زیارت جامعه کبیره ؛ - صفحه 2
تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum            

بازگشت   تالار گفتگوی هم میهن - Hammihan Forum > تالارهای موضوعی > گنجینه معنوی > ادعیه و مناجات
ثبت نام آموزش کار با هم میهن آپلود عکس علامت گذاری بفرم خوانده شده بی پاسخ!
عضویت در هم میهن شبکه اجتماعی پخش زنده لیست کاربران کاربران آنلاین تبلیغات

پاسخ
 
LinkBack ابزارهاي موضوع نحوه نمايش
قديمي 05-21-2012  
همکار قدیمی
 
Hoda's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض زیارت جامعه کبیره ؛

" بسم الله الرحمن الرحیم "

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّهِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَهِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِکَهِ،
سلام بر شما اى خاندان نبوت و جایگاه رسالت و مرکز رفت و آمد فرشتگان ..

وَمَهْبِطَ الْوَحْىِ، وَمَعْدِنَ الرَّحْمَهِ، وَخُزّانَ الْعِلْمِ، وَمُنْتَهَى الْحِلْمِ، وَاُصُولَ
و جاى فرود آمدن وحى (الهى) و معدن رحمت (حق) و گنجینه داران دانش و سرحد نهایى بردبارى و اصول و اساس ..

الْکَرَمِ، وَقادَهَ الاُْمَمِ، وَاَوْلِیآءَ النِّعَمِ، وَعَناصِرَ الاَْبْرارِ، وَدَعآئِمَ الاَْخْیارِ،
کرم و بزرگوارى و پیشوایان ملّتها و در اختیار دارندگان نعمتها و ریشه و اصول نیکان و استوانه هاى خوبان ..

وَساسَهَ الْعِبادِ، وَاَرْکانَ الْبِلادِ، وَاَبْوابَ الاْیمانِ، وَاُمَنآءَ الرَّحْمنِ،
و زمامداران بندگان و پایه ها و ستونهاى شهرها و بلاد و درهاى ایمان و امینهاى خداى رحمان ..

وَسُلالَهَ النَّبِیّینَ، وَصَفْوَهَ الْمُرْسَلینَ، وَعِتْرَهَ خِیَرَهِ رَبِّ الْعالَمینَ، وَ رَحْمَهُ
و نژاد پیمبران و زبده (اولاد) رسولان و عترت انتخاب شدگان پروردگار جهانیان، و رحمت ..

اللهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلى اَئِمَّهِ الْهُدى، وَ مَصابیحِ الدُّجى، وَاَعْلامِ التُّقى،
خدا و برکاتش (نیز بر آنها باد) سلام بر پیشوایان هدایت و چراغهاى تاریکى و نشانه هاى پرهیزکارى ..

وَ ذَوِى النُّهى، وَاُولِى الْحِجى، وَ کَهْفِ الْوَرى، وَوَرَثَهِ الاَْنْبِیآءِ، وَالْمَثَلِ
و صاحبان خرد و دارندگان عقل و فطانت و پناهگاه مردمان و وارثان پیمبران و نمونه ..

الاَْعْلى، وَالدَّعْوَهِ الْحُسْنى، وَ حُجَجِ اللهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ
اعلاى (الهى) و اهل دعوت نیکو (که مردم را به خدا مى خوانند) و حجّت هاى خدا بر اهل دنیا و آخرت ..

وَالاُْولى، وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلى مَحآلِّ مَعْرِفَهِ اللهِ، وَمَساکِنِ
و این جهان و رحمت خدا و برکاتش (نیز بر ایشان باد) سلام بر جایگاههاى شناسایى خدا و مسکنهاى ..

بَرَکَهِ اللهِ، وَمَعادِنِ حِکْمَهِ اللهِ، وَحَفَظَهِ سِرِّاللهِ، وَحَمَلَهِ کِتابِ اللهِ، وَاَوْصِیآءِ
برکت خدا و کانهاى حکمت و فرزانگى خدا و نگهبانان راز خدا و حاملان کتاب خدا و اوصیاى ..

نَبِىِّ اللهِ، وَذُرِّیَّهِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَرَحْمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،
پیامبر خدا و فرزندان رسول خدا صلى الله علیه و آله، و رحمت خدا و برکاتش (نیز بر ایشان باد) ..


