؟به این ترتیب باید بگوییم از پشت گردن تا لگن یک خط بکشیم و از زیر گردن تا جناغ سینه هم یک خط دیگه به این ترتیب دو خط موازی داریم که یکی بلندتر( یعنی خط صلب) و یکی کوتاهتر (خط ترایب) جنین از یکطرف در موازات خط صلب هست و لی از یکطرف دیگه خط ترایب به جنین نمی رسه و باید ان خط را بطور فرضی بلند تر بکشیم پایین تر !! اما یه مشکل پیش میاد که جنین از خط فرضی ترایب جلوتر میاد !! پس نمیشه گفت جنین در بین این دوخط فرضی قرار میگیره ولی در مثال لامپ ما اگر دو خط بکشیم تا پایین شما دقیقا بین این دو خط قرار میگیرین!! بحث مبینیت و غیر مبینیت رو هم دیگه فکر نکنم لزومی برای توضیح بیشتر باشه واین توجیحات شما فکر نکنم کسی رو قانع بکنه !! پس لطفی کن از همان معصومین که میفرمایی قران برایشان کاملا واضح و مبین بوده از پیامبر تا یازدهمین امام حدیث یا احادیثی در مورد صلب و ترایب بیار تا لازم نباشه اینهمه بحث کنیم اخرش هم معلوم نشه حقیقت چیه!!
منظورم از " تشبیه " ، نظر مترجم در این رابطه است ...
برای " تشبیه " هم "دقیقا " نگاه نمی کنند که مثلا حدود جنین از لبه کدام خط خارج شده است ...
این "جنین" هم که از ابتدا اینقدر بزرگ نبوده است . همان "نطفه" بعد از وارد شدن به تخمک و طی مراحل مختلف آنقدر بزرگ می شود که دیگر از حدود آن محیط بسته هم خارج می شود ...
....................................
به هر حال در موضوع " صلب " و " ترائب " نظرات مختلف است . بعضی " صلب " و " ترائب " را هر دو برای مرد دانسته اند . بعضی دیگر ، یکی را برای مرد و دیگری را برای زن دانسته اند و این موردی هم که آقای خرمدل مطرح کرده اند هر دو برای " زن " در نظر گرفته شده است ...
البته من این مورد را نیازمند تحقیق بیشتر می دانم و در جستجوی پاسخ دقیق برای آن هستم ...
..............................
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین .

ويرايش توسط ya-mohsen : 05-30-2012 در ساعت 02:33 PM
ya-mohsen هم اکنون آنلاين است   پاسخ با نقل قول
2 نفر نوشته را پسندیده اند
پاسخ

برچسب ها
ترائب, سوره, صلب, طارق

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 04:12 AM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.