__________________
این روزها چقدر دلم نشستن زیر ِ باران ِ مهربانی ات را می خواهد ..
من ،
تو ،
یک روز اُردی بهشتی ،
زیر باران ..
؛
راستی
در میان این همه اگر ،
تو چقدر بایدی !
/ قیصر امین پور /

ويرايش توسط wahnsinnig : 11-21-2012 در ساعت 06:01 AM
Hoda آفلاين است   پاسخ با نقل قول
12 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 01-27-2015   #16 (لینک نوشته)
شمع جمع
 
hbigdeli's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : زیارت جامعه کبیره ؛

كسي كه «زيارت جامعه كبيره» را بفهمد، معجزه مي كند
به گزارش سایت اطلاع رسانی بسیج جامعه پزشکی کشور به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي، حجت الاسلام والمسلمين عبدالله فاطمي نيا، استاد اخلاق درباره سيره امام هادي عليه السلام و زيارت جامعه ي كبيره، سخناني مطرح كرد كه در پي مي آيد:

معرفت مراتب دارد. در بين اصحاب خود اميرالمؤمنين هم، ابن عباس يك شاگرد بود، كميل يك شاگرد بود، عمّار ياسر يك شاگرد بود و ميثم تمّار هم يك شاگرد. يا رسول خدا در بين اصحابشان آيا با همه يكسان برخورد مي كردند؟ همه شان را مي شناختند و به اندازه ي ظرفيتشان با آنها حرف مي زدند. شترباني به امام صادق سلام الله عليه مي گويد كه يك نصيحتي بكنيد. حضرت مي فرمايد: «عَلَيْكَ بِالصِّدْقِ الْحَديثِ»؛ وقتي حرف مي زني راست بگو. خوب اين حرف بزرگي است، ولي ساده است. اما وقتي يك عالم بزرگي مي رود پيش امام صادق عليه السلام. ديگر حضرت آن نصيحت را نمي گويد و لحنش عوض مي شود.

خلاصه شناخت مراتب دارد. «اللّهم عرّفني حجّتك» يعني ما اجمالاً بدانيم حضرت هادي عليه السلام امام است و معصوم است و متصل به غيب. اين معرفت اجمالي است اما درباره ي معرفت ابعاد شخصيتي ايشان، من بارها به دوستان گفته ام كه ما حتي شاگردان اين ها را نمي توانيم بشناسيم.

حضرت امام صادق عليه السلام مي فرمايند: «لا يُقْبَلُ اللهُ عَمَلاً الاّ بِالمَعرِفَة»؛ خدا عملي را نمي پذيرد مگر با معرفت. بعد مي فرمايند: «و لا معرفةٌ الاّ بِالعَمَلِ»؛ معرفتي حاصل نمي شود مگر با عمل. اگر سطحي نگاه كنيم، دور لازم است: من چه كار كنم كه با معرفت شوم؟ عمل كنم. حال چه كار كنم كه عملم مؤثر شود؟ معرفت داشته باشم. باز چه كار كنم كه معرفت داشته باشم؟ عمل كنم.

اما اين دور چگونه شكسته مي شود؟ اين طور شكسته مي شود كه مقصود از معرفت، يك معرفت اجمالي است و نه معرفت تفصيلي. اين جا حضرت مقصودش معرفت اجمالي است. خدا اين سرمايه ي اوليه را به ما داده است. خدا به ما عقل و هوش داده و انبياء و ائمه را فرستاده است. در نماز چه مي گوييم؟ «إيّاك نَعبُدُ». اين يك دريا حرف است كه تو پيامبر فرستادي و گفتي نماز بخوانيم، اما بلافاصله پشت سرش مي گويد: «إيّاك نَستَعينُ». يك بهانه دست خدا بدهيد، بقيه اش را مرحمت مي كند.

بنابراين فقط با عمل و با تطهير باطن و تطهير نفس است و غير از اين هم راهي نيست. هرچه هم عمل به وظيفه كنيم، اين معرفت بيشتر مي شود. اين را عرفاي اهل دانش مثال زده اند كه اگر يك فانوس دستمان بگيريم، اين فانوس بيست متر جلوي ما را روشن مي كند. وقتي اين بيست متر را مي رويم، بيست متر ديگر روشن مي شود. يعني عمل است و نور و نور است و عمل.

*نهضت علمي تماشايي امام هادي عليه السلام

نهضت علمي كه حضرت امام هادي عليه السلام با وجود آن فشار و اختناق دشمنان ايجاد كردند، خيلي تماشايي است. مخصوصاً در بين خلفا، متوكل -كه خدا او را از رحمتش دور كند- خيلي حضرت را مورد آزار و اذيت قرار داد. به قول يكي از محققين، حضرت تقريباً 178 نفر اصحاب و شاگرد داشتند. شما اگر به فهرست شيخ طوسي، به فهرست ابن نديم، به فهرست رجال نجاشي نگاه كنيد، هركدام براي خودشان يك رجلي بودند. بعضي از ايشان مؤلفات بسياري داشتند. آدم در اين عمر كم، در اين فشار، اين نهضت را ايجاد بكند و اين همه شاگرد تربيت كند، يك معجزه است.

يكي از شاگردان و اصحاب برجسته حضرت هادي عليه السلام آقا و مولاي ما حضرت عبدالعظيم حسني عليه السلام و الصلاة است. حضرت عبدالعظيم -كه الحمدالله قبر نوراني او در نزديكي ما است و خدا توفيق زيارتش را عنايت كند- از شاگردان و اصحاب برجسته يا برجسته ترين شاگرد حضرت هادي عليه السلام بوده است. يك نفر مي گويد از حضرت امام هادي سلام الله عليه سؤالاتي داشتم و حضرت قريب به اين مضامين فرمود: تو كه اهل ري هستي، از عبدالعظيم بپرس. خيلي حرف بزرگي است كه يك امام معصوم مردم را براي حل مشكل به يك نفر ارجاع دهد.

*با اين بي گذشتي ها بركت از زندگي مي رود

مسعودي نقل مي كند كه يك نفر سعايت امام هادي عليه السلام را كرده بود كه آقا چنين است و چنان است و اسلحه در منزلش است و به ايشان مراجعه مي شود. خيلي حرف ها زده بود. تا اين كه دربار عباسي حضرت را اجباراً به سامرّا مي خواند. حضرت وقتي روي اسب مي نشينند، اين ملعون مي گويد كه نمي دانم حضرت هادي مي داني كه تمام اين كارها را من كردم؟ تمام اين سعايت ها را من كردم و من كار تو را به اين جا رسانده ام كه الان تو را از مدينه ي جدّت مي برند. بعد هم قريب به اين مضمون به امام هادي مي گويد كه اگر به كسي در سامرّا و به خلفا بگويي من تمام مزارع دوستانت را آتش مي زنم، نخل ها را آتش مي زنم، چشمه ها را كور مي كنم. حضرت هادي با يك متانتي مي فرمايند كه من ديشب شكايت تو را به بزرگي كردم كه پس از او كسي را لايق نمي دانم كه شكايت كسي را به پيش او ببرم. مي گويد به كي گفتي؟ حضرت مي گويد به خدا. آن شخص لرزيد و گفت كه آقا من را عفو كن! حالا جالب است كه اگر مي گفت من پشيمان شدم و مي روم حرفم را پس مي گيرم يا مي گويم من دروغ گفتم، نشانه ي توبه بود، اما هيچ كدام از اين كارها نشد و به قول معروف آب از آب تكان نخورد. فرمود: «عفَوْتُ عَنكَ»؛ عفوت كردم.

بسيار عجيب است كه آدم شخصي را كه تمام ظلم را درباره اش مرتكب شده است، در يك كلمه عفوش كند. ما در سيره ي ائمه از اين عفوها داريم كه اصلاً اگر جمع شود، كتابي مي شود كه چگونه دشمنانشان را عفو مي كردند.

ببينيد يكي از چيزهايي كه در جامعه كم شده، حتي در خانواده ها كم شده، همين مسئله ي گذشت است. آيت الله بهاء الديني قدّس سرّه سخني داشتند كه مفادش اين بود كه: با اين صفت ها با اين بي گذشتي ها بركات از زندگي مي رود. اگر برخي مي بينند بركت در زندگيشان نيست، خدا مي داند برمي گردد به سوء خُلق. برمي گردد به آن كينه هاي باطني. سوء خُلق را بايد دوا كنيم.

خواستند شيعه تكاني بخورد

«زيارت جامعه كبيره» كلمات عجيبي است. بدون اغراق به شما عرض بكنم كه تمام كلماتي كه ما در متون در مورد امام شناسي داريم، لااقل مي توانيم بگوييم كه اين زيارت مكمل آنها است. اگر اين زيارت نباشد، واقعاً خيلي از مقامات ائمه را ما متوجه نمي شويم. زيارت جامعه ي كبيره كلماتي دارد كه بنده به آنها واقف نيستم و فقط نقل قول مي كنم. خدا كند كه همه ي ما محرم اين حرف ها بشويم. اين ها كلماتشان مثل قرآن است. در قرآن مي گويد: «لا يَمَسُّهُ الاّ المُطَهَّرُونَ». بايد طهارت باطني باشد تا آدم اين كلمات را متوجه شود. مي خواهم اين طور بگويم كه اگر بعضي از فرازهاي جامعه ي كبيره را كسي بفهمد، ممكن است وجودش منشأ خوارق عادات بشود. «أنتُم الصِّراطُ الأقْوَم و السّبيل الأعْظم و شُهَداءُ دارِ الْفَناءِ و شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ و الرّحْمَةِ الْمَوصُولَة» اين جا رحمت موصوله را اگر كسي بفهمد، ديگر اصلاً همه چيز حل مي شود.

ائمه نتوانستند همه چيز را بگويند. هر وقت مي بينيد يك كسي دشمني مي كند، اين دشمني به جهل و عدم شناخت و شناخت ناقص او برمي گردد. اگر آدم اين ها را بشناسد، نمي تواند دشمني كند. شما ملاحظه بفرماييد كه ائمه حتي بين دوستانشان هم تقيه كردند و بعضي چيزها را نگفتند. حضرت سجاد سلام الله عليه مي فرمايد كه اگر من بعضي چيزها را به اين مردم بگويم، من را به بت پرستي متهم مي كنند. در زيارت جامعه كبيره هم خيلي چيزها را در يك قالب هايي گفته اند كه به دست اهلش برسد. اگر هيچ چيز نمي گفتند، ما خيلي محروم مي شديم. بنابراين بايد يك چيزهايي را بگويند ولو سربسته كه به دست اهلش برسد. يك استادي داشتم كه مي فرمودند: «پرده از جمال ائمه برداشته نشد؛ مخصوصاً از حضرت جواد، حضرت هادي و حضرت عسكري عليهم السلام». فلسفه زيارت جامعه به اين دليل بود كه لازم بود شيعه تكاني بخورد. شوخي نيست كه: «خَلَقَكُم اللهُ أنواراً فَجَعَلَكُم بِعَرْشِهِ مُحدِقينَ».

*اين زيارت را براي فهميدن بخوانيد

ما عادت كرده ايم همه چيز را براي ثوابش انجام دهيم. استادي داشتم كه مي گفت: شما براي فهميدن بخوانيد، ثواب به پاي خودش مي آيد. اين بد شده كه ما اين جور بارآمده ايم. يعني الان مي خواهيم عمره برويم، اولين چيزي كه در ذهن خطور مي كند ثواب است. اعتكاف مي رويم اولين چيزي كه خطور مي كند ثواب است. اعتكاف فلسفه اش چيست؟ اعتكاف از عَكَفَ مشتق است، عُكوف يعني يك جا ايستادن. اعتكاف رمزش اين است كه شما هميشه پيش خدا بمانيد. حج هم رمزش همين است. عمره رمزش دور خدا چرخيدن است، اما ما همه را براي ثوابش انجام مي دهيم. آن استادم مي گفت: اگر آدم در تابستان براي خنك شدن وضو بگيرد وضويش باطل است، اما اگر براي خدا وضو بگيرد هم خنك مي شود و هم عملش صحيح است. ثواب ما را بيچاره كرده است.

زيارت جامعه را براي فهميدن بخوانيد. اين جمله ها عرشي است. اصلاً ببينيد «و الرحمة الموصولة» يعني چه؟ از خدا بخواهيد كه خدايا! با طهارت باطني به من بفهمان. براي همين هم هست كه علما به شرح زيارت جامعه ي كبيره اهتمام ورزيده اند. من دوست داشتم مرحوم امام راحل يك شرح مي نوشتند به زيارت جامعه. زيارت جامعه را علما شرح كرده اند. مرحوم مجلسي اول شرح كرده است، پدر علامه ي مجلسي كه امامي كه باج به فلك نمي داد، در حق او مي فرمايد: شيخ ارباب معرفت؛ مولانا محمد تقي مجلسي.

شرح ديگري كه خيلي ممتاز است، براي آقاسيد حسين همداني درودآبادي است كه «الشموس الطالعة في شرح زيارت الجامعة» نام دارد. ايشان همشاگردي ميرزا جوادآقا ملكي تبريزي و از شاگردان ملا حسينقلي بوده است. البته شرح ايشان بسيار مشكل است و اگر كسي عرفان نظري نخوانده باشد، از همه جاي اين شرح بهره مند نمي شود.

شرح ديگر «الأنوار اللّامِعَة» براي مرحوم سيد عبدالله شُبّر نجفي است كه آن هم شرح خوبي است. اين كتاب اگر دم دست باشد، برخي از مشكلات را حل مي كند.

يك كتاب ديگري كه در شرح زيارت جامعه كبيره از معاصران نوشته شده است، كتاب «ادب فناي مقربان» است از حضرت آيت الله جوادي آملي كه اميدواريم ايشان اين شرح را به پايان برسانند.
hbigdeli آفلاين است   پاسخ با نقل قول
3 نفر نوشته را پسندیده اند
قديمي 02-07-2015   #17 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
farhang's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : زیارت جامعه کبیره ؛

...زیارت نامه کامل و جامعی بود...خدایا قبول فرما...

..خداوندا..حاجت دردمندان را اجابت فرما...الهی امین....التماس دعا دارم از عزیزان زیارت کننده
__________________
[i]مراقب من باش[...از من...فقط تو مانده ای../I]
farhang آفلاين است   پاسخ با نقل قول
قديمي 01-16-2016   #18 (لینک نوشته)
شهروند هم میهن
 
mahdi128's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : زیارت جامعه کبیره ؛

اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ،

سلام بر شما اى خاندان نبوت و جايگاه رسالت و مركز رفت و آمد فرشتگان
سلام معنای متعدده دارد
سلام از جانب خداوند متعال باز معنای متعدد ه دارد
که یکی از انها یه معنای تسلیم کردن است سلم صیغه مبالغه سلام
سلام هی حتی مطلع الفجر یک معنایش سلام ملائکه به مومنین است
ومعنای دیگرش تسلیم مقدرات عوالم وجودی محضر مقدس ولی امر بقیة الله الاعظم حجةبن الحسن المهدی سلام الله علیه وعجل الله تعالی فرجه الشریف است
در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود " انقدر به ولی امر در این شب سخت می گذرد که نزدیک است شق بطن رجل ...................
شوخی نیست ملیاردها ظلم جنایت ادم کشی حق وناحق کردن رشوه دروغ تهمت زنای محصنه وغیر محصنه مرگ ومیرها تصادفات و..........................همه اینها خدمت حضرتش عرضه می شود و.....................
حالا سلام در جامعه به این معنا تسلیم کردن ان به ان انچه عوالم وجودی محتاجش هستند به اهل بیت نبوت است وان بزرگوران موضع رسالت وپخشش هستند که این کار مقداریش بدست ملائکه هست لذا ان وجودات مقدس مختلف الملائکه اند و..................
ووجدک عائلا فاغنی هستی ماسوی عائله خاتم است وخداوند متعال او را بی نیاز گرداند وخرجی ماسوی را ان به ان به ان حضرت وال الله می دهد وحرف بسیارست
حدود 180واندی جلسه سالهاست بحث جامعه داریم رسیده ایم به السلام علی ائمة الهدی دوستان مشغول پیاده کردن از نوار هستند اگر شد اینجا مطالب رو می گداریم
واما اگر سلام از جانب زائر باشد
باز معنای متعدده دارد
یکیش "تسلیم تمامی مراتب وجودی ما جسما روحا فکر ذهن خیال دل چشم گوش و.............به اهل بیت النبوه و............................
ملتمس دعا
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
mahdi128 آفلاين است   پاسخ با نقل قول
نوشته را پسندیده است :
قديمي 02-19-2017   #19 (لینک نوشته)
هم میهن دوست
 
s-saeed's Avatar
 

ارسال پیام خصوصی

پيش فرض پاسخ : زیارت جامعه کبیره ؛

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّهِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَهِ،
وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِکَهِ، وَمَهْبِطَ الْوَحْىِ وَمَعْدِنَ الرَّحْمَهِ،
وَخُزّانَ الْعِلْمِ، وَمُنْتَهَى الْحِلْمِ،
وَاُصُولَ الْکَرَمِ، وَقادَهَ الاُْمَمِ، وَاَوْلِیآءَ النِّعَمِ،
وَعَناصِرَ الاَْبْرارِ، وَدَعآئِمَ الاَْخْیارِ،
وَساسَهَ الْعِبادِ، وَاَرْکانَ الْبِلادِ،
وَاَبْوابَ الاْیمانِ، وَاُمَنآءَ الرَّحْمنِ،
وَسُلالَهَ النَّبِیّینَ، وَصَفْوَهَ الْمُرْسَلینَ، وَعِتْرَهَ خِیَرَهِ رَبِّ الْعالَمینَ،
وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
s-saeed آفلاين است   پاسخ با نقل قول
پاسخ

برچسب ها
فرهمند, کبیره, آزاد, استاد, جامعه, دانلود, زیارت, صدای

ابزارهاي موضوع
نحوه نمايش

قوانين ارسال
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is فعال
شکلکها فعال است
كد [IMG] فعال است
كدهاي HTML غير فعال است
Trackbacks are غير فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


ساعت جاري 07:03 PM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